/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Bauknect vaskemaskine opfører sig skørt
Fra : nhaibau
Vist : 2657 gange
100 point
Dato : 18-10-05 16:16

Jeg har en Baukneckt vaskemaskine, som fulgte med, da jeg købte mit hus. Når den er færdig med at vaske, sørger jeg altid for at lukke lågen til maskinen tæt, da der altid strømmer vand ind i maskinen - ca. 1/6 af maksinen fyldes med vand, når maskinen ikke er i brug. Derfor bliver jeg altid nød til at tømmen maksine for vand, før jeg kan vaske igen - meget irriterende.

Hvad tror I det kan skyldes?

Yderligere vil den til tider ikke vaske. Min maskine har nedtællingsur, som fortæller mig, at vaskeprogrammet ikke forløber, som det skal. Der kommer vand i maskinen og vaskepulveret opløses. Dernæst drejer maskinen rundt, rundt og rundt - men yderligere sker der intet. den bliver bare ved med at dreje rundt med den smule vand der er kommet i maskinen. Dette problem "heldigvis" ikke hver gang.

Hvad tror I det kan skyldes?

mvh.

Kim

Kommentar
Fra : Pede1313

Dato : 18-10-05 16:29

Hej
Du skal have en ny vandventil på vaskemaskinen. Der må ikke komme vand ud af ventilen, når der ikke er tændt for maskinen.
Du kan købe billigt hos www.tp-denmark.dk
mvh
Pede1313

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 18-10-05 16:31

Det lyder som om det er tid at skifte vaskemaskine. med de priser der er på hårde hvidevarer i dag, kan det ikke gå at reparere ret meget på en gammel

Kommentar
Fra : Bibimas

Dato : 18-10-05 17:20

Jeg valgte også at sætte en ny maskine ind. Det kan blive dyrt at reperere, for ofte fører "det ene, det andet med sig" som man si'r.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-10-05 17:43

Det første problem med vandet: Enten er der skidt/kalk el-lign. i den ventil der skal lukke for vandet, eller den er simpelthen gået i stykker.

Det andet problem, lyder helt bestemt som om timeren er gået i stykker.
Det starter typisk på den måde, at en gang imellem vil maskinen ikke køre programmet igennem, og andre gange vil den godt, og så bliver det værre og værre, indtil den til sidst slet ikke gider mere (man plejer at kunne dreje programvælgeren et "lille nøk" så kører den videre.

Og alt efter hvor gammel maskinen er, kan det muligvis ikke betale sig at få skiftet timeren(programvælgeren)

mvh dova

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 18-10-05 18:30

Det at den ikke køre videre kan muligvis hænge sammen med ventilen der ikke virker ordentligt. er der ikke vand nok i kører programmet ikke videre.
Min tager vand ind kører rundt et par gange, stopper og tager vand ind igen og kører derefter videre.
Når den laver det nummer så hæld et par liter vand ned igennem sæbeskuffen og se om den kører videre, så er problemet for lav vandstand.
Men det løser jo ikke problemet med den utætte ventil, men skyldes begge fejl ventilen kan det måske betale sig et rense eller skifte den

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 18-10-05 18:54

Hej nhaibau

Hvilken model / type er din Bauknecht vaskemaskine ?
Hvis maskinen skal virke efter hensigten skal du have en ny vand/magnetventil...
Der ud over vil det være en god ide at rense maskinens vindkedel/trykkammer, som sidder ved siden af varmelegemet ( Lille hvid plastbeholder med forbindelsesslange op til vandniveaukontrollen )

Denne beholder afmonteres og renses med rigeligt varmt vand + evt. trykluft !

1. Afbryd maskinen fra el-nettet
2. Afmonter maskinens frontplade ( Den med lugen i )
3. Lokaliser Vindkedel/trykkammer
4. Følg proceduren som allerede beskrevet...

Altså: 1 stk. ny magnetventil + rensning af vindkedel...

Ud fra din forklaring vil dette kunne løse de fleste af dine problemer ( så længe vi taler om vaskemaskinen...:) )

Vi glæder os til at høre om der er succes !

Mvh. - Ole Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : nhaibau

Dato : 19-10-05 13:43

Hold da helt op!

Mange tak for de gode forslag. Jeg vil straks benytte mig af de mange gode råd.

mvh.

Kim