/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Strømstik. Hvad hedder de?
Fra : SantaB
Vist : 514 gange
50 point
Dato : 12-10-05 14:48

Fra ens strømforsyninger vælter det ud med ledninger, men hvad hedder de forskellige stik som de munder ud i?
Jeg har lige nu to slags stik ledig, og jeg kunne godt tænke mig at vide hvad de blev kladt: http://img293.imageshack.us/my.php?image=stik9yp.jpg
og hvad hedder de normal strøm stik du bruger i harddisken?

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 12-10-05 15:10

Det til højre er et 4-pin ATX

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 12-10-05 15:13

Det til venstre er et 4 pin floppy power stik

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 12-10-05 15:15

Det er lidt forskelligt, efter hvilken harddisk, du har, men en normal SATA harddisk bruger som oftest Molex stik

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 60 point
Dato : 12-10-05 15:19

http://www.hardwarebook.net/index.html
Se under connectors.
Var der mere, du ville vide ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : SantaB

Dato : 12-10-05 17:31

Tak for svarene.

Så ingen af stikkene kan bruges f.eks. til en kabinetkøler? Jeg kan nemlig ikke finde ud af det med de der stik. Nogle er med 3-pin nogle med 4-pin og så er der nogle hvor der står 12VDC Stik. Jeg er lidt lost med hvad jeg skal bestille. Jeg har også et stik på mit mobo som jeg ikke ved om der kan bruges til blæser: http://img434.imageshack.us/my.php?image=pict21670ri.jpg

Håber i kan svare. Dette er jo egentlig et lille ekstra sp. Jeg skal nok dele point ud når nogen lige svarer igen.

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 12-10-05 18:02

Hej.

Du skal have manualen til dit bundkort, og så kan du finde ud af hvor/hvilket stik du skal bruge her. Der er flere stik til blæsere, men du skal bruge det der hedder chassis fan til kabinetkøler.
Har du ikke manualen, så kan den nok downloades fra internettet/producentens hjemmeside.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-10-05 19:21

Her kan du hente et lille program hvor du kan se hvad din comp indeholder.
http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en&pageid=1
Den der hedder "EVEREST Home Edition" er gratis.
Når du ved hvad dit mobo hedder (også model) kan vi slå det op hos fabrikanten.

Stikket til højre kan eks. forsyne en Intel P4 processor

Godkendelse af svar
Fra : SantaB

Dato : 12-10-05 20:04

Tak for svaret Gambrinus. Det var temmelig meget sådan noget jeg ledte efter.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 12-10-05 22:17

Selv tak.

Som du kan se, kan du bruge næsten det hele til 12 V møller.
Møller med 2 pol stik skal forsyned med + 12 V og stel.
De kan også køre ved 7 V. Så forbinder du bare + til + 12 V og stel til + 5 V.

Møller med 3 pol. stik har foruden + 12V 0g stel også en sense ledning.
For det meste + 12 V = rød / stel = sort / Sense = hvid, gul eller blå.
Den kan sagtens køre uden sense er tilsluttet.
Sense bruges til at måle møllens omdrejningshastighed.

De 3 polede fan_stik på bundkortet kan alle bruges.
Der er bare forskel på, hvor du får resultatet af målingen.
( I BIOS og div. overvågningsprogrammer )
Lige meget hvilken mølle du sætter til f.eks. CPU_fan vil den i BIOS og overvågningsprogrammer blive vist som CPU Fan.
Der er dog nogle bundkort, der har mulighed for at styre hastigheden på CPU_fan.
Så det stik vil nok være bedst at bruge til CPU-møllen.
Gambrinus

Kommentar
Fra : SantaB

Dato : 13-10-05 08:32

Ok. Det med farverne holder vidst ikke helt. Nu har jeg bestilt en
Papst Køler til kabinet 8x8 CM 12Volt / 12 db     Varenr: 8412N2GLE
fra midtdata og på deres billede har den en rød, blå og hvid ledning. Jeg har dog fundet et casefan stik på mit bundkort med tre poler, så jeg regner med at det er perfekt. Alt det der med modding af din spand er jo slet ikke så svært når man har old gambrinus til at hjælpe sig ;)

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-10-05 08:51

Det var da lidt af et kompliment
Næææ.... Det med farverne må man aldrig stole helt på.
(Heller ikke i stærkstrømsinstallationer)
Polernes placering på stikkene på bundkortet, kan du dog trygt stole på.

Prøv at hent manualen til mit bundkort :

http://tw.giga-byte.com/Motherboard/Support/Manual/Manual_GA-K8NXP-SLI.htm

English 1004 pdf 8.68 MB

Der er de forskellige stik rigtigt godt beskrevet.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-10-05 09:00

Side 22 og frem.
Gambrinus