/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
jern eller alu... til yamaha 4.g
Fra : 127tage
Vist : 660 gange
25 point
Dato : 04-10-05 19:55

skal have en anden cyl. til min yamaha. hvad vil i foreslå ?

en jern cyl. eller alu. cyl.

og gerne med en begrundelse for og imod

forhånd tak..

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 04-10-05 20:19

Jeg ville foretrække en "jern" cylinder .....fordi..........En cylinder af jern kan tåle betydelig højere temperatur og er ikke så ømfindtlig for ydre påvirkninger..
Har du løsnet en alu ting mange gange bliver den let deformeret ja ja jeg ved at nu sidder der en og siger at det skal spændes med moment...men jeg har selv haft knallert og kender det der med at få det færdigt..Jeg kan give dig et ex fra biler med støpejerns top ..Hvis toppakningen ryger p gr a over ophedning er det ikke sikkert at du må få planslebet toppen -men en alu eller letmetal må slibes ..
Men lad os nu se om der ikke kommer andre kommentarer med det modsatte svar...

Mvh sverola

Accepteret svar
Fra : NoShyGuy

Modtaget 35 point
Dato : 04-10-05 20:57

De største tun som findes til knallerter er med Aluminium fordi de kan klare meget mere pres og varme, da aluminium leder varme bedre.
Jern bruges til standard knallerter da de hun har 4-5 HK og jern har en bedre holdbarhed, da den også bliver hurtigere varm.
Så hvis du skal tune din Yamaha så hold dig langt fra Jern. Køleribberne er for små til at den får køling nok.
Tag et eksempel:
Jeg kører en tur på min yamaha med plumben pillet, jerncylinder, tunudstødningen og karburatoren dysset op.
Ved siden af mig kører en ven på sin yamaha 4g som har 43mm aluminium, tunudstødning og dyset op.
Efter 10 km stopper vi og min cylinder er brænd varm og min vens er næsten til holde hånden på.
Men køb dig en jern cylinder hvis du har lyst, men vogt dig mine ord, du kommer til at fortryde det.
kig på de største tun til Jog/Sonic, er de lavet af støbejern? nej vel! hvorfor mon, stempelringene bliver slidte for hurtigt.

Kommentar
Fra : aZiX

Dato : 05-10-05 09:35

det kommer an på hvor mange penge du har til det...
jern er nemt at bore op i str.
men alu. leder varmen bedre væk fra cyl.

hilsen
<AZIX>

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 05-10-05 16:30

En cylinder til Yamaha 4g den borer man ikke op. Det koster 350 plus moms at få den boret op, plus stempel.
Prisen på jern og Aluinium er næsten den samme. 50,- er forskellen til yamaha 4g

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 05-10-05 16:31

en ny cylinder koster 399,-
opboring er spild af penge.

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 05-10-05 22:03

hvis din knallert er vold tunet (næsten så meget den kan ) så ville jeg vælge alu fordi det er mere holdbar ved store temperaturer men er den tunet til de 50 60 km/t så ville jeg ta jern da det ikke bliver så varm at jernet tar skade det gør det ved meget høje temperature

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 06-10-05 17:28

så vidt jeg husker, så har han en 5,3 hk potte på, og så burde den rulle 80 kmt ca.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 06-10-05 17:30

alu findes vidst ikke til 50ccm (40mm) og gør den så er den sikkert for dyr.

Kommentar
Fra : 127tage

Dato : 06-10-05 22:55

den cyl der sidder på min yamaha nu er den orginale jern cyl. der er boret op til en 43,75 mm cyl og så sidder der en 16 mm kaburator og indsuningsplade på. med en 5.3 hk udstødning...

hvad tror i den yder og hvor stærkt kan den køre ??? det skal lige siges at den trækker meget dejligt og kraftfuldt igennem alle gearne selv 4,g synes jeg den trækker meget fornuftig i.

har kun haft den i et par dage men tør ikke fyre den helt af inu, før at den er blevet kørt til. for hele motoren er nyrenoveret...

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 07-10-05 18:44

en motor skal ikke køres til, egentlig. Det er kun stemplet der kan tage skade.
Men nu hvor den har så mange HK (ca 9), så er det en god idé med en Alu, for den bliver rigtig meget varm med det som du har på.
Husk at sætte en 160-180 dyse i din karburator, og et 14 tand fortandhjul foran.
13 tands er en smule lavt til 43mm cylinder og 15 er næsten for stort.

Godkendelse af svar
Fra : 127tage

Dato : 18-10-05 19:51

Tak for svaret NoShyGuy. vil have skiftet min jern cyl ud med alu på et tidspunkt...

det er rigtig det jern bliver for varm og jeg har allerede haft en lille stempel sætning

så alu cyl. ja tak!!!