/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
god ide haves
Fra : midtskogen
Vist : 326 gange
60 point
Dato : 15-09-05 15:17

Hejsa
Har et koncept, som hører til i sportakategorien. Mangler en evt. aftager.
Nogen der kender et firma, som er lydhøre.
Har tegnet og beskrevet projektet.
Teknologisk institut siger at jeg bare skal starte ud over stepperne, men det har jeg ikke lige mod på, trods det at jeg tror på ideen. (pengenød)
Hej fra Jakobsen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-09-05 15:28

er idéen og alt der medhører ok - så vil jeg give dem ret - ud og prøv det af !!!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-09-05 15:34

Når ideen er så god, har du så husket at få patent på det, det vil da være brand ærgeligt, at en anden huggede det fra dig. Vil det ikke være nemmere at få overbevist "de kloge hoveder" hvis du også have et produkt i hånden. Jeg ved godt det også koster penge alt sammen, men når nu ideen er så god, får du vel pengene ind igen. Jeg har engang snakket med patentkontoret, og jeg syntes de sagde, at jeg kunne få lavet en demo gratis på teknologisk institut???

Kommentar
Fra : midtskogen

Dato : 15-09-05 15:43

Ville også gerne selv, men tør nok ikke "springe ud". Er også i tvivl, om jeg skal modelbeskytte eller designbeskytte, eller begge dele.
Patentdirektoratet siger også, at det er nemmere at nedpatentere.
Hej fra Jakobsen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-09-05 15:47

midtskogen.... jeg ved ikke hvad der menes med - nedpatentere - men jeg syntes at når du har fået så god en ide, så er det bare om at passe på produktet. Og se så at spring ud - hvo intet hvo intet vinder, eller hvordan det nu er. Jeg havde engang en god ide - syntes jeg selv - det blev aldrig til noget med at få det prøvet af, og nu er andre kommet på den samme ide, det har ærgret mig en del, så derfor - spring ud.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 15-09-05 15:49

Nu skriver du ikke om det er til udøvre eller anlæg.
Virklund er rimeligt stort, men sørg først for at få det beskyttet i hoved og r..
Held og lykke.

Jes

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-09-05 16:23

Ups.... inden du går igang, så tjek lige at andre ikke allerede har patent på din ide, at du får ideen nu, er desværre ikke ens betydende med at en anden ikke kan have fået den, et andet sted på kloden.

Kommentar
Fra : bne

Dato : 15-09-05 16:44

Teknologisk Institut har en folder og vejledning om hvorledes man bærer sig an med at beskytte sin idé. BRUG DEN !! har selv prøvet at fremlægge en god idé for en virksomhed - og det er DE meget glade for idag !

Kommentar
Fra : midtskogen

Dato : 15-09-05 16:55

Hæ Hæ, ja har også prøvet det med ideer og også teknologisk institut. 2 af mine forrige ideer er nu på markedet, og det ærgrer selvfølgelig. Det var fordi de ikke mente der var et marked for det, men det har så vist sig, at det var der . Denne arrigskab har så gjort, at min hjerne spinder, og kl 3 om natten kom dette koncept/ide til mig, og denne gang vil jeg ikke "skide i nællerne".
Har tjekket ideen i hoved og rø. og kan ikke finde noget, som tilnærmelsesvis minder om det, og markedet indenfor sportsverdenen er jo stort, og potentialet mener jeg er lige så.
Skal man selv igang, risikerer man vel hus og hjem, selvom jeg mener den er billig at fremstille og også den første. Har selv fremstillet en prototype.
Jakobsen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-09-05 17:45

Tag du en snak med banken, hvis de er lidt fornuftige, kan de også se ideen i det, og kan låne dig pengene. Pøj pøj med det vidre forløb. Kan vi på kandu få procenter når du får det produceret???

Kommentar
Fra : midtskogen

Dato : 15-09-05 17:47

HAHA! det kan da tænkes. Men de vil jo nok også have pant i huset-Altså banken!
Og så er der lige det, at andre kan jo altid lave noget, som vel minder om det. Ikke?
Og så er jeg nok lige vidt.
Jakobsen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-09-05 18:06

Heeej ikke så negativ, z igang

Kommentar
Fra : midtskogen

Dato : 15-09-05 18:22

Nej, du har ret.
Mange tusind tak for jeres svar. Har i nyt, må i gerne skrive
Hej fra jakobsen

Kommentar
Fra : gummianden

Dato : 15-09-05 19:04

Har entrepeneurship på min uddannelse, og har deltaget i flere iværksætter kurser+messer. Alle steder er svaret det samme: Patenter er for store virksomheder, der har råd til at følge op med retsager og fogedforbud på alle der krænker patentet. Har snakket med en der havde et patenteret produkt, som blev kopieret af et stort teleselskab, da de to år senere vandt sagen var markedet væk, og de havde kun tabt penge på det. Husk også på at patenter kun gælder i et land, og at der derfor kan komme en tysker og bruge din idé på det tyske marked, hvis ikke du også ansøger om patenter dernede. Derfor er det meget dyrt. Og skulle idéen nu floppe af den ene eller anden grund, så ville det jo være kedligt at have brugt masser af penge på patenter.
En anden mulighed var at starte ud med en stor produktion (kan laves hos underleverandører) og en del markedsføring og derved positionerer sig som den originale udbyder af produktet og alle andre vil derefter fremstå som kopister. Så kan det godt være at der er andre der melder sig på markedet, men du vil stå med muligheden for den højeste pris, og i og med du er den originale udbyder, så vil folk forbinde dit produkt med højere kvalitet... Nogen gange er psykologi bedre end patenter, når det gælder produktbeskyttelse.
Hvis du evt. vil have undersøgt mulighederne lidt nærmere fra en markedsvinkel kan du evt. kontakte mig på rasmus@rasmusfredslund.dk så kan jeg vende idéen med min lærer i entrepeneurship, og evt. finde en der vil bruge 3 mdr på at undersøge den i en hovedopgave. Idéen vil selvfølgelig ikke må anvendes af nogen af de indragede senere hen, da det jo er dig der skal tjene penge på det.

Kommentar
Fra : midtskogen

Dato : 15-09-05 20:39

men det er jo det med at fremvise før det er beskyttet. Det er nok ikke nogen god ide.

Hej fra Jakobsen

Kommentar
Fra : domismik

Dato : 21-09-05 23:38

Kære Jakobsen

Se at komme igang !

Hvor stort et beløb mangler du ?
- hvis det er en SIKKER idé, stiller jeg gerne med risikovillig kapital !

Skriv til mig på domismik@ofir.dk

Kommentar
Fra : midtskogen

Dato : 22-09-05 07:26

Hejsa domismik
Har skrevet til dig