/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Højtallere til dvd-afspiller
Fra : Leon85
Vist : 509 gange
100 point
Dato : 03-10-05 13:44

Kan man tilslutte højtallere til en dvd-afspiller, som har en coaxial udgang? Og hvilke højttalere kan jeg bruge? Afspilleren har ikke en 5.1 udgang. I butikken har jeg fået at vide, at det godt kan lade sig gøre, hvis højttalere har en indbygget forstærker.
MVH Leon

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-10-05 13:48

Hvis vi vidste hvilken dvd-spille der var tale om havde vi en chance.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-10-05 13:49

Hvis du kun har coax-udgangen, kan du ikke uden videre anvende aktive højttalere. I såfald skal du have en eksterne 5-1 dekoder.

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 03-10-05 17:30

Hvad med at sende lyden over i et stereoanlæg (hvis du selvfølgelig har et sådan. AUX indgang.

Kommentar
Fra : Leon85

Dato : 04-10-05 13:20

Afspilleren er en JVC XV-N322. Tjek den her: http://www.elcity.dk/shop/default.asp?ProductID=752. I butikken sagde de også, at jeg kun kan tilslutte højttalere med en indbygget forstærker. Men selv dette vil være umuligt, da dvd-afspilleren har en digital udgang, mens man skal bruge en analog udgang for at tilslutte en højttaler, eller noget i den stil. Jeg har et stereoanlæg, men har desværre ingen høttalere til det.
Er jeg nødt til at investere i en surround receiver/decoder?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-10-05 13:33

Umiddelbart ja.....Vender lige tilbage

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-10-05 13:39

Iflg vejledningen har du left/right analog output. Dvs du kan fra dem tage venstre/højre lydsignal og sende dette til to aktive højttalere (eller til TV'et eller stereoanlægget). Men ingen 5.1 dekodning uden et eksternt apparat.

Kommentar
Fra : Leon85

Dato : 05-10-05 12:57

Til 3773: Ja, jeg har to left/right analoge output. Jeg kan så godt tilslutte to højttalere til dem? Lige nu kommer lyden fra dvd-afspilleren ud fra tv'ets højttalere via scartstikket. Vil lyden så kun komme ud af højttalere hvis jeg tilslutter sådan nogle? Hvad med bruges coaxial udgang til?

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 05-10-05 13:12

Højttalerne skal være aktive (indbygget forstærker) for at det duer.

Lyden ryger stadig til TV'et.

Coax'en overfører lydsignalet digital til en forstærker med en Coax-indgang og en DTS eller 5.1 dekoder. Forstærkeren "skiller" så signalet ad i Left/right/center/sub/rear left/right left

Godkendelse af svar
Fra : Leon85