/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Samfundstjeneste
Fra : ockendon
Vist : 2757 gange
200 point
Dato : 13-09-05 11:30

Kan/skal man udføre samfundstjeneste når man er langtidssygemeldt?

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 13-09-05 11:45

Hvis du alligevel ligger syg, er det da bare at få afviklet sin "straf", og under afsoning er lægebehandling og medicin gratis.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-09-05 11:54

Så længe du er syg,og har lægeerklæring, kan du ikke udfører samfundstjeneste. Men jeg er ret sikker på, at

samfundstjenesten venter til du er blevet rask igen. Det er jo en straf man er idømt, på ca 30-240 timer, og de

skal afvikles

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-09-05 11:59

Hvis den dømte på ny overtræder loven eller vilkårene for samfundstjeneste og straffri levevis, kan sagen tages op igen. Retten kan så bestemme, at den pågældende i stedet skal idømmes en ubetinget frihedsstraf.

Med dette fra justitsministeriets hjemmeside ser det ud til at hvis man ikke får afviklet samfundstjenesten kan straffen ændres til frihedsstraf (men jeg tror stadig ikke det gælder hvis der foreligger en lægeerklæring)

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 210 point
Dato : 13-09-05 12:06

Har nu nærlæst strffeloven og straffuldbyrdelsesloven - det fremgår faktisk ikke lovmæssigt, hvilke regler der gælder for sygdom. Det fremgår heller ikke klart på kriminalforsorgens hjemmeside. Jeg hælde mest til Nordsted1's forklaring, men jeg ville helt sikkert lige selv kontakte kriminalforsorgen for at få "det administrative svar". http://www.kriminalforsorgen.dk/

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-09-05 12:09

Ja, det skal man i teorien, ligesom det heller ingen undskyldning er for at afsone i fængsel, hvis personen er syg. (der findes sygeafdelinger)

Men selvfølgelig kan det være umuligt at opfylde samfundstjeneste når man er uarbejdsdygtig grundet sygdom, så der er det sådan, at hvis man bliver indkaldt til samfundstjeneste mens man er syg, eller bliver syg når man er startet på samfundstjenesten, så bliver fuldførelsen deraf, bare forsinket, eller man finder noget andet som vedkommende kan bestride trods sygdom.

Så man slipper ikke p.g.a. sygdom, hvis det er det du vil vide.

mvh dova

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 13-09-05 12:44

Når man bliver idømt samfundstjeneste, er det sådan at den skal afvikles indefor en tidsbestemt periode f.eks eet år, det er ofte sådan at man i samme forbindelse også er underlagt "tilsyn" af Kriminalforsorgen i mindst den samme tidsperiode.
Kan du på grund af sygdom ikke afvikle din samfundstjeneste indenfor den givne tidsperiode, så kan der også i domsafsigelsen være udmålt anden form for frihedsstraf, måske hæfte, som kan træde i stedet for samfundstjenesten, den kan du godt afsone selvom du er syg. Men du skal jo alligevel tale med Kriminalforsorgen i forbindelse med at finde et egnet sted til samfundstjenesten, så tag dog endelig kontakt til dem og få ordentlig besked om hvad der gøres i din situation.
God bedring
mvh
<\\Benny

Godkendelse af svar
Fra : ockendon

Dato : 19-09-05 11:25

Tak for svaret erling_l.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 26-10-08 02:55

Nu har jeg udført samfundstjeneste i 43 år, og det får åbenbart aldrig ende. De er pis ligeglade om jeg er syg, det fortsætter bare når jeg er rask