/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Varevogn?
Fra : KlausHansen
Vist : 397 gange
300 point
Dato : 23-10-05 21:32

Hejsa derude....

Jeg søger en varevogn, på gule plader, og skal være diesel... Prislejet er lidt tyndt men hedder en 30000-40000 kr... Har tænkt i Golf2 og Corolla... Men er der noget jeg har glemt..?... Hva med en Transporter, hva går sådan en 2,4D på literen... Info og erfaring ønskes...

PÅ forhånd tak...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-10-05 21:52

En Transporter 2,4 går 9-11 km/t afhængig af køremåde, langtur eller blandet o.s.v.
Men det er en "død hund"
Hvis den er fra før 2/6 98 koster den 4080 i vægtafgift om året, efter den dato, koster den 9220 / år.

Golf 2 går 19-20 km/l, koster på diesel og gule plader, 2560 /år i vægtafgift.
Toyotaene, går omkring 14 km/l, og koster noget nær det samme i vægtafgift.

Du finder ikke noget nemmere og billigere at reparere på end en Golf.

Corollaen er også en udmærket bil, bare dyrere at køre i, og i reservedele.

Hvis du ikke er afhængig af pladsen i Transporteren, ville jeg anbefale Golfen.

Har selv haft begge dele.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-10-05 21:53

En Transporter 2,4 går 9-11 km/t afhængig af køremåde, langtur eller blandet o.s.v.
Men det er en "død hund"
Hvis den er fra før 2/6 98 koster den 4080 i vægtafgift om året, efter den dato, koster den 9220 / år.

Golf 2 går 19-20 km/l, koster på diesel og gule plader, 2560 /år i vægtafgift.
Toyotaene, går omkring 14 km/l, og koster noget nær det samme i vægtafgift.

Du finder ikke noget nemmere og billigere at reparere på end en Golf.

Corollaen er også en udmærket bil, bare dyrere at køre i, og i reservedele.

Hvis du ikke er afhængig af pladsen i Transporteren, ville jeg anbefale Golfen.

Har selv haft begge dele.

mvh dova

Kommentar
Fra : KlausHansen

Dato : 23-10-05 21:55

Har jo tidligere kigget efter g2'ere... Men jeg skal ikk ha sådan en "smarttivogn"... Og de høje kmtal river lidt i følehornene....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-10-05 22:06

Tjae, høje kilometer. Det afhænger helt af hvordan den er blevet behandlet.
De kan ikke tåle at blive kørt hårdt med kold motor, så holder de ikke. Men hvis man tænker lidt over det, så er de virkelig holdbare.
Jeg har også haft en Transporter med en lille 1,6 TD motor (samme som i Golf2) Den kørte over 320000 km, selv om den skulle slæbe en bil på 1475 kg mod Golfens 925 kg.

Den sidste Golf2 jeg havde var fra 84.
Indkøbt for 14500.
Den var eftermonteret med turbo og intercooler.

Ved køb stod speedometeret på 388000 km, et lille år efter 438000 km, da blev den solgt, og det var i april, og siden har den kørt 125 km om dagen uden problemer af nogen art

Det var en importbil, og der var ingen rust i, og havde aldrig været en svejser i nærheden af den.

Det er der ikke mange andre biler på den alder der præsterer.

Men hvis du spekulerer i Golf 2, så find en importbil direkte fra Tyskland, så har de sjældent kørt så meget.

mvh dova

Kommentar
Fra : KlausHansen

Dato : 23-10-05 22:11

Jaa. Men så snakker vi også hurtig 35000 kr... Er en 1,6D med 54 hk, ikke mere stabil og billigere i drift end en Td?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-10-05 22:34

Nej, det er den ikke, Turbomodellen er både billigere at køre i og har flere kilometer i sig.
Jeg tror til dels det hænger sammen med, at turbomodellen er med 5 trins gearkasse, hvor den uden er med 4 gear.

Og der er meget forskel på f.eks at køre 100 km/t i en med 4 gear og så en 5 gearet (Motoromdrejningerne)

og så, at turboen lige giver det "ekstra skub" flere kræfter, så motoren ikke er så belastet.

Og du behøver slet ikke give 35000 for en god Golf på gule plader, de kan såmænd fås helt nede fra 15000, og opad
(ja også billigere, hvis man tør købe privat)

mvh dova

Kommentar
Fra : KlausHansen

Dato : 23-10-05 22:44

Okay det er da godt at høre... :D... Har bare hørt noget med topstykkerne på Td'erne... Vidste ikk 1,6d kun havde 4 gear... jeg skal ha 5 gear....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-10-05 23:27

Det er lige netop topstykket der tager skade¨, hvis man kører for hårdt i dem med kold motor (så revner de med tiden mellem ventilerne).
Det er det eneste de ikke kan tåle, udover selvfølgelig at mangle vand og olie.

Jeg ved ikke hvor stor betydning det har for holdbarheden, men jeg skiftede altid olie og filter for hver 6-7000 km.

Og så tandremmen, skift den for hver 70000 km, selve remmen koster kun omkring 150,- og hvis man er lidt fiks på fingrene, kan den skiftes på en ½ time.

mvh dova

Kommentar
Fra : KlausHansen

Dato : 24-10-05 14:32

Nu kender du en del til sådan en Golf... Hvor mange omdrejninger ligger sådan en på ved 100-110 i timen?

Kommentar
Fra : jeansgade

Dato : 24-10-05 20:18

jeg skyder nok helt ved siden af hvis jeg skriver 40000rpm i første

Kommentar
Fra : aepet

Dato : 24-10-05 21:16

interessant emne her - jeg har tilfældig et pragteksmplar af en meget pæn og velholdt (og importeret) golf II 1.6 GTD m. intercooler fra 1991 til salg - den kører ca. 18km/l
Kast en mail hvis du vil vide mere/er interesseret.

aepet@kvalme.dk

og ved 110 km/t ligger den på knap 3000 omdrejninger og holder man sig under 3000 omdrejninger er den ganske økonomisk

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 29-11-05 10:41

Hvad med en Toyota Hiace? Min far har en af slagsen fra 94, den kører upåklagelig, den har ikk fejlet noget de 5-6 år han har haft den, og den har kørt næsten 200000 km.. Der er selvfølgelig rust hist op pist, men det er der jo i alle biler..