/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
hus i to plan
Fra : anette11
Vist : 468 gange
100 point
Dato : 15-10-05 19:57

Vi har et hus vi gerne vil bygge om så det bliver i to plan - der skal være rigtig meget glas både i stueplan og 1 sal - er der nogen som kender til typehuse eller lignende hvor man evt. kunne få inspiration til huset.
mvh Anette11

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-10-05 20:03

I den vestlige del af Smørumnedre er der bygget en del huse som du beskriver.
Det er forskellige firmaer som har bygget dem.
Men tænk lige på at meget glas i en sydfacade giver meget varme om sommeren.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-10-05 20:22

Dem her ser du i tv-reklamer.
http://www.m2as.dk/

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-10-05 20:24

Hvis du går ind på de forskellige typehusfirmaers adresse, kan du bestille brochurer over alle de typer de har. Så kan du i fred og ro sidde hjemme og kigge, og hvis du finder noget interessant ringer du til firmaet og spørger, hvor det nærmeste hus er, så du kan se det in natura

Accepteret svar
Fra : Fabritiushansen

Modtaget 100 point
Dato : 16-10-05 10:55

Det er rigtigt med alt for meget glads i sydfasaden, vi har set et flot vikinghus (vikinghuse.dk) hvor både køkken og stue var med fasade mod syd, og hold da helt kæft hvor var det varmt...

Jeg mener at det er 100% vigtigt at man tænker over hvor man har vinduerne!

Stuen er for mig et rum der bruges mest om aftenen, hvor vinder ikke er til meget nytte, og kun giver møbleringsproblemer.

Køkken og alrum (ved spiseplads) er vigtige vindusrum for mig... (se evt. hjemas)

se evt benedicte fra skovbo, hvor vinduerne giver både lys til stue og køkken
http://www.boligprojekt.dk/2005/index.html?agent=skovbo_huse&name=benedikte147

Jeg har ikke de helt store erfaringer med vinduer i 1½ plan, da vi på et tidligt tidspunkt droppede 1½ plan huse.

Jeg ville forsøge at finde en løsning hvor trappe, spiseplads, køkken var integreret i et rum, og her lave en god vindus løsning.

http://www.striib.net/
www.willanordic.dk/ lavede en tegning på et 1½ plan hus til et TV program på et tidspunkt,

Jeg ville lave huset således at man skaber et køkken/alrum med godt lys, lader trappen være "tæt på" (læs: en del af), således at man _ikke_ afskærmer førstesalen fra resten af huset, og samtdig bruge højden til at få lyset ind i huset.

På førstesalen sammen med trappen ville jeg så lave et fordelingsrum, med kontor, spille bule.

Over køkkenboret ville jeg lave et hul i gulvet, således at lys luft kom ind/ned...

Michael

Godkendelse af svar
Fra : anette11

Dato : 23-10-05 22:18

Tak for svaret Fabritiushansen.

Det har helt klart givet god inspiration - vi er så heldige at der hvor vi gerne vil have glaspartier er mod nord og øst, det er simpelthen der vi har den gode udsigt. Så jeg tror ikke at det vil give de store problemer mht til opvarmning.

Det var nogle rigtig gode links du gav.

mvh Anette 11