/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ciderproduktion
Fra : Jaffe123
Vist : 824 gange
50 point
Dato : 15-09-05 20:27

Vi har lidt æbler tilovers og vil forsøge at lave cider. Jeg har set lidt forskellige steder for at finde en fremgangsmåde, men kan kun finde noget hvor man skal købe materialet til det. Jeg tænkte derfor om ikke det kunne gøres næsten gratis.
Som jeg har forstået det drejer det sig og at mosten (er lavet) skal gære i 100% luftfrie omgivelser og at der skal være en "gær-lås", hvilket vel bare er en anordning der skal sørge for at luften ikke kan komme ind, og at bryggens overtryks gærprutter kan komme ud.
Hvis ellers jeg har ret, tænker jeg om man ikke bare kan bruge et syltetøjsglas eller colaflaske med en påsat gummislange der er foldet som et "S". Kan det lade sig gøre eller er jeg helt galt på den???
Jesper

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 15-09-05 20:30

Hej
Det kan du sagtens. men husk at der, skal være noget/ en vandlås, der holder / prutternes, indhold inde i beholderen, så du ikke sidder med rent VAND,,,,he/he og held og lykke
mvh

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 15-09-05 20:32

Og husk at glassene, skal være sterile, eller kommer der bagSMÆK på.

Kommentar
Fra : Jaffe123

Dato : 15-09-05 20:33

Ja men handler det ikke bare om at folde slangen så den ligner vandlåsen på et WC?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-09-05 20:56

Før i tiden bryggede vil selv vin, vi brugte en vinballon, en stor rund glasflaske der rummede 25 L, derpå var der en plasticprop med et gærrør, dette købte vi i Matas, og jeg tror faktisk de har det endnu. I grunden vil jeg sige, at dit princip med vandlåsen er rigtigt

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-09-05 21:29

[citat]
Hvis man ikke har plads eller midler - eller æbler - til at fremstille cider i denne målestok, er der en simplere metode til ciderfremstilling i lille målestok.
Skær de bløde fuldmodne æbler ud i megetsmå stykker. lav dem til pulp, hvis det er muligt, hæld pulpen i en krukke, og hæld kogende vand over, så den er dækket. Lad krukken stå tildækket i 10 dage, si derefter væsken fra, tilsæt 500 gr sukker for hver 5 l, hæld på flasker og sæt gærlås på eller stik en tot vat i hver flaske. Tilproppes efter 2 uger.
[citat]

http://www.sol.dk/opskrifter/samlingen/o0510617.html

Her er et råd fra Rene Ord for Pengene

http://www.dr.dk/reneord/artikler/2002/2810ablecider.htm

og her fra Havenyt

http://www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/hoest_og_opbevaring/411.html

Så kan du kombinere oplysningerne.

Held og lykke med foretagenet.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 16-09-05 01:01

Det kan du sagtens. men husk at der, skal være noget/ en vandlås, der holder / prutternes, indhold inde i beholderen, så du ikke sidder med rent VAND,,,,he/he og held og lykke
mvh

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 16-09-05 02:35

Ingen BØVS endnu,,,,,,
mhv