/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Omløbsretning på dæk
Fra : AzounCR
Vist : 4120 gange
100 point
Dato : 01-10-05 19:56

Hej.

Hvordan ser man omløbsretningen på dæk hvis man ikke ved hvordan de tidligere har været monteret?

:) AzounCR

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 01-10-05 20:01

Det er et mærke på dæksiden, der viser omløbsretningen!

Gert

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 01-10-05 20:03

Prøv at se om der ikke er en pil på dine dæk som viser retningen.......denne skal pege fremad.

sverola

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 01-10-05 20:28

Det er ikke alle dæk det er pil på , men dæk montøren monterer altid da DOT merket på udsiden.
alimak

Accepteret svar
Fra : Moggi

Modtaget 110 point
Dato : 01-10-05 20:29

Hvis der ikke er en pil (pile), er der ingen omløbsretning. Retningen er så ligegyldig.
Placer de mindst slidte foran for største sikkerhed.

Kommentar
Fra : Copemann

Dato : 01-10-05 20:41

omløbsretning er lige gyldigt på dæk man skal bare husk at få af balanceret fælgerne med de nye dæk

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 01-10-05 21:04

Copemann!
Du må da ikke montere omløbsbestemte dæk, den forkerte vej, for så fortrænger de ikke vandet på vejen!!

Gert

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-10-05 23:57

Nogle dæk skal monteres med en bestemt omløbsretning, men ikke alle er konstrueret sådan og kan derfor monteres som man vil, MEN hvis dækkene allerede har været monteret vil karkassen, især på de trækkende hjul, være lettere deformeret og monterer man dem så senere med omvendt omløbsretning er der stor risiko for at dækket ødelægges og derved bliver ujævnt eller simpelthen sprænges ved belastning.
Der er forskel på hvordan de forskellige biler slider dækkene så det er faktisk kun hvis der er tendens til hæl/tå at man kan se forskel på omløbsreting på ikke mærkede dæk og derfor er det en dårlig idé at købe brugte dæk, hvor omløbsretningen ikke er markeret.

Godkendelse af svar
Fra : AzounCR

Dato : 02-10-05 09:56

Tak for hjælpen :)