/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Kradser på døren
Fra : Nullemus
Vist : 3593 gange
50 point
Dato : 02-10-05 15:24

Hej

Min beagle hvalp på 8 måneder kradser på døren når han er alene hjemme. Jeg søger et godt råd så jeg kan få ham til at lade være med det.

Accepteret svar
Fra : maj_britt

Modtaget 60 point
Dato : 02-10-05 15:29

Hmmm, den er jo ikke nem.

Du kunne være kreativ og sætte en plexiglasplade på, så ødelægger han da ikke døren helt.

Sæt noget for, så han ikke kan komme til døren? Måske et børnegitter?

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 02-10-05 15:30

En anordning med strøm i døren, således at hunden får stød når den begynder at kradse. Så ka den lære at la' vær!

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 02-10-05 15:31

Epi dog............

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 02-10-05 16:44

Giv den noget andet at tænke på.
Der finde kugler hvor du hælder mad i, det skal nok får hunden på andre tanker.
De kan købes i næsten alle forretninger
Eller gem lidt mad hist og pist.
Grunden til den opfører sig sådan, er fordi den keder sig.
Eller der sker noget udenfor.
Bor du i eget hus, kunne du bygge en lille indhegning, hvor den gå ud, gennem en hundelem, og kikke lidt på hvad der sker.
mvh

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 02-10-05 16:51

Kan også være måden, du siger farvel på.
Du skal bare gå, uden at sige noget, eller kæle for den.
Dyr har det med at misforstå os mennesker, eller var det omvendt.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-10-05 17:05

I stedet for at spekulere på, hvordan du får ham til at holde op med at kradse på døren, når han er alene, så skulle du hellere tænke på, om han har det godt? Er han ked af at være alene? Og hvis han er, hvad kan DU så gøre for at hjælpe ham?

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 02-10-05 17:40

Jeg giver Birgitta ret og tilføjer at en god gang motion før han/hun forlades kunne dæmpe trangen til at kradse på døren.
Vi skal huske at hunde er flokdyr og har det bedst i en sådan, de vil selvfølgelig være kede af, at blive overladt til en flok møbler, de alligevel ikke må ligge i.
Vi hundeejere må huske på hundenes ve og vel, og det ansvar det giver at have hund, mange lader deres hunde være alene i op til 10 timer og så lufter de dem i 30 min. og derefter skal hunden være stille, disse mennesker burde efter min mening ikke have retten til at holde/have hund.

Kommentar
Fra : Nullemus

Dato : 02-10-05 22:58

Jeg har forsøgt at give ham andet at tænke på.... Ved at give ham legetøj og foderbolde.... men han rører det ikke når ham er alene. Jeg ved godt at han jeg er ked af at være alene og jeg har forsøgt så mange ting at jeg ikke ved hvad jeg skal gøre. Og da jeg bor til leje er det en meget dårlig ting at han gør det.

Kommentar
Fra : Carg

Dato : 03-10-05 14:00

Både i sidste måneds udgave af "Hunden" og sidste udgave af "Hund & Træning" er der artikler der ret detaljeret forklarer, hvad man kan gøre, for at få ens hund til at være bedre tilpas når den er alene. Måske kender du nogen du kan låne disse blade af.
I "Hunden" var der så vidt jeg husker sådan en "opskrift" på, hvordan man skulle gå frem med alene-træningen. Måske du kunne bruge den...?

Mvh. Carg.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-10-05 14:17

Masser af hunde bryder sig ikke om at være alene. Jeg kan ikke se, at det skulle være værre at han kradser på døren fordi du bor til leje??????? Så ville det da være værre, hvis han hylede eller bed?

Prøv at tænke på, at han kom til dig som baby, -hjemme fra mor og søskende. Hvor der ALTID var nogen hos ham. Han var ALDRIG alene.... Ligesom man heller ikke lader et spædbarn være alene.

Når han ikke har lært at være alene endnu, hvor han er 8 mdr. gammel, så er det, fordi du er gået for hurtigt frem med at lære ham at være alene.

Du må helt tilbage til at være hos ham hele tiden, ---og derefter gå fra ham i ganske kort tid.. Og komme tilbage igen og gå fra ham igen o.s.v. Og hele tiden må du sørge for, at du ikke er væk så længe, så han når at blive utryg.. Det vil tage rigtig lang tid at vænne ham til at være alene nogle timer. Meget længere tid, end hvis du havde givet dig tid til det, da han var helt lille. For i dag sidder angsten og utrygheden i ham.

Og så kan det være, at du nu tænker, at det har du ikke tid til. Du har måske et job, du skal passe..
Men så synes jeg, du skal overveje, om han ikke vil få det bedre hos en anden familie? Han er ung, så han vil nemt kunne falde til et andet sted. Og du kunne stille som krav, at der skulle være nogen hjemme om dagen.

En tredie -og måske dyrere udvej er, at du annoncerer efter "dagpleje" i nabolaget. Der kan sagtens sidde en pensionist et eller andet sted, som gerne vil have hund, men som ikke har råd til det eller ikke tør påtage sig det fulde ansvar.

Husk på, at han er DIT ansvar. DU skal sørge for, at han ikke er ulykkelig og bange!

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 06-10-05 19:14

Hundeadfærdsterapeuten Roger Abrantes har skrevet en bog der hedder noget i retning af "Hunden alene hjemme". Den kan du jo anskaffe dig eller låne på biblioteket. Der er nøjagtige træningsanvisninger i forhold til at lære sin hund at være alene hjemme.
Min hund kradsede også på døren, da den var 6-8 mdr. Det var min skyld, da jeg ikke havde trænet den nok og vænnet den til at være alene hver dag. Der var for mange dage, hvor vi var sammen hele tiden, og det gjorde den separationsangst.

Kommentar
Fra : henriette_m

Dato : 15-10-05 23:22

smxxx: Det med mad i kugler ha rjeg godt nok hørt dårligt om. Nogle siger at hunden kan gå hen og blive stresset over den når den løber tør for godbidder... Ved ikke om det er sandt, men så ved I da det (-:

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 23-10-05 12:13

Dyrenes Beskyttelse har i samarbejde med Dansk Kennel Klub udgivet en folder om hunde alene hjemme og en måde at lære hunden det på. Du kan få den tilsendt gratis eller downloade den fra deres hjemmeside. Link til hunden alene hjemme-pjecen:http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/material.nsf/docs/b8fcda31da73b036c1257018004fb661?opendocument&count=1000&exp=94991c17799b3de8c12570000031aa92

De har udgivet flere forskellige pjecer, som alle kan ses her:
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/material.nsf/materiale?openview&count=1000&exp=94991c17799b3de8c12570000031aa92#Hunde

Godkendelse af svar
Fra : Nullemus

Dato : 07-11-05 14:27

Tak for svaret maj_britt.

Kommentar
Fra : uldumshundestue

Dato : 06-06-06 23:51

Hejsa har du overvejet hundedagpleje????
Jeg starter selv en hundedagpleje op i uldum. Her vil hundene få mulighed at lege med hinanden, blive aktiveret, få pasning, samvær og ikke mindst friheden. Vi bor på en stor nedlagt landbrug, hvor der er masser af plads.
Tænk over det du vil have en meget roligere hund som har fået dækket alle sine behov i løbet af dagen..

Kommentar
Fra : betina64

Dato : 04-08-06 11:53

Du skulle tage og læse jan fennells bog "hundelytteren i praksis" her giver hun et efter min mening godt bud på hvordan man vender sin hund til at være alene hjemme. På min hjemmeside http://www.123hjemmeside.dk/golden_retrieveren_nahla
giver jeg et kort bud på hvordan man kan starte træningen, eller rettere hvordan jeg gør