/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Uran-holdige kugler
Fra : darkseer
Vist : 880 gange
19 point
Dato : 27-10-02 01:49

er de urankugler der blev brugt under golfkrigen og på balkan radioaktive?
kan de forsagde mutationer?

Accepteret svar
Fra : ferling

Modtaget 19 point
Dato : 27-10-02 04:02

Hvis der er tale om uran er det radioaktivt. Det meste uran har atomvægten 238 som ikke er vældig radioaktivt. Det man gerne vil have mere af i blandingen, som det altid er, er uran 235 som er meget mere radioaktivt. Det er det der kaldes beriget uran og som man kan lave bomber af. Man kalder det jo forarmet uran, det man bruger til granater, og det betyder vel at man har hevet så meget uran 235 ud af det som muligt. Jeg ville tro man bruger uran fordi det er meget tungt og sikkert kan lave nogle stærke legeringer ligesom wolfram, det de danske journalister kalder tungsten fordi de kun kan tale amerikansk og sådan hedder det på det sprog.
Det er mærkeligt at man ikke kan sætte prik i 'svar', men kun i 'kommentar'.
Mvh. Søren

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 27-10-02 09:30

Hej Darkseer,

som Søren skriver, er det når Uran indgår i det radioaktivt, og det med mutationer, afhænger af hvor meget man er i kontakt med det, og hvor meget udstråling det afsender...

bl.a. ka' du i denne norske artikel "Golfkrig-veteraner uran-forgiftet" læse lidt om det... -->
http://www.dagsavisen.no/utenriks/apor/2000/09/504899.shtml
hvor der er fundet uran i kroppen på de amerikanske soldater, som de højst sandsynligt har indåndet af Uran støvet...

ligesom denne artikel fra jyllandsposten...
------------------------------------------------------------------------------------------------
Irakere dør af amerikansk uran
Tusinder af irakere lider af lunge sygdomme, infektioner og kræft fra uranstøv, der blev spredt fra amerikanske våben under Golf-krigen. Uranen er reaktor-affald, der bruges i bomber og missiler blandt andet for voldsomt at forstærke varmeudviklingen. USA benægter, at der er et problem, men mange af landets egne soldater lider af kræft, der kan skyldes støvet.
(Jyllands-Posten 07/4-1998)
------------------------------------------------------------------------------------------------

men der er lidt delte meninger f.eks. i "Database kan skabe klarhed over Balkansyndrom"... -->
http://www.dbio.dk/bladet/blad-2001/03-2001/artikel-1.htm
hvor man ka' læse lidt omkring de delte meninger, nogen mener det er pga. uranen at soldaterne har fået Leukemi, og andre igen mener det må skyldes noget andet...

men det der undre mig når de har haft med Uran at gøre som udsender radioaktiv stråling, at de så ikke har taget deres forholdsregler... men så vidt jeg har kunnet forstå på det, har soldaterne vist ikke vidst at det var uranholdig ammunition de har haft med at gøre... eller uran felter de har været gået ind i... men afhængig af mængden af uran og bestråelingen og hvor længe man har været i kontakt med jo større risiko for mutatitioner i form af forkellige kræft former, den mest udbredte i dette tilfælde er åbenbart leukemi...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 27-10-02 11:50

Hej darkseer

Her har du lidt mere om uran-problematikken. Udover kræftfaren er forringet uran måske skyld i golfkrigssyndromet hos de amerikanske soldater: http://www.fred.dk/artikler/forringe.htm

Det er ikke et svar på dit spørgsmål, men bare en ekstra synsvinkel.

Til Søren: Hvad mener du med, at man ikke kan sætte prik i "svar", men kun i "kommentar"?

De bedste hilsner
Rellom

Godkendelse af svar
Fra : darkseer

Dato : 27-10-02 19:39

Tak for svaret ferling.