/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
El-pærer......ulogisk??
Fra : dova
Vist : 750 gange
100 point
Dato : 02-10-05 14:47

Jeg har været udsat for noget lidt tricky ang. elpærer, og kunne tænke mig om nogen havde en logisk forklaring:

I går købte jeg nogen kertepærer og nogen alm. runde pærer...af dem med "lille fatning".

Så kommer det mærkelige: De to kertepærer virker ikke når de sættes i min skrivebordslampe.

Æv, tænkte jeg....de er sprunget......men det var de ikke, for når de sættes i andre lamper virker de udmærket.

Og: det er ikke skrivebordslampen der fejler noget, for de runde pærer fungerer godt nok der i

Nogen der har en forklaring på det, for tilsyneladende er fatningen fuldstændig ens på de to pærer

mvh dova

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 02-10-05 14:51

prøv at bukke fasedelen lidt ud i fatningen
prøv lige pæren i en anden lampe først

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 02-10-05 14:53

Det er måske "bunden" af pæren der ikke når helt ned i fatningen ?

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-10-05 16:51

som bredker i bunden af fatningen sider der midt i et stykke metal dette bukker man lidt ud af så lyskilden gå ned og rammer dette stykke metal

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 02-10-05 16:58

Hej, har du set efter om det med lille, eller stor fatning, da der kan godt være forskel mellem de 2 typer pærer, kerte almindelig, og rund.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-10-05 17:14

Ja, fatningerne er ens, jeg har målt dem og gransket dem nøje begge slags.........de er bare helt ens og skulle derfor også blive skruet lige så langt ned i lampen, så jeg fatter simpelthen ikke hvorfor kertepærerne ikke virker og de andre gør, og de virker jo fint i alle mine andre lamper.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-10-05 17:19

Som de andre siger:
Inde i fatningen sidder de to poler så skal ramme fatningen.
En i midten af bunden som ser sådan ud som skal nå pærens blymidtpunkt.
En i siden, måske lidt under metalgevindet som skal nå pærens metalgevind.
Hiv så det stik ud inden du jager en skruetrækker ned for at rette de 2 messingfjedrer

Accepteret svar
Fra : CCjunior

Modtaget 100 point
Dato : 02-10-05 17:20

jeg har også haft en lampe hvor ikke alle pærer virkede.. har ingen ide om hvorfor.. de er som Dova siger tilsyneladende helt ens.. jeg har løst problemet ved at skifte lampen..hehe...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-10-05 17:20

uden dette > som ser sådan ud <

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 02-10-05 17:25

prøv nu at rette den i bunden, så tror jeg de virker

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 02-10-05 22:53

Kære Dova!
Jeg har selv været ude for problemet og har naturligvis prøvet at bøje og vrikke på de små metaldimser inde i fatningen. Når det så ikke har virket har årsagen ofte ligget deri, at den del af pæren, der er nærmest "skruegangen" er ret "voluminøs" mao. "bunden" af glaskuplen fylder simpelthen så meget, at den støder på fatningens krave, hvorfor "skruegangen" ikke kan nå helt ind til bunden af fatningen, selvom metaldimsen i bunden er bøjet godt opad.
Dette problem har jeg løst ved lige så forsigtigt at brække det yderste af "kraven" af med en tang - eller helt at udskifte fatningen.
Med venlig hilsen og dyb respekt for din ellers tilsyneladende alvidenhed, som du aldrig er karrig med at dele ud af, selvom det af og til må koste dig en del af din tid!
Lyngballe

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 03-10-05 01:32

Når de virker i de "andre" lamper og fatningerne måler det samme, hvilket jo også er almindeligt til trivialitet, kan det næsten kun tænkes at glaskuplens form lige akkurat forhindrer pæren i at nå tilstrækkeligt ned i skrivebordslamperne. Håber at der går et lys op for dig. Mvh. K.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 03-10-05 03:15

RIGTIGE mænd er ikke bange i mørke !
Gambrinus

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-10-05 15:24

Citat
RIGTIGE mænd er ikke bange i mørke !

Det er jeg heller ikke Gambrinus, men det er lissom det er lidt svært for computerskærmen at give nok lys fra sig, så jeg kan se tastaturet

Godkendelse af svar
Fra : dova

Dato : 03-10-05 19:53

Tak for svaret CCjunior.

Ja, jeg bliver vist også nødt til at acceptere, at der tilsyneladende ikke findes en forklaring, og at lampen kun kan bruge én bestemt slags pærer.

Jeg har tjekket metalpolerne inde i lampen, bøjet dem....målt pærerne igen....ingen forskel på fatningen....skilt lampen ad for at kunne se om det er fordi glasset på pæren går imod kraven på fatningen så den ikke kan skrues langt nok i......det var det ikke....prøvet pærerne igen i andre forskellige lamper.....de virker som de skal..... såe

mvh dova