/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Overtagelse af bolig
Fra : golfhouse
Vist : 705 gange
100 point
Dato : 25-09-05 21:28

Hej, Min Svigermor er ejer af et sommerhus, som hun af praktiske grunde vil overdrage til min kone, som er hendes eneste barn.

Hvordan gør vi det rent praktisk, uden at skulle smide en masse penge til en mægler, kan vi selv lave købsbevis og lign.? og hvad kræves der.

Er der nogen som har en ide om hvad det koster???

Huset blev vurderet sidste år. til 310.000,- men er steget betydligt.

Takker for alle indlæg

Peter
www.golfhouse.dk

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-09-05 21:41

Din svigermor kan sælge sommerhuset til sin datter uden en ejendomsmægler bliver inddraget.
Det vil sikkert være bedst at huset bliver solgt til den offentlige vurdering (ikke under), så vil skattefar sikkert blive mistroisk.

Men tal med en advokat, så I er på den sikre side.

De fleste kommuner har en advokatvagt, som man gratis kan henvende sig til.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-09-05 21:46

Der skal jo skrives et skøde, det kan i selv gøre, men jeg ville lade en advokat godkende det.

Skødet skal tinglyses, det vil koste lidt.
Advokaten skal også have betaling, men en ejendomsmægler i dette tilfælde er unødvendigt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-09-05 21:46
Accepteret svar
Fra : Paulus1

Modtaget 100 point
Dato : 25-09-05 22:36

Medmindre der er lavet større forbedringer på sommerhuset siden sidste offentlige vurdering kan sommerhuset overdrages til offentlig vurdering -15% til din kone, da det er indenfor gaveafgiftskredsen.

Der er ikke behov for ejendomsmægler ved overdragelsen, men jeg ville få en advokat til at hjælpe med at skrive skødet, og få det tinglyst m.v. Det kan sandsynligvis gøres for et par tusinde.

Godkendelse af svar
Fra : golfhouse

Dato : 05-01-06 08:50

Tak for svaret Paulus1

Det var guld værd.