/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Airbag?
Fra : Birgitta
Vist : 3225 gange
123 point
Dato : 24-09-05 16:37

Jeg har ikke bil selv, og kører derfor nogle gange i taxa eller i venners biler med min hund. Hun har for det meste siddet mellem mine ben og jeg har siddet ved siden af chaufføren, for der er bedst plads til ben og hund.
Men for nylig var der en bekendt, der gjorde mig opmærksom på, at hvis airbaggen udløses af en eller anden årsag, så kan hunden meget nemt få knækket nakken.............

Så nu ved jeg ikke rigtig, hvor jeg skal gøre af hende.. hvad er den sikreste placering hvis man f. eks. vil have sin hund med i en taxa??

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 24-09-05 17:59

Det sikreste vil vel være et bur i den bageste ende af et snationcar - men det er jo ikke lige til i de fleste taxaer. en anden mulighed er at passager airbagen ofte kan slåes fra (når man kører med barnestol på passegersædet) - prøv at snak med chaufføren om det næste gang...

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 24-09-05 18:01

Men det er i øvrigt rigtigt at det er ganske farligt at komme i vejen for en airbag hvis man ikke sidder som foreskrevet og ikke har sele på...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-09-05 14:21

Hvordan slår man en airbag fra? Det kunne komme på tale i min venindes bil. Og hvordan kan man SE om den er slået fra? Jeg tænker på, at i en taxa ville jeg gerne kunne SE det, ikke kun tage chaufførens ord for gode varer...
---Det er sin sag at få plads til et bur til en mellemstor hund (golden retriever) i en taxa.
Jeg har en hundesikkerhedssele, men dels kræver det jo, at hunden skal sidde oppe på bagsædet, og dels synes jeg ikke, at den virker særlig overbevisende...

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 28-09-05 10:50

Hej Birgitta

Airbagen slås som regel fra under instrumentbordet med en lille nøgle. Ellers kan man tage sikringen ud i, men så er der dog ingen af airbagene, der virker. Kig i instruktionsbogen, der må absolut stå noget. Nu er jeg ikke helt inde i det, men taxaer er som regel store mercedes'er eller lign. Og jeg ved i hvert fald fra min fars mercedes at hvis bare der er sprunget en pære ses det i instrumentbordet. Så mon ikke en in-aktiv airbag også vises der.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 28-09-05 15:37

Hvis vi ikke har mulighed for at bruge hundesikkerhedssele, bliver hunden placeret på gulvet bag passagersædet - sørg for at sædet er trukket frem så pladsen passer med hundens størrelse. På denne måde er der heller ikke risiko for "flyvende hunde" i bilen hvis uheldet er ude.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-09-05 17:42

Tak for diverse svar...
Jeg vil i hvert fald stille spørgsmålet i telefonen, når jeg bestiller taxa næste gang...
Egentlig er jeg noget chokeret over, at jeg måske har kørt rundt med min hund foran en "ladt" airbag..

AMP: Hvad er det for en hund du har? Synes du, at sikkerhedsselen fungerer tilfredsstillende? Og har du en løsning på, hvordan man undgår at svine ryglænet, hvis hunden er våd og beskidt? Et tæppe glider jo bare ned..

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 28-09-05 23:28

M.h.t. hvordan man slår airbagen fra er det korrekt at man oftest gør det med bilense egen nøgle enten ovre på dørstolpen ved passagerdøren eller under instrumentbrædtet - men det står rimeligt sikkert i bilens instruktionsbog. Der vil blive tændt en advarselslampe i instrumentbrædtet hvis man slår en airbag fra - hvis man fjerner sikringen (ikke at anbefale) vil begge airbags blive slået fra og en airbag fejllampe vil lyse.

Kan da godt forstå du er chokeret hvis du ikke vidste at det var farligt - men det er en ret kraftig eksplotion der sker når en airbag fyres af og den skal man slet ikke komme i vejen for.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 29-09-05 10:04

Hej Birgitta

Jeg har en Collie der virkelig kan blive beskidt

Man kan få et hundetæppe til bilen hvor der er velcro så tæppet ikke glider ned.

Hundeselen virker ok, men det kræver at hunden ikke bevæger sig for meget under kørslen, da den kan blive viklet ind - vi giver den lidt ekstra "line" så den ikke er spændt så meget fast at den ikke kan skifte liggeposition. Hunden må dog heller ikke få så meget line at selve effekten/virkningen udebliver hvis uheldet er ude.

Jeg foretrækker selv at hunden er bag passagersædet, hvis hunden bliver på sin plads.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-09-05 15:12

Tak for jeres svar. Jeg vil overveje såvidt muligt at sætte Silke bag passagersædet... Problemet vil dog være, at jeg nok skal sidde ved siden af hende, ---men jeg har nogle umanerligt lange ben... Jeg er ikke sikker på, at der er plads til dem bag førersædet..

Det hundetæppe til bilen, kan det blive hængende på en taxas glatte sæde?

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 30-09-05 15:28

Jeg ved ikke med læder-stuer - jeg har kun prøvet med stof-stue - men jeg tvivler da det jo er velcro. I vores egen bil kan vi putte hundetæppet uden velcro fast over/mellem sæderne i sprækker - det plejer at holde fint.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : ZentaFreja

Dato : 17-01-06 20:25

Hej Birgitta

Jeg har selv to hunde som køre meget i vores bil og de sidder på bagsædet
men jeg ved at det er ulovligt. For der er køreregler for hvor hunden må være i bilen. Jeg kan fortælle dig at hvis vi skal have vores hunde med i
bilen skal de være i bagagerummet Og der skal være et gitter fra bagage-
rummet om til bagsæddet,eller de skal være i et bur bag i bilen Netop fordi hundene må ikke kunne genere føren.Og i bagagerummet er der ikke nogen airbags som hunden kan komme til skade på. Hvis der sker en ulykke

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-01-06 20:31

Hej ZentaFreja. Og velkommen til Kandu
Hvis du var superbruger, så ville jeg fluks give dig points.

Men det KUNNE være rart at vide, hvor jeg så gør af Silke hvis jeg skal køre taxa?
Deres bagaberum er jo ikke altid egnet til hunde....