/ Forside/ Interesser / Fritid / Sport / Spørgsmål
10  Klaudi 1810
Panik om atletik-discipliner --> Hurtig ~
Fra : miss_rita
Vist : 954 gange
100 point
Dato : 05-10-05 22:53

Jeg har virkelig ledt og ledt efter en beskrivelse af hvordan de forskellige atletikdiscipliner udføres og trænes. Jeg skal undervise min eskolebørn i atletik i næste uge og vil meget gerne forberede mig grundigt. Kan I hjælpe med et sted hvor jeg kan se hvordan fx. et spydkast ser ud i detaljer og foreslag til hvordan det trænes. Selvfølgelig helst alle de klassiske discipliner i atletikken... Tusind tak for hjælp

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 05-10-05 23:52

Jeg kan desværre ikke hjælpe men er nødt til at spørge dig om 'spydkast' virkelig hører under 'atletik'?

M.h.t. undervisningen, har du ikke en god kollega du evt. kan ringe til og spørge om hjælp?

Venlig hilsen vil.du

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 06-10-05 00:11

Du kan læse om det her.Det står på norsk, men det kan du vel læse?(Friidrett=atletik)
http://pluto.hive.no/pluto2003/hhaugest/kroppsoving/arsplan/friidrett.htm
Husk og trene børnene i interval trening, det er alfa og omega i løbning.
alimak

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 06-10-05 01:06

Hvis du ikke ved det bedre end det du kan læse dig til, så vil jeg på det kraftigste fraråde at du underviser i det, de forskellige øvelser stresser musklerne ret voldsomt og hvis de udføres forkert er der stor risiko for skader.

Og under alle omstændigheder er det vel ikke optimalt at undervise i noget du ikke har 100% styr på, mit råd er at finde en anden beskæftigelse eller starte din forberedelse et andet sted

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 06-10-05 01:24

Rigtigt Backtee, det kan sørme da osse være ret farligt hvis man ikke ved hvad man har med at gøre. HVordan kan man i det hele taget undervise i noget man ikke har styr på? Jeg ville afgjort være utryg hvis jeg skulle have et barn undervist i atletik at en lærer der ikke har fuldstændig styr på hvad han/hun har med at gøre.

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 100 point
Dato : 06-10-05 06:45
Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 06-10-05 07:40

Foreslår, at du på biblioteket låner en af nedennævnte bøger:

Forlaget Lademann: Sportsleksikon – Spillets regler
Forlaget Aschehoug: Sportsleksikon

Ikke blot er rigtig mange sportsgrene omtalt og defineret, men der er også kombineret med illustrationer, så indviklede regler og procedurer bliver overskuelige.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-10-05 08:45

Jeg kan forstå hvis du vil fortælle om idræt.
Men undervise i udøvelsen uden kendskab.........................uha.

PS: Husk at have en mobiltelefon i nærheden.

Kommentar
Fra : miss_rita

Dato : 06-10-05 19:20

Det er dejligt med Jeres interesse og bekymring. Men jeg har som uddannet idrætslærer haft et kursus i atletik og føler mig tryk ved at skulle undervise skolebørn i atletik. Så lad mig udtrykke mig klarere: Jeg efterlyser en detaljeret beskrivelse af disciplinernes delbevægelser, som jeg kan læse på for at kunne gå i detaljer med mine elever, når jeg skal lære dem et nyt fag. Atletik står i "Klare mål" som et område som skal berøres i idrætsundervisningen. Dvs. at alle børn i folkeskolen vil på et tidspunkt i deres skolegang beskæftige sig med atletik - og ikke kun "blive underholdt" med fortælling. Jeg håber dervfor at I har tiltro til at jeg har styr på mit fag, og forståelse for at jeg her på siden søger ideer til hvor jeg kan fortsætte min søgen efter supplerende litteratur.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-10-05 19:39

OK - det så bare sådan ud.

Godkendelse af svar
Fra : miss_rita

Dato : 12-10-05 20:35

Tak for svaret jakjoe.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 30-10-05 23:08

Jeg siger også tak.

mvh
jakjoe