/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvilken brugt stationcar er bedst?
Fra : Harlekin
Vist : 2821 gange
130 point
Dato : 05-10-05 13:58

Jeg skal købe brugt stationcar for 30.000 - 60.000 kr. med sigte på at beholde den, til den ikke kan mere. Hvordan får jeg mest for pengene? Er der særlige hensyn man skal tage, reservedelspriser, benzinøkonomi, rust o.l.?

(Jeg har klonet Cristians spørgsmål, http://www.kandu.dk/dk/spg/75592 men jeg vil gerne have bud på gode stationcars)

Kommentar
Fra : kennethskou

Dato : 05-10-05 14:25

Du kan se på sådan en som min der er til salg
Lancia Thema 2,5 TDI Stationcar
http://www.parkhave.dk/default.aspx?nav=266%20264&con=vare&id=151

Stor bil, formidable køreegenskaber, passer mange dele med Fiat, langt på literen bla,bla,bla.
Men det er ikke nemt i den prisklasse, det er derfor jeg har den her, der fik jeg mest for mine penge
og det er også sådan en jeg skal have igen, bare lidt nyere.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 05-10-05 21:33

Hvad er en god station car??????????? Prøv at gå ind på forskellige bilmærker og se hvor mange km de har kørt i forhold til alder...Hvis du ser på bilen fra kennetskou så ser du en bil fra 1991 som har kørt næsten 200000 og har kørt stærkt i Tyskland ....så det er nok ikke noget dårligt køb..........Men så er der jo så mange andre biler ....Jeg har altid sagt at skal du købe fornuftigt ..så køb Toyota .......... Men så har du feks Toyota Avensis da synes jeg at der er for lille plads til bagage af en stationcar at være...........Er det plads du vil have så er det Volvo........men de er jo dyre i dele...Så er det opel som er rimelig i pris men ruster så det batter .........det samme med Ford........... Jeg ville personligt vælge en Peugeot 405-406 som måske nok har gået lidt men som dog er galvanisert på de fleste pladser ...men så er der igen andre som ville sige ...."ikke køb fransk" Men kan du fikse det meste selv er der mange du kan vælge ..
Det er et vanskeligt spørgsmål at besvare fordi alle har en mening om at dette eller denne er bedste køb.........Men spørg på FDM og lyt til det de siger .......der vil jeg mene at du får et neutralt svar ........Det er også muligt at du kan se på revuer fra Tyskland -Danmark osv ang. køb af brugt bil...........Håber du blev lidt klogere og ikke mere forvirret

Mvh sverola

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 05-10-05 21:35

du får sikkert ligeså meget bil for 15-20000. od hvis den alligevel bare skal smides væk efter et par år, kan du vel ligeså godt købe en billig nysynet.
biler i den prisklasse kender slet ikke til noget med benzinøkonomi, og rust er de alle bekendt med.
hvis du vil give lidt mere, kunne du nok finde en bil der var værd at beholde, men nede i de små priser er der også kortere holdbarhed.
du kan dog sagtens være heldig at finde en bil der kan holde længere tid, og så bliver det jo bare til plus på kontoen

Kommentar
Fra : pims

Dato : 05-10-05 21:39

Opel Astra er et rigtig godt bud, den fås til en god pris, er billig i reservedele og er uopslidelig. Så er der VW Passat, lidt dyrere men stadig ikke til at slide op.
Held og lykke med det, hilsen Pims

Kommentar
Fra : kennethskou

Dato : 06-10-05 00:00

Det er næsten ligemeget hvad man køber i den prisklasse, så skal man være forberedt på at det koster lidt i rep og vedligehold.
Det det er fordelen ved mange tyske biler er mindre rust og som sverola siger har de kørt flere kilometre, men til gengæld er de fleste passet med service på aut. værksted da det ikke er så dyrt som herhjemme.
Det der gør lanciaerne lidt anderledes er at det som regel er entusiaster på en eller anden måde. Og det gør at de bliver behandlet bedre end en simpel opel.
Men igen, en astra er billig ( desværre også temmelig kedelig)
Jeg har besluttet for mange år siden at livet er for kort til kedelige biler, men det koster også lidt lærepenge en gang imellem.

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 07-10-05 09:13

Tja... jeg har en almindelig opel kadett '91 nu, og den kører godt og op til 17km/l hvis jeg kører pænt - men den er nu lidt gammel at se på invendigt. Så det jeg er på udkig efter er en bil der er noget pænere/nyere at se på i det invendige design. En 95'er måske..

Og så ville det jo ikke skade at bilen ikke var rusten.
Tak for de gode råd indtil videre.

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 07-10-05 09:30

Overvejer også en Renault Megane st.car 1,6 fra 99 (kørt ca 200000) til ca 80000 kr.

Er der nogen der har noget skidt at sige om den bil? (eller godt)

Accepteret svar
Fra : Taagehornet

Modtaget 130 point
Dato : 01-11-05 12:59

Hvorfor ikke kikke på en Mercedes W124 med dieselmotor? Bliv ikke forskrækket, hvis den har kørt 4-500.000 km, isære ikke hvis det er en en 300D, den kører snildt 600.000 km, bare den bliver passet med olieskift osv. Mange tror, at når en bil som Mercedes er så dyr i anskaffelse, så er den også dyr at vedligeholde, og det er helt forkert, ofte er originale Mercedes reservedele billigere end tilsvarende til populære biler som Ford og Toyota, og service begrænser sig ofte til skift af olie og filter. Lad være med at købe en 300 turbo, motoren kan ikke holde. Jeg har mange års erfaring som Mercedes kører, driftsøkonomien er uden sammenligning, og så får du tilmed en rigtig fed bil at køre i.

Godkendelse af svar
Fra : Harlekin

Dato : 01-11-05 13:43

Tak for svaret Taagehornet.