/ Forside/ Karriere / Offentlige / Klageinstanser / Spørgsmål
10  rotw 300
Skade forvoldt af militær
Fra : tjuel
Vist : 1194 gange
200 point
Dato : 29-09-05 16:33

Endnu engang har militære enheder formået at lave skader på mit landbrug. Denne gang gik det ud over vildtet (og jagten) idet man har kørt en jeep langt ind i et bevoksningen omkring et sø området og trasket rundt, hvilket helt sikkert har skræmt vildtet.

Er der nogen som er bekendt med i hvilket omgang militæret har ret til at anvende private arealer som øvelsesterræn?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-09-05 16:52

Jeg er ikke 100% sikker, men jeg tror faktisk godt millitæret må benytte privat ejendom, men de må bestemt ikke ødelægge noget, jeg ville henvende mig til forsvarskommandoen, og forhører mig. Jeg kender da til en fugleopdrætter, som fik dem til at stoppe overflyvninger i yngletiden, så de skal da heller ikke ødelægge noget hos dig.

Postboks 202
2950 Vedbæk

Telefon: 45 67 45 67
Telefax: 45 89 07 48
Hjemmeside: http://www.forsvaret.dk
E-post: fko@mil.dk
Telefontid: ma-ti 8-16, on-fr 8-15

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-09-05 16:53

Det har de ret til, men er samtidig forpligtet til at erstatte evt. skader.

mvh dova

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 29-09-05 17:41

Jamen skal de da ikke søge tilladelse før de begynder?? Eller - i det mindste oplyse folk?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 29-09-05 19:23

hvis det havde været alvor, havde i hvert fald ikke fået noget at vide, og det er nok dig der skal bevise at der er sket skade, og ikke militæret der skal bevise, at der ikke er sket skade.
jeg kan sagtens forstå, du er gal, men det er nok svært at gøre en hel masse ved det

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-09-05 19:45

Du skal bare kontakte nærmeste garnison, som så skal undersøge berettigelsen i din klage.
Kortvarige besøg af mennesker og køretøjer på vildtets levesteder har nu nok ikke forvoldt blivende skade, men det vil blive vurderet.
Når jeg tænker på, at vildtet inklusive kronvildt trives i bedste velgående i det landbrugsområde hvor jeg bor på trods af kørsel med kæmpestore støjende landbrugsmaskiner så er det nok tvivlsomt om en jeep og dens besætning kan forvolde skade med mindre de decideret har ødelagt noget.

Gad vide om du ikke får nok offentlig støtte siden du fisker efter flere af statens (os andres) penge.

Kommentar
Fra : tjuel

Dato : 29-09-05 20:08

Foreløbig tak for kommentarerne. Jeg er stadig på udkig efter en lov, forordning, bekendtgørelse som giver dem rettigheden.

Over de sidste 10 år har vi næsten hvert år haft besøg af militæret:

Køreskader på nysåede marker
Køreskader som følge af tunge køretøjer
Henkastet affald (flere sække)
Og den værste: opsætning af skydeskiver som havde skudhuller efter rigtig ammunition (ingen markering af at det var militærerets) vi var rædselsslagne for at en galning brugte vores landbrug som privat øvelsesterræn.
Militæret har ALDRIG spurgt os om lov!

Til BjarneD: Jeg bad ikke om din politiske holdning til landbrugsstøtten. Jeg ville hellere være fri for besøgene end have erstatning. Hvis du ved noget om vildtpleje og jagt vil du vide at når fremmede mennesker tramper rundt i fodringsområdet få dage før jagten går ind, så kan følsomme arter som fasaner blive skræmt langt bort. En af mine gode venner bruger mange ressourcer på vildtplejen her på stedet og han var meget ked af oplevelsen. Herudover kan jeg fortælle at det samme område er plaget af henkastning af affald og flasker i større mængder fra hensynsløse mennesker der ikke har respekt for naturen!!!!!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-09-05 20:24

tjuel.... det lyder bestemt ikke godt, at du har fundet dig i det igennem flere år, uden at henvende dig, forstår jeg ikke.

At der så oveni købet bliver skudt med skarpt, uden advarsel, vil jeg mene er strengt forbudt, normalt foregår sådan

noget, kun på skydebane, ikke på privat område!!!! Der er vist en befalingsmand, der får et forklaringsproblem!! Havde

de overhovedet samlet de tomme patronhylstre op efter sig??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-09-05 20:25

tjuel.... jeg kan heller ikke finde nogen lovhjemmel til at de kan benytte din egendom, men jeg mener stadig, at de godt

Accepteret svar
Fra : bueboy

Modtaget 200 point
Dato : 29-09-05 20:27

Hej tjuel.

Forsvaret har under fredstid ikke ret til at benytte privat ejendom til øvelse eller anden aktivitet uden forudgående aftale med lodsejer. Hvis der er sket markskade skal du kontakte det regiment som har "besøgt" din ejendom. Typisk er det en kommandobefalingsmand du skal have fat i, da de oftest sidder med og undersøger disse sager.

Hvis dette ikke hjælper så prøv at gå lidt højere op i systemet (evt en afdelings/bataljons chef) dette plejer at virke.

Venlig hilsen

En premierløjtnant af reserven

bueboy

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-09-05 20:28

Nu har vi ytringsfrihed så jeg behøver ikke at spørge om lov til at ytre mine holdninger.

Hvis du har fasanopdræt er det en helt anden sag, men du kan være evigt forvisset om, at de godt må invadere dit fritidslandbrug (med "bistandshjælp"), men de skal begrænse skaderne til et minimum og aldrig mere end nødvendigt for den øvelse der foretages.
Normalt sørger enheden selv for at konstatere skader og henvende sig til lodsejerne med oplysning om hvor de kan henvende sig med erstatningskrav.
Oprydning skal være foretaget. Nu er det et par "dage" siden, men jeg har da flere gange kørt rundt og har lavet aftaler med grundejere/landmænd om benyttelse af deres marker til tunge køretøjer da de tunge køretøjer kan lave ret så meget skade ved ganske alm. kørsel, og derfor forsøgte man at finde mindelige ordninger på forhånd, men militæret har vide beføjelser også til at lave støj om natten hvor almindelige mennesker skal sove. Det er nødvendigt for at man kan øve sig til at beskytte borgerne.

Kommentar
Fra : bueboy

Dato : 29-09-05 20:28

Jeg burde måske lige vedlægge at jeg har været ude og besigtige adskillige markskader som en del af min tidligere funktion i militæret.

Bueboy

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-09-05 20:35

BjarneD

At du har ondt i røven af et eller andet er sagen og tråden temlig uvedkommende, men ytr du dig bare.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-09-05 20:42

ja hvis du havde ondt der klummer var den hel gal for skulle ondet fjernes ville der ikk e være nogen klumme tilbage.
Lige i øjeblikket gør jeg som klumme og co. omend mere høfligt, men det er jo kun dem der er det hvor jeg angiveligt har ondt der må det.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-09-05 20:45

Du er og blir en idiot Bjarne D.... så enkelt er det. Men at ævle med dig er det ultimative tidsspilde.... så baj baj... fjols

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-09-05 20:54

Forlader du os klummer?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-09-05 21:12

Da du øjensynlig er forståelsesretarderet BjarneD, så lad mig udelukkende for din skyld nævne, at mit baj baj.... kun gælder dig.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-09-05 21:16

Farvel med dig.

Kommentar
Fra : bueboy

Dato : 07-10-05 22:41

Hmm.... Han er nok stadig ude og kigge på marken

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-10-05 07:59

Muligvis

Godkendelse af svar
Fra : tjuel

Dato : 02-09-06 20:32

Tak for svaret bueboy.

På trods af mange løfter fra forsvaret er det stadig ikke lykkedes os at undgå uventede gæster i uniform....