/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Brun sæbe
Fra : bauchmann
Vist : 5193 gange
300 point
Dato : 21-09-05 19:32

Da min nabo skulle have hovedrengøring fik hun besked om der ikke måtte bruges brun sæbe. Hvad er årsagen til det? Er jeg helt forkert på den, når jeg mener det er et naturprodukt?
Torben

Accepteret svar
Fra : Brunders

Modtaget 310 point
Dato : 21-09-05 19:38

Her er lidt om Brun sæbe

Brun sæbe (krystalsæbe)
pH: 9-12 (i brugsopløsning)

Anvendes til

Rengøring af teglgulve
Rensning af ovn
Sæben er stærkt alkalisk og kan ødelægge mange materialer, fx maling, lak, linoleum.

Aktive indholdsstoffer

Fedtsyresæber
Evt. kaliumhydroxid

Miljøegenskaber

Fedtsyresæber er tensider, men er lettere bionedbrydelige og mindre giftige end mange syntetiske tensider.
Kaliumhydroxid anses ikke for skadeligt i miljøet.

Sundhedsegenskaber

Kan være faremærket.
Kan give alvorlig ætsning af hud og øjne. Ved risiko for stænk: Brug beskyttelsesbriller.
Brun sæbe bør ikke bruges til rengøring, hvis der findes et mildere alternativ, fx sæbespåner

MVH Brunders

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-09-05 19:40

Citat
Sæben er stærkt alkalisk og kan ødelægge mange materialer, fx maling, lak, linoleum.

http://www.forbrug.dk/raad/arkiv0/familiearkiv/1/rengoering/rengoeringsmidler/brunsaebe/

Hilsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-09-05 19:43

Jeg kan se at Brunders også har brugt det link, som jeg henviser til

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 21-09-05 19:52

Det kommer jo lidt an på hvad brun sæbe skal bruges til.

Lidt om sikkerhed ved div. rengøringsmidler:
http://www.bar-service.dk/upload/UniC/Service-%20og%20Tjenesteydelser/PDF/PDF%20filer/Vejledning%20om%20reng%C3%B8ringsmidler.pdf

Brun sæbe er en kaliumsæbe der fremstilles vegetabilske fedtsyrer.

- selvom det er et naturprodukt, så skal man stadig være varsom, og benytte eksempelvis gummihandsker for at beskytte huden mod alkaliske/basiske påvirkninger.

F.eks. linoleum og læder må IKKE rengøres med brun sæbe....

mvh berpox

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 21-09-05 19:54

kunne lyde som om hun har trægulve der er oliebehandlet
sæben vil trække det øveste lag olie ud af træet , og det vil ødelægge det

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-09-05 20:18

Brun sæbe er også kommet på listen over rengøringsmidler ( faktisk for flere år siden), som f.eks. hjemmehjælpere og andre der beskæftiger sig med rengøring,bør undgå at bruge, netop p.g.a. det faktisk er et meget alkalisk stof.

Så det er der slet ikke noget mærkeligt i, at hun har fået at vide.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : bauchmann

Dato : 21-09-05 20:27

Tak for svaret Brunders. Jeg giver hende en kopi af svarene
Torben

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-09-05 20:48

Velkommen til kandu Brunders

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-09-05 20:49

Forkert smiley, det skulle have været denne