/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
omformer 6 til 12v. hjælp
Fra : Daniel17
Vist : 945 gange
20 point
Dato : 21-09-05 16:32

hej alle sammen, jeg er ny her.

Mit spørsmål er:
jeg har en suzuki fz50 og vil gerne havde strømen op, så man kunne få noget lir på den.

jeg har prøvet med en mail til Thansen, men de kunne ikke hjælpe mig.

ps. er fra kbh. så butiker der er tæt på ville være godt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-09-05 16:37

Det kan du ikke bare lige. Skal du lave 6 V jævnstrøm om til 12V skal du først have spændingen "hakket" istykker. Dernest skal du transformere den om. Og sluttelig have det ensrettet. Det er relativt dyrt og giver noget tab.

Det kan lade sig gøre, men umiddelbart er det lidt kostbart!

Accepteret svar
Fra : NoShyGuy

Modtaget 30 point
Dato : 21-09-05 17:18

Du kan evt skifte lysspolen til 12V og skifte pærer osv til 12 volt. Og vupti så har du en 12V knallert.
Har du snilde, så kan du selv lave den lysspole om. Fordobble antallet af vindinger. Bare husk at der er 12 volt AC som du får ud, så du skal måske også ha en ensretter, kondensator og spændingsregulator på, for at få DC ud.

Kommentar
Fra : joand

Dato : 21-09-05 20:02

pris for omformer 6-12v 4amp 1100kr eks moms ,så det har sin pris.

att Noshyguy
ved ændring af vindinger ændres trådtykkelse også, da man som regel kun
har begrænset plads at vikle på.

Godkendelse af svar
Fra : Daniel17

Dato : 22-09-05 16:51

Tak for svaret NoShyGuy.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 22-09-05 17:23

jeg ved godt at trådtykkelsen ændres, men det gør jo ikke så meget. flere volt, lavere ampere samme watt.
jeg er elektrikerlærling... :D

Kommentar
Fra : joand

Dato : 24-09-05 09:15

ja og jeg er elektromekaniker
men det er jo ikke sikkert at "daniel17"
ved at man skal ændre tykkelsen så det var bare en oplysning.

Kommentar
Fra : vmax6

Dato : 25-09-05 12:17

har en fs1.. kan man gøre det samme på sådan en?. hvor skulle spolen evt komme fra.