/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Momfri!
Fra : Gandhu
Vist : 563 gange
100 point
Dato : 28-09-05 19:14

Hej..
Jeg har været ude og se på en bil idag, forhandleren fortæller a bilen er momsfri, så er mit spørgsmål hva betyder det at bilen e momsfri? Og kan man godt som privat person købe, og køre i sådan bil.??

Gandhu

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-09-05 19:41

prøv at kikke her www.toldogskat.dk, det bliver desvære en dyr fornøjelse ;-(

Accepteret svar
Fra : wacher

Modtaget 110 point
Dato : 28-09-05 19:45

Du er ude at kigge på gul pladebiler. Ham der sælger dig bilen har betalt moms da han købte den og ikke trukket den fra i sit momsregnskab. Han har brugt den privat. Derfor er den nu momsfri når du skal købe den. Du skal ikke betale moms idet den er betalt tidligere..men til gengæld kan du heller ikke trække moms fra hvis du vil bruge den til erhverv. Da momsen er betalt kan du bruge den til privat kørsel alt det du vel..men skal betale et tillæg til vægtafgiften på ca. tkr 5.000 for privat benyttelse af varevogn

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-09-05 20:30

Lige en tilføjelse til wachers ellers rigtige forklaring:

Det med de 5000 ekstra i vægtafgift, er kun hvis bilen er indregistreret første gang efter den 2/6-98.

Ældre vare/kassebiler på gule plader er ikke omfattet af den regel med afgift for privat benyttelse.

mvh dova

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 28-09-05 21:18

som privat person er det en fordel for dig at momsen er betalt, da du jo kan spare penge ved at den er betalt.
Havde bilen været plus moms, havde du jo skulle betale 25% mere af bilens pris.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-09-05 22:11

Et af svarene i denne tråd giver anledning til at spekulere på om svareren ved hvad momsfri betyder hvilket de øvrige svarere tilsyneladende gør og så spekulerer jeg på hvorfor svare hvis man ikke kender svaret.

Godkendelse af svar
Fra : Gandhu

Dato : 02-10-05 18:32

Tak for svaret wacher.