/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Fordele og ulemper ved to-families huse?
Fra : vildskud
Vist : 945 gange
100 point
Dato : 28-09-05 10:23

Hej

Jeg påtænker at købe nedlagt landejendom med min veninde og hendes kæreste.
Ideen var, som udgangspunkt, at finde en gård, der kunne deles i to selvstændige boliger, både rent fysisk men også økonomisk. Forstået på den måde, at de køber deres selvstændige bolig for x antal kroner og jeg køber min for x antal kroner.

Skulle der komme en dag, hvor en af parterne ville flytte, hænger man således ikke på den anden bolig.

Kan det lade sig gøre? Bliver det dyrere af den grund (selve handlen, tænker jeg). Nogle siger det er risikabelt af følgende årsag: hvis de fx sælger og der flytter nogle ind, som først viser sig at være flinke/ ok men som senere viser sig ikke at være til at holde ud (voldelige, råber af deres børn, sviner - hvad ved jeg) - står jeg så ikke med et problem, hvis jeg vil sælge? (hvem vil bo så tæt på ovennævnte)? (det kunne selvfølgelig også være min veninde og hendes kæreste der stod med problemet, hvis jeg flyttede først).

Det er selvfølgelig værst tænkelige scenario - men man skal jo tænke sig om.

Der er tale om, som sagt, to selvstændige boliger - med hver sin have, indgang etc (ikke noget med, at man deler stuehuset).

Vil folk synes det er for risikabelt? Er det anderledes end at flytte ind i et rækkehus, hvor naboerne larmer/er voldelige etc?
På landet er man jo mere tætte og har ikke lige nogle andre naboer om hjørnet...

Hvad mener I?
Har I andre forslag?
Nogle gode hjemmesider om emnet?

Vh. vildskud

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 28-09-05 10:37

Det kan ikke lade sig gøre.

Jeg har en ejendom hvor ham jeg bor sammen med og mig, hver er registreret med en ejerandel på 50 %.

men man kan aldrig opfatte det som to selvstændige boliger/beboelser, for man kan/må ikke opdele en ejendom i to selvstændige halvdele, og man hæfter solidarisk for hinanden, d.v.s., det kan ikke lade sig gøre at sælge den ene halvdel, da det kun er et registreret matrikel.

For at din model kan lade sig gøre, kræver det to selvstændigt registrerede ejendomme.
Og en nedlagt landejendom må kun bestå af en bolig, forstået på den måde, at man må ikke på det samme matrikel etablere to selvstændige boliger.

Det kommer ind under reglen om udstykning, med deraf følgende etablering af selvstændig kloak, vandforsyning o.s.v.
Og det er der så ikke nogen større fordel ved, for det er ikke alle steder man må udstykke grundarealer til bebyggelse, omkostningerne ved byggemodning af sådan en grund er dyr, det vil kræve udgifter til at bygge et helt nyt hus o.s.v.

Hvis I vil bo i nærheden af hinanden, kan I lige så godt købe to ejendomme der ligger ved siden af hinanden, for resultatet bliver det samme i den sidste ende.

mvh dova

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 28-09-05 10:50

Evt kunne den ene af jer købe ejendommen, og leje halvdelen ud til den anden. Men det er jo et helt andet scenario!

Godkendelse af svar
Fra : vildskud

Dato : 28-09-05 13:17

Tak for svaret dova.