/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
En række spørgsmål
Fra : Simbave
Vist : 1836 gange
200 point
Dato : 15-09-05 16:42

Så kommer her lige en række spørgsmål:
Hvad er den store forskel på luft og vandkølede motorere? Er det noget man kommer til at mærke forskel på?
Jeg står og skal købe ny knallert og er på vippen mellem piaggio NRG og Yamaha Yog. Nogen der kan spyde lidt forskelle ud - fordele og ulemper. Jeg regner med at købe dem i 30 versionen, da politiet i såfald ikke klipper i mit kørekort.
Jeg vil også gerne høre lidt om begrænsningerne på de 2. Vil gerne have dem op og køre 60-70. Skal der laves meget?
Hvad med holdbarhed, pålidelighed og optræk?
Hvordan står det til med PGO dr. big og G-max?

Det var vidst det. Håber at høre fra jer

Simbave

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 15-09-05 17:53

Så vidt jeg er informeret er der ingen særlig fordel i og bruge vandkøling. vandkøling er også svære at reperaer end luft køling.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 15-09-05 19:44

Jeg forstår ikke, du vil købe en version der kan køre 30 fordi du ikke vil have klip i kortet når du bliver stoppet. Og du vil få den til at køre 70, for at være sikker på at blive stoppet.

En vandkølet 45 udgave kan bedre holde til at køre 70...

Accepteret svar
Fra : NoShyGuy

Modtaget 200 point
Dato : 15-09-05 19:50

Hold dig langt væk fra Yamaha Jog, medmindre du er 160 cm høj! den er alt for lille og ryster når man kører over 60 kmt på den.
På Jogén ( den nye ) skal der fjernes skive i variomatic og fjernes blind rør på udstødningen.
NRGen er rigtig god. Den er solid og stabil, og vandkøling holder meget længere, men jo det kan være lidt svært at ha med van at gøre, hvis man ikke ved hvad man laver.
60-70 kmt kan du godt opnå på begge uden at skulle lave noget særligt.
Hvad angår voldsom tuning, så har jeg set luftkølet tun på max 17 HK og vandkølet på max 22 HK, da det er varmen de store tun ikke kan komme af med.
Vandet kæler klart bedre, og temperaturen bliver holdt mere stabil end på luftkølet.
NRGen styrer og bremser bedre end Jogén og er klart den du bør vælge.
PGO dr big er svær at tune. det er begrænset en masse små steder som ialt gør det svært at få den til at trække godt.
Og så er det lidt en "sofacykel".
G-max kender jeg en der har haft. En klar kopi af Aprilia Area 51, men skudt helt ved siden af, hva angår kvalitet.
Ham jeg kender havde store problemer med den. Den gik i stå helt uden grund og hos PGO ( suzuki ) vidste de ikke hvad der var galt.
Den blev byttet og den næste gjorde det samme.
Han købte den fra ny af!!!!

Mit råd: Køb en NRG........!

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 15-09-05 19:52

ps. til ham der ikke kan se en fordel i at bruge vandkøling.
Hvorfor er biler og motorcykler vandkølet?
Tænkt lidt over den.

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 16-09-05 14:20

Vandkøling er ikke nødvendigt til 60-70 km/t det er mere i de høje hastigheder det anvendes...
og ja jog'n ryster måske lidt når den kører men der er kun en begrænsing du skal fjerne for at den kører 60 nemlig skiven, og der er intet blidrør på den gamle model (as og fs) og så er den jo også en hel del pænere, en jog ved siden af en nrg... jamen så ligner nrg'en jo noget katten har slæbt ind, og der er også en del flere begrænsinger på en nrg end på jog

Kommentar
Fra : Simbave

Dato : 16-09-05 16:09

Hvad med begrænsningerne på NRG'en? hvor sidder de?

BertelBrander ->
Netop fordi der er chance for at blive taget hvis den kører 70 vil jeg købe 30 udgaven. Så overlever mit kørekort uden klip og jeg kan nøjes med bøden og lidt konfiskering af diverse dele.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 17-09-05 00:14

Efter min mening er det Jogén der ligner noget der skulle ha været solgt til kvinder.
Tjek lige den her.
http://www.scootergalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=54344
Så fed kan en Jog aldrig blive.
Men gå da ud og se på en Yamaha Jog og prøv en tur, og prøv så bagefter en NRG.
Jeg ved godt hvad du vælger, hvis du er over 170 cm høj.

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 20-09-05 17:42

det kan nok være at nrg er mere "jævn" at køre på... derfor bliver den solgt meget til gamle mennesket ... næ nej fart og turbulens er hvad vi vil have ... det seje ved jog'n er jo netop at den er så lav... og jo en jog kan nemt blive 100 gange federe end sådan en gammelmands knallert der.... f.eks. http://www.scootergalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=26468 .... ikke verdens sejeste jog men det er godt med... ved siden af den er jog'n 100 gange federe med mindre man er over 50 år

Kommentar
Fra : Simbave

Dato : 20-09-05 20:35

Det er smagsspørgsmål og ikke det jeg er ude efter

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 21-09-05 16:50

<Så kommer her lige en række spørgsmål:
<Hvad er den store forskel på luft og vandkølede motorere? Er det noget man kommer til at mærke forskel på?

Har vi diskuteret. Vandkølet holder længst og man kan trække flest HK ud af den, men lidt besværligt når den skal skiftes/repareres.

<Jeg står og skal købe ny knallert og er på vippen mellem piaggio NRG og Yamaha Yog. Nogen der kan spyde lidt forskelle ud - fordele og ulemper. Jeg regner <med at købe dem i 30 versionen, da politiet i såfald ikke klipper i mit kørekort.

Prøv begge to eller bare se dem, det er jo en smagssag, også for dit vedkommende.

<Jeg vil også gerne høre lidt om begrænsningerne på de 2. Vil gerne have dem op og køre 60-70. Skal der laves meget?

Jogén plejede at være begrænset meget, men er det den helt nye Jog, den gamle Jog eller Jog Space som du er ude efter?
Jeg er rimelig sikker på at den nye Jog en svær at tune overhoved. Space er heller ikke nem for der er en speciel karburator på.
Den helt gamle er vildt let at tune, men kommer du over 60 kmt så ryster den meget. Jeg synes den er skræmmende at køre på og jeg føler mig ikke sikker på den.
Hvordan NRGen er begrænset ved jeg ikke, men den er sikkert ikke svær at få til at køre 60-70 kmt.

<Hvad med holdbarhed, pålidelighed og optræk?

Jogéns optræk er enestående da den kun vejer 60 kg, men det er også et problem for den går meget let på baghjul.
Holdbarheden er jeg ikke sikker på. Det er jo en gammel maskine, men billig i reservedele.

<Hvordan står det til med PGO dr. big og G-max?

PGO er ikke lige min farvorit. Dem jeg kender som har haft 30 km udgaverne har ikke haft andet end problemer, når de ville ha mere end 35 kmt ud af dem.

<Det var vidst det. Håber at høre fra jer

ps. Hvorfor er du kun ude efter de 2 modeller?
Der findes mange andre som er mindst lige så fede og meget lette at tune.

<Simbave

NoShyGuy

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 21-09-05 19:38

jeg har selv en jog fs og ja det er sandt den ryster lidt når den kører over 60... men jeg har bare pillet skiverne ellers er alt andet stortset std. og den kører ca. 60 og karburatoren på en fs og en space er den samme så jeg ved ikke lige hvad det er for nogle problemer du snaker om der er med den... skal lige siges at der ikke er andre begrænsninger på en fs end skiverne

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 21-09-05 19:45

jo jo.. på en FS er der normalt meget små skyllekanaler. cylinderen forhandles bare ikke at andre end yamahaforhandlerne.
På Space er der 2 kabler til karburatoren. en til at løfte spjældet og en til sænke spjældet.
Men du må da give mig ret i at den godt kan virke lille. Havde den så bare haft en bedre forgaffel så den ikke ville ryste.
Jeg er selv mere til Sonic. Samme bygning næsten, men bedre køreegenskaber.
Hvis du vil ha godt skub i din jog uden at ødelægge motoren så sæt en Techigas Next potte på den, en 27 kg trykfjeder og en dyse 80 ca.
Så runder den 75 kmt. og får masser af optræk.

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 21-09-05 20:04

ja nu har jeg ikke den originale cylinder på men en uorginal 40 mm så hvis du siger det kun er den originale der har små skylle kanaler så må min jo have lidt større...

Det mener jeg nu ikke er korrekt det du siger med spacen der...
og jo en jog er måske nok lidt lille i det.. men det er jo det der går den så "fed".
og man kan da bare sætte en sonic forgaffel på jog'n...

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 22-09-05 17:33

Jeg er sikker på det med Space Jogén for jeg har selv skilt en ad for at skifte karburator. Sikke et helvede.
Jeg har selv en Aprilia Scarabeo som driller mig lidt med optrækket og HK.
Synes den er enormt sløv som den ikke burde da den er standard men med basic udstødning på uden plumb i og med dyse 80.
tror mine simmeringe ved krumtappen er færdige. Den har kørt minimum 16.000 km og stemplet blev skiftet for 200 km siden.
Det er blevet kørt til pænt og den vil ikke gerne over 55 kmt.

Godkendelse af svar
Fra : Simbave

Dato : 06-06-06 03:20

Tak for svaret NoShyGuy.