/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Disel contra benzin
Fra : Monik
Vist : 1333 gange
20 point
Dato : 24-10-02 15:00

Jeg overvejer at skifte min gamle benzin bil ud og overvejer at købe en disel bil da jeg skal til at køre længere på arbejde. Er der nogen der kan fortælle mig hvornår det kan betale sig at køre i en disel bil.
Ligeså kan det betale sig at have en bil på gule plader som privat person og hvordan kan man regne det ud?
Hilsen Monik

Accepteret svar
Fra : IceCap

Modtaget 30 point
Dato : 24-10-02 15:52

For at en dieselbil skal køre optimalt skal du regne med minimum 50 km hver vej, ellers bliver motoren ikke ordentligt varm og slides hurtigt. En dieselbil kører som du sikkert ved længere på literen men kilometerne skal derop før det løber nogenlunde op.

Jo, hvis du betaler momsen på en varevogn, kan du bruge den som privat transport, og det er ikke svært at finde en bil, hvor momsen er betalt. Kan ikke huske om det bliver billigere med vægtafgiften etc.

Alt i alt skal du have et kørselsbehov på ca. 100 km dagligt, og finde dig en varevogn (Feks. stationcar) hvor momsen er betalt, men så skulle dine biludgifter også falde mærkbart.......

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-10-02 14:15

On Thu, 24 Oct 2002 12:59:34 GMT, "Monik" <Monik.news@kandu.dk> wrote:

>Jeg overvejer at skifte min gamle benzin bil ud og overvejer at købe en
>disel bil da jeg skal til at køre længere på arbejde. Er der nogen der
>kan fortælle mig hvornår det kan betale sig at køre i en disel bil.

On-line beregningsprogram:
www.fdm.dk/altombiler/oekonomi/benzindiesel/benzindiesel.asp

En debat i andet forum:
http://cph.ing.dk/konf/root/biler/html/2161.all.html
--

Mvh Mogens
GM 3.0i-24

"Livet er for kort til kedelige biler"

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 24-10-02 16:02

Håber du er medlem af FDM, ellers virker www.fdm.dk/altombiler/oekonomi/benzindiesel/benzindiesel.asp ikke..... Jeg kan ikke se den..

Godkendelse af svar
Fra : Monik

Dato : 24-10-02 16:15

Tak for svaret IceCap.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-10-02 15:03

> >Jeg overvejer at skifte min gamle benzin bil ud og overvejer at købe en
> >disel bil da jeg skal til at køre længere på arbejde. Er der nogen der
> >kan fortælle mig hvornår det kan betale sig at køre i en disel bil.

Det kan det efterhånden meget hurtigt. Blandt andet fordi de moderne
dieselbiler er blevet til at komme i nærheden af for almindelige penge.
Samtidig skal de regne med en mindre afskrivning på for eksempel en Peugeot
206 Hdi 1,4.

Hvis du kører under 130 km/t kører den bil utrilog langt på brændstoffet, og
den er særdeles rimelig i indkøbspris.
Se evt mere på www.bilmagasinet.dk. Kik under nybilsbasen.

--
Venligst MacDaddy, Århus
Opel Vectra 2.0i, 1990

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 24-10-02 17:15

Ved en dieselbil, er varme underordnet, den slides ikke som en benzinbil gør det, derfor skal det ikke afholde dig fra at købe en.
Og færre kilometer en 50 kan også gøre det. Min far har 42 km på arbejde. Han kørte før i Saab 9000 2,0T, som gik ca. 11 km/l. Så købte han en Peugeot 307 HdI, som kører ca. 20 km/l. Brændstofbesparelsen er på mere end 1000 kr. månedligt.
Om det kan betale sig, kommer an på hvor mange penge du vil ofre på skift. Trænger din gamle bil til at blive skiftet, er kravene til kørselsdistance ikke så store, men hvis du "bare" vil købe diesel, uden at skulle skifte bil alligevel, ja så skal du nok have en del kilometer kørt, til arbejde og hvor du nu kører hen.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-10-02 21:50

Hej Monik
jeg regnet ud ved ca. 15000 km kunne det betale sig at købe en diesel.
jeg kører nu Peugeot 206 1,4 HDI og klæder mig altid til at komme ud at
kører ikke p.g.a økonomi for den bliver hurtig hver dag. Men p.g.a køre
glæden
Bilen ligger meget godt på vejen larmer ikke og trækker med det samme .
--
Med venlig hilsen
Martin Kirk

"Monik" <Monik.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:1%Rt9.174578$Qk5.6005955@news010.worldonline.dk...
> Jeg overvejer at skifte min gamle benzin bil ud og overvejer at købe en
> disel bil da jeg skal til at køre længere på arbejde. Er der nogen der
> kan fortælle mig hvornår det kan betale sig at køre i en disel bil.
> Ligeså kan det betale sig at have en bil på gule plader som privat
> person og hvordan kan man regne det ud?
> Hilsen Monik
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : thor4700

Dato : 12-11-02 22:52

Mit kørselsbehov er for nylig steget markant, så jeg har lige købt en Golf Variant TDi, som jeg glæder mig til at få leveret i næste uge. Hvis mine beregninger passer vil jeg spare mindst 800 kr./måned. Jeg har 85 km. hver vej til arbejde. Det skal bemærkes, at min tidligere bil var en Honda Civic, der kørte ca. 15 km./l. benzin.
I dag er 46% af alle VW biler på vejene dieselbiler. Det tror jeg der er en årsag til...

Kommentar
Fra : keldlarsen

Dato : 11-01-03 14:53

Skader det min skoda octavia 1,9TDi fra 2000 at fylde fyringsolie på fra en f,eks Dk tank. Der er personer der fortæller at det er det samme om man kører på det ene eller det andet.