/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
CPI Startproblemmer når den er kold
Fra : sjagget2003
Vist : 1264 gange
200 point
Dato : 20-09-05 23:40

Har problemmer med at starte når den har stået natten over, køre dog fint når den er i gang..
Der er fin gnist på tændrøret (som er nyt) Tror den drukner da den lugter af benzin..
Den slår ret kraftigt igen på kickstarteren, som om den tænder for langt før top, kan der være
en deffekt i cdi boksen selv om den køre fint når den er kommet i gang?

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 20-09-05 23:52

Du har muligvis, for koldt/varmt tændrør.
Køb et ved forhandeleren.
Ellers kan det være din sjoker, der er begyndt at arbejde, her i kulden.
Især hvis den er elektrisk. Ligesom radiatortermostat, der ikke er blevet rørt hele sommeren.
Kan en sjoker også gå hen og danne belægninger, så prøv at rens din karburator.
Eventuel giv den noget frostvæske.
Plejer den ellers at starte.
Cdi´en eller tændspole, tror jeg næppe det er, de er meget seje, at tage livet af.

Kommentar
Fra : sjagget2003

Dato : 20-09-05 23:57

Har prøvet at skifte tændrør og alt er i orden hvad angår kaburator, scooteren har kun kørt 600 km, men har haft problemmer
med at starte hele sommeren, så det er ikke kulden der er problemet..

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 21-09-05 00:08

Og du har skruet, tændrøret fast. hi/hi
Tror du skulle tage ned til forhandleren, hvis der er garanti på den.
Den skal starte 1-2 gang, du prøver.
Ellers tror jeg de får for megen benzin, hakker den når du kører ud af lige vej, eller render den bare som den skal.
Har du pillet ved den, kan være derfor.
Eller sidder der en "PIBE" bagpå luftfilteret, den kunne du prøve at fjerne, så får den lidt mere luft.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-09-05 00:11

Det skal jo klares af forhandleren, da garantien skal dække.
Du er fuldstændig inde på noget af det rigtige, den får for meget benzin, eller tænder for tidlig.
Grunden til den får for meget benzin, kan næsten kun skyldes at benzinhanen, som på de fleste scootere er styret med vaccum, er defekt og tillader benzinen at løbe til karburatoren selvom motoren er slukket. Dog er en medvirkende årsag nok også at du sætter den på sidestøttefod.
Den automatiske benzinhane tjekkes ved at trække benzinslangen af ved benzinhanen eller karburatoren, og så må det ikke løbe når knallerten er slukket. MEN har du en benzinhane der er manuel, er der jo ikke noget at tjekke.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : sjagget2003

Dato : 21-09-05 00:13

Ja jeg har skruet tændrøret fast, jeg er ikke nogen nybegynder hvad angår motore, ville ikke lave dette indlæg
hvis det var en simpel ting..
Den køre perfekt når den først er i gang og starter nemt når den er blevet varm, det eneste der er pillet ved er
at bøsningen er fjernet...

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 21-09-05 00:18

Aldrig sagt det, men man ved aldrig, har selv prøvet at "glemme det"
Bøsningen i udstødningen,? det kan forklare det.
Tror, jeg ville prøve at pille den "pipe ud" du skal godtnok have filtret af men hvad.

Kommentar
Fra : sjagget2003

Dato : 21-09-05 00:20

Hej Palle..
Ja egentlig er der stadig garanti på den, men problemet er at der hvor den er købt har de ikke forhandlingen af CPI mere, det har Thansen
overtaget og de får sgu ikke lov til at røre ved den...
Har cheket vacum hanen, den fejler ikke noget...
Mit spørgsmål gik og på om CDI boksen virke og alligevel sætte et forkert tændingstidspunkt, er ikke helt stærk i de CDI bokse...

Kommentar
Fra : sjagget2003

Dato : 21-09-05 00:23

smxxx... hahaha!! Nej bøsning i varioen..begrænsningen.
Der er fin luftgennemstrøming i luftfilteret så tvivler på at fejlen ligger der...

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 21-09-05 00:44

Tror næppe det er CDI´en der er fejl i. Men man ved aldrig ?
Prøv eventuel at rense strømkabler, og sprøjt dem med noget der, forhindrer vandindtrænging.
Sidder der ikke en modstand, af en art på den, kunne være den.
Prøv også lige at se din startmotor efter, for løse forbindelser.
Ellers kan jeg ikke komme på noget, her og nu.

Kommentar
Fra : 10.Totti

Dato : 21-09-05 00:48

Har du prøvet og indstille lidt på luftskruen??

starter den første gang hvis du sætter hånden på indsugningen på luftfiltert?

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 21-09-05 00:51

10.Totti.
De lugter af benzin.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 21-09-05 00:52

Ups der skulle stå.
10.Totti.
Den lugter af benzin.

Kommentar
Fra : sjagget2003

Dato : 21-09-05 00:52

Smxxx.. Har prøvet alt det du siger, desværre uden held og har checket modstanden, man takker for dit forsøg.

10.Totti.. Ja har prøvet begge dele, hjælper ikke...

Kommentar
Fra : sjagget2003

Dato : 21-09-05 00:54

smxxx... hehehe!! Jep det er nemlig det den gør, så det hjælper nok ikke at drukne den endnu mere

Accepteret svar
Fra : smxxx

Modtaget 210 point
Dato : 21-09-05 00:57

Hej
Prøv at hør ved en forhandler, ikke altid, de tager penge for det.
Eller skal du nok se i øjnene, at det muligvis er CDI´en.
Ellers, skal du leve med at hoppe dig varm, men temmelig irriterende, når den ikke er ældre. hæ/hæ

Kommentar
Fra : Daniel17

Dato : 21-09-05 16:39

moske kan denne her hjemmeside hjælpe

http://www.stalkerzone.dk/

den kunne hjælpe mig.

prøv lykken

Kommentar
Fra : sjagget2003

Dato : 21-09-05 16:53

Daniel17.. tak det vil jeg prøve...

Fandt ud af at der var en smule vand i den ene dysse i kaburatoren, det er har og ikke helt løst problemet, men det er blevet en smule bedre..
Jeg vælger at give point til smxxx, da han har brugt mest tid på at hjælpe, tak til alle andre...

Godkendelse af svar
Fra : sjagget2003

Dato : 21-09-05 16:57

Tak for svaret smxxx.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 21-09-05 17:00

Måske er din choker defekt på den ene eller anden måde.
Har du tjekket elektrodeafstanden?
Husk nu at det er CPI som ikke er kvalitetsbevidst, så vidt jeg ved.
Se også dine ledninger igennem for løse forbindelser, hele vejen fra svinghjul og ud til tændrøret.
Hætten er måske ikke skruet godt nok på kablet.

Dit problem lyder sært.
Jeg har selv lidt HKproblemer med min Aprilia Scarabeo, men åbner en ny tråd hvis den forsætter med at være så sløv.

:D

Kommentar
Fra : sjagget2003

Dato : 21-09-05 17:59

Hej NoShyGuy... Har checket elektrodeafstanden og den er fin, der kommer også god blå gnist, så det er ikke der fejlen ligger...
Det er mine unger der har hver deres CPI, den ældstes køre perfekt og har aldrig haft problemer (det er en husar)
Men den yngstes har problemet, dog tror jeg jeg har fået det fixet, den starter bedre nu efter jeg har renset kaburatoren...
Har selv haft mistanke til chokeren, men ved ikke lige hvordan man checker en elchoker, der sker ingenting hvis jeg prøver at
give den 12 volt....

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 21-09-05 18:10

Hej
Prøv at skifte mellem de 2, når du har 2 at vælge mellem, det kan være den ene er defekt.
Er ikke helt med på, hvordan en el choker skal virke.
Men starter den dårligt, på den anden også, så må det jo være chokeren.
Held og lykke

Kommentar
Fra : hsibm

Dato : 27-09-05 08:14

Hej,
Der er to ting som lige falder mig ind.

Luftskruen er vigtig, prøv, når motoren er kold, at justere luftskruen lidt ind (1 omgang, er meget) men husk hvormeget du skruet for så har du en mulighed for at kommet tilbage igen.
Efter justering af luftskruen var alle problemer løst for os.

Og så blot til information-
El- chokeren virker på den måde at den udvider sig når den bliver varm, dvs. hvis du demontere chokeren og putter den i fryseren 1 times tid, måler med en skydelære hvor lang "stemplet" er ude og så foretager samme måling når chokeren er varm vil du kunne se en ændring på nogle mm. jeg målte ca. 2mm forskel ved ca. 20C forskel.

Henrik