/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
krumtap..
Fra : Rene182
Vist : 492 gange
80 point
Dato : 09-10-05 19:11

hej.. er der nogle der kan fortælle mig hvprdan man køre en krumtap til.. har fået ny på. den skal jo nok køres til..! tak på forhånd..!

Kommentar
Fra : holmgaard67

Dato : 09-10-05 19:24

Hej...En krumtap skal ikke køres til....Mvh Holmgaard

Kommentar
Fra : Rene182

Dato : 09-10-05 19:26

okay.. hvad skal man så gøre..?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 09-10-05 19:32

Du starter med at køre en tur på mindst 1000 km med nøjagtigt 10 km/t, det er meget vigtigt at den er én tur, og at du ikke stopper. Det kan være et problem at have nok benzin på, men det giver en god øvelse i at tanke mens man kører.

Nej helt seriøst, du kører bare som normalt, en krumtab skal ikke køres til. Du skal nok skifte olien inden du har kørt alt for langt.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 09-10-05 19:33

Du kan jo køre lidt stille og roligt de første dage -Er det en 4 takts knallert ville det være en ide at skifte olie efter et par uger.
Står der noget i en evt instruktionsbog om tilkøring af din knallert så følg den -for fra fabrik er der jo monteret "ny" krumtap.
mvh
sverola

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 09-10-05 19:36

Du kan jo køre lidt stille og roligt de første dage -Er det en 4 takts knallert ville det være en ide at skifte olie efter et par uger.
Står der noget i en evt instruktionsbog om tilkøring af din knallert så følg den -for fra fabrik er der jo monteret "ny" krumtap.
mvh
sverola

Kommentar
Fra : Rene182

Dato : 09-10-05 19:44

det er en 2 takt. scooter.. piaggio zip..!

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 09-10-05 20:44

En ny krumtap skal ikke køres til overhoved.
Det er kun et stempel som skal køres til, og det er fordi at ringene har meget skarpe kanter, og enten så river de cylindervæggen eller også så skaber de så meget varme ved at slide hårdt på cylindervæggen det for stemplet til at udvide sig pga. varme, og så klemmer det sig fast.

Det du skal være opmærksom på ved skift af krumtap, det er at bruge en rigtig god kvalitetskrumtap, gode lejer og kvalitetssimmeringe (originale eller tilsvarene kvalitet), og bruge en god flydende pakning og være sikker på at krumtaphuset ikke er skævt.
Dryp lejeolie ned i lejerne i krumtappen inden du samler det hele, så du er sikker på at der er smøring fra første omdrejning.

Udover det, så se om du kan finde en guide som beskriver hvordan du skifter krumtap, for det er største projekt man kan give sig i kast med.

Næste gang jeg skifter krumtap, så laver jeg en detaljeret guide med billeder, så alle kan skifte den selv.

Kommentar
Fra : Rene182

Dato : 09-10-05 21:18

okay.. godt nok.. takker..