/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
skader, som spiser vindueskit
Fra : karan
Vist : 6002 gange
50 point
Dato : 23-10-05 17:12

Har nogen et forslag til, hvordan jeg kan holde et par skader væk fra mit vindueskit ? De har for 2. gang i år "renset" min gamle vindafskærmning af råglas monteret i T-jernrammer for omkring 2 kilo linoliekit ? Det er altså træls at skulle i gang for tredje gang med spartel, maling o.s.v.
Her for nylig er de gået gennem 3 lag maling, som ellers har siddet helt uforstyrret i næsten 2 måneder efter 3 uger under plastic og kyllingenet.....

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 23-10-05 17:14

Har hørt at man kan smøre hvidløg på. så kommer ikke fuglene
alimak

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 23-10-05 17:17

Hej............
Du kan få en syntetisk "vindues kit" som jeg synes ikke er så velegnet som kit på træ-men på jern vil jeg tro at den skulle kunne bruges med et godt resultat-den er fuglene ikke så begejstret for ..

Mvh sverola

Kommentar
Fra : mobergkl

Dato : 23-10-05 18:57

du skal blande hvidløg samme med noget vand og så skal du bruge en pænsel til at smøre det på. så spiser fuglene ikke det mere.

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 23-10-05 21:17

Her er et spørgsmål og tilhørende svar taget fra skov og naturstyrelsens hjemmeside:

Hvem spiser kittet i vinduerne?
Jeg arbejder i et gammelt hus, hvor der er nogle fugle der spiser kittet i vinduesrammerne, jeg mener at have hørt et sted at der er en fugle der er helt vild med at spise kit. Er det sandt?

tak

Elsebeth

--------------------------------------------------------------------------------
Hej Elsebeth
Jeg ved, at Flemming Leth en gang fik spørgsmålet i en TV-udsendelse, og jeg har også set det andre steder. Blandt andet er der flere, der har observeret, at husskader elsker at spise det friske kit. Men det er ikke kun skaderne, der spiser kit. Også mejser og andre småfugle kan finde på at spise løs af dit hus.

Problemet kan være så stort, at samme dag man kitter vinduet, bliver kittet spist igen.

Gammeldags vindueskit er lavet af en blanding af linolie og kalk, der er rørt sammen. Linolie udvindes af hørfrø, så vindueskit er faktisk lidt af en energibombe med kalk.

I fuglenes yngleperiode har de brug for begge ingredienser. Energien i olien er der stærkt brug for i den travle periode med territoriekampe, redebygning og jagten på den daglige føde til ungerne. Kalken har de specielt brug for til æggene.

Flemming Leth anbefalede i udsendelsen, at man koger nogle hakkede hvidløg i lidt vand, hvorefter man pensler kittet med vandet. Andet skal der ikke til, for at fuglene holder sig væk. Efter nogle dage er kittet hærdet, og så er det en god idé, at male det med shellak, så olielugten bliver lukket inde og derved ikke kan tiltrække flere sultne fugle.

God arbejdslyst.

Stephan Springborg