/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Gearkasse olie
Fra : mahir
Vist : 510 gange
100 point
Dato : 02-10-05 17:37

Fiat Uno 75i.e 1,5 (1990) 5.Gear manuel

Ville høre om der er nogle der kan være så venlige og hjæple mig? Vil gerne skifte gearkasse olie på min bil ved bare ikke hvad for en.
1. Havd kan der anbefales?
2. Har hør, at ATF olie som man også bruger til automat gearkasser, kan bruges og det skulle være rigtig godt?
3. Er der nogle der har nogle erfaringer eller gode råd?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-10-05 17:48

Det ved de hos Fiat forhandleren.

Kommentar
Fra : mahir

Dato : 02-10-05 17:52

Tak teil.
Men tænkte på om der ogso var andre anbefalinger og erfaringer

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-10-05 17:59

Den bedste anbefaling og erfaring kommer fra værkstedet,
det er min tro. Så prøv at spørge.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-10-05 18:54

Du kan ikke bruge Automatgearolie til almindelige gearkasser. (ikke ret længe)

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-10-05 19:16

En sælger stoppede nylonstrømper i gearkasser som larmede.
Det hjalp.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 03-10-05 00:55

Mahir det du burde gøre er at gå til en forhandler af udstyr/reservedele til biler eks. T Hansen..og spørge efter en gearolie .Det du så højst sandsynligt får er en olie med viscositet W80/90 .Hvis du læser i din instruktions bog ser du at der anbefales et specielt olie mærke til netop din bil.....det samme er med lyspærer osv .Det er fordi fabrikanterne har en aftale med producenterne for de dele.Det er at sammenligne med dæk .Din bil er født med et mærke men derfor er det ikke sikkert at den kører med dette idag...
Det eneste jeg vil anbefale dig ikke at gøre er at købe det billigste fra Brugsen Og du må aldrig finde på at bruge olie til automat gear på manuelle gearkasser eller omvendt...Automatolie har en helt anden viscositet .Men hvis din gearkasse ikke fejler noget -hvorfor så egentlig skifte olien???

Til Teil: Ja jeg har hørt flere af disse vandrer historier.....Gummislange -bananer-smørefedt osv osv ..... at disse tricks alle hjælper er da kun fordi kassen så går til helvede og bilen står stille og dermed slutter jo også gearkassen med at larme ...ikk oss??

Mvh sverola

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 03-10-05 02:58

På tolerancedata står det:Gearkasse: 2,4Liter, (Tutela ZC 80S)
alimak