/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
fjerne tapet på gipsplader
Fra : eriklindjepsen
Vist : 17593 gange
20 point
Dato : 28-09-05 17:33

Er der en metode, hvorpå man kan fjerne savsmuldstapet fra gipsplader uden at beskadige disse, her tænker jeg på papiret på pladerne.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 28-09-05 17:37

Det er en meget svær opgave at fjerne sav-
smuldstapet i almindelighed, og på gipsplader
i særdeleshed. Hvis du sliber det af vil du
ødelægge gipspladen. Så kan du fuldspartle
vægen, men det vil være svært at få den helt
plan. Jeg ville sætte en ekstra gipsplade
uden på den gamle, og sætte glasfilt på. Så
får du samtidig 2 lag gips, hvilket anbefales

http://www.byggeri.dk/debat/forum.asp?page=3&katid=9

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 28-09-05 17:41

Taget fra Silvans hjemmeside

Anvend "tapet-opløser" i begrænsede mængder, det er det eneste produkt der virker.

Du beskadiger ikke gipsvæggen!

Så du kan da gå ind og få en snak med dem om tapet opløser

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 28-09-05 18:58

Hej, bare du ikke damper det af...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-09-05 22:24

Almindelig tapetklister, der er stærkt fortyndet virker udmærket som tapetløsner og endnu bedre hvis man tilsætter et par dråber opvaskemiddel, men selv om det ikke løsner karton'en på gipspladen så gør det den blød og man kan nemt komme til at ødelægge den når man vil skrabe tapetet af.

Jeg holder med troldenesdhb i, at det er bedre at sætte en gipsplade mere på for selv om der er en del arbejde i det så bliver resultatet smukkere og væggen stærkere.

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 20 point
Dato : 29-09-05 21:58

Hej.
Før du begynder at sætte en extra gipsplade på (det kan jo være at der allerede er 2) så ville jeg prøve at bruge en kraftig ryste pudser med sandpapir af den groveste type på et lille stykke af væggen.Det papirlag som holder savsmulden er meget meget tyndt så der er faktisk ikke så meget som skal slibes væk for at få væggen jævn.Du behøver jo ikke at slibe helt ned til gipspapiret for at få en jævn væg at tapetsere på.Hvis du exempelvis skal bruge glasvæv ovenpå så vil dette tage en del ujævheder og gøre væggen stærkere .Du må bare huske at bruge tapetlim i rigelige mængder da din slebne væg vil suge en hel del.Det kan være en fordel at grunde den først med lidt lim.
Held og lykke med projektet.
Mvh
Sverola

Kommentar
Fra : lottemn

Dato : 30-09-05 09:36

Hej!
Lyder fornuftig med en rystepudser. Men...Glasvæv skjuler ikke ujævnheder, men fremhæver dem.
Træk væggen over med f.eks. polyfilla inden du sætter nyt tapet op.
Hvis du alligevel foretrækker at fjerne tapeten, så vand, vand og atter vand. Tapetopløser holder på vandet så det ikke bare render af væggen igen. Skær en masse ridser i tapeten, så vandet kan trænge ind mange steder.
Det er vandet, der skal gøre arbejdet.
Der findes noget, der hedder en tapetstripper. (Guds gave til malerne) Det er en slags barberblad i overstørrelse, der gør det nemmere at få tapeten af end ved hjælp af en spartel.
Du kan også leje en damper. Husk igen at skære ridser, så dampen kan trænge ind under tapeten.
God arbejdslyst.
lotte

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 30-09-05 12:59

og så er den ged vist barberet, så luk du bare dit spg.

Kommentar
Fra : eriklindjepsen

Dato : 30-09-05 20:35

tak for alle jeres tip´s, og ja nu kan jeg godt lukke spg., men hvordan er det lige man gør det?

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 30-09-05 20:50

Ved at gå ind på det svar som du finder mest brugbart...........Incl dette

mvh sverola

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-09-05 21:07

^
Du accepterer det rette svar cirka der........................|

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-09-05 21:08

...måske lidt længere til højre eller lad helt være hvis du ikke er tilfreds for det er dig og kun dig der bestemmer.

Godkendelse af svar
Fra : eriklindjepsen

Dato : 30-09-05 21:44

Tak for svaret sverola.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 30-09-05 21:47

Ingen årsag ..........jeg takker også

Mvh sverola

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 30-09-05 21:57

Hej
Undskyld...???????????? Gode råd/dårligt skrevne spørgsmål,,,,,,MEN.
Men hvad har dette med at fjerne tapet fra, en gipsplade at gøre.
Alle kan da sætte en plade op, på en, gammel plade.
mvh

Kommentar
Fra : eriklindjepsen

Dato : 30-09-05 22:07

ja undskyld, men hvem har spist din sukkermad??