/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
forstoppelse
Fra : pivpiv80
Vist : 5699 gange
100 point
Dato : 22-09-05 11:38

Hvad kan man gøre hvis ens hund får forstoppelse??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-09-05 11:39

Jeg ville ikke turde eksperimenterer, jeg ville lige ringe til dyrlægen. Det er da muligt, at du kan give den svedsker, hørfrø m.m., men jeg ville lige ringe først

Kommentar
Fra : nakuaq

Dato : 22-09-05 11:49

Hejsa
Jeg kunne jo først godt tænke mig,at vide hvad den har fået forstoppelse af??
Mon den har spist noget eller er det fodret?
Jeg vil også lade tvivlen komme hunden til gode - og kontakte dyrlægen - da forstoppelsen kan skyldes noget hunden har spist også måske det er grunden til forstoppelsen - det ville kunne ses med det samme på et røgntenbilled
Hilsen Dyma

Kommentar
Fra : skagensnero

Dato : 22-09-05 11:54

Hej

Jeg er enig i du først lige skal taeg en snak med din dyrlæge, men hvis hunden har hård mave ( eksempelvis har svært ved at tømme analkirtlerne ) er et godt råd at give hunden lidt parafin olie i sin vandskål.

Du må ikke bruge almindelig spiesolie, da det gør at hunden kan få problemer med tarmene, men en gang parafin olie virker åde godt og så er det jo en billig løsning, istedet for at en dyrlæge evt. skal "tømme" hunden.

God bedring med din hund fra

Nero og Frank

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 22-09-05 12:40

Det er ikke almindeligt at en hund får forstoppelse, så dyrlægen må kontaktes.

Måske du bør kigge på foderet? - Om det passer til din hunds aktivitetsniveau. Drikker den nok? Rør den sig nok?

god bedring

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-09-05 14:50

Hvad mener du med, at den har "forstoppelse"???

Er afføringen meget hård og svær at komme af med? Eller går der længere tid mellem afføringerne end du synes, der skal?

Hvad er det for en hund? Det gør jo en forskel, om det er en chihuahua eller det er en retriever..
Alderen betyder også meget.

Bedste råd mod forstoppelse i al almindelighed er mere motion.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 22-09-05 14:56

ja, Birgitta, det er en pointe omkring definitionen. Har hunden hård mave, så mener jeg bestemt også, at der i hovedsagen skal motion til - og måske et foderskift. Men har hunden forstoppelse, så er det noget skidthas, der skal undersøges af en dyrlæge.
Måske vi kunne få trådejeren til at skrive lidt mere?

Vaxen

Kommentar
Fra : pivpiv80

Dato : 22-09-05 15:58

Det er en labrador jeg har og hun har haft afførring i aftes, men hun går og ligner en der skal af med noget.
Vi har snakket med dyrlægen som sagde at det var meget normalt og at der godt kunne sidde en prop.
Så vi skal holde øje med om ikke hun kommer af med noget i løbet af dagen og evt give hende en stik pille der kan købes i håndkøb, men virkede de ikke så skulle vi komme derop i morgen tidelig.

Vi har ikke skiftet fodder for nyligt. vi fodre med pedigree da hills løb lige igennem hende.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-09-05 17:21

Nåh, men hvis afføringen var normal i aftes, så er det jo nok ikke så galt. Den var ikke meget hård sidste gang?
Hvad mener du med "hun går og ligner én, der skal af med noget"? Hvis hun går og gnider rumpen mod jorden, så kan det være analkirtlerne, der generer.

Hvor gammel er hun?

Kommentar
Fra : pivpiv80

Dato : 22-09-05 17:31

Hej Birgitta
Nej det er ikke analkirtlerne.
Men hun krummer ryg og løfter halen, lige som når hun skal stort.

Nej afføringen var ikke meget hård i går.
Hun er 1½ år og hun virker godt tilpas.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 22-09-05 17:43

Hej pivpiv80.
Prøv at tage en våd klud og vask din hund bagi, da der kan sidde lidt den ikke er kommet af med sidst, så kan den reagere som du beskriver.
M.v.h.
Kim

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 22-09-05 18:07

Har du ikke mulighed for at tage hende ud og svømme? Svømning er godt til at sætte maven i gang, hvis der sidder noget og klemmer. Og samtidig får hun jo vasket væk, hvad det kunne sidde fra sidste gang afføring.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 25-09-05 11:40

Giv hende en lille spiseske parafinolie. Det hjælper straks, hvis der sidder et eller andet, som har lidt svært ved at komme ud. Har hun spist græs, det kan tit stoppe lidt.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-09-05 14:58

Hvordan går det, pivpiv? Har I været hos dyrlægen?

Kommentar
Fra : pivpiv80

Dato : 29-09-05 10:10

Undskyld jeg ike har fået skrevet herinde!!!
Det går fint med hende og dyrlægen sagde at det slet ikke var kritisk så længe hun havde skidt om aftenen før og så skulle hun gerne gøre det igen en enkelt gang i løbet af dagen og vupti om ikke hun gjorde det sent om aftenen*S*
Han sagde at det nok bare var en prop hun havde gået og trykket på*S*

Så hunden har det heldigvis fint igen og er gået i 2. løbetid !!

Tak for alle jeres svar, nu skal jeg bare udvælge en til de dumme point..... det er ikke nemt!!

Godkendelse af svar
Fra : pivpiv80

Dato : 29-09-05 10:12

Tak for svaret Birgitta.
Tusind tak du er kommet med rigtig mange gode svar til mig i denne tråd. tak!!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-09-05 10:12

Godt "barnet" er frisk igen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-09-05 15:18

Hej, pivpiv. Og tak for accepten af mit svar.
Godt at høre, at pigen er frisk igen, -og oven i købet i løbetid.. Det lød nu heller ikke så voldsomt alvoligt, det du beskrev. Måske er det bare sådan hun har det, når hun skal i løbetid.

Kommentar
Fra : pivpiv80

Dato : 29-09-05 18:30

Ja hunde kan vel også have det underligt når de skal i løb*S*
Men nu er hun bare SÅ typisk i løbetid*GG*