/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
ej skal det virkelig blive ved?
Fra : buska
Vist : 1051 gange
90 point
Dato : 12-09-05 20:58

Hej igen alle i kloge hoveder.
Jeg er som altid fuld af respekt over jeres erfaringer med katte og jeres gode råd.
Jeg håber ikke I bliver trætte af at rådgive mig, men jeg er jo forholdsvis ny i "missemor faget"
Jeg har 2 hunkatte. en på lidt over et år og en nyanskaffet killing på ca 16 uger. Sidet jeg skrev herinde spurgte jeg til hvorfor deres leg var så voldsom. Man skulle tro de sloges med alt de har i sig. Jeg vil at vide at det blot var "oplæring" fra den store kat´s side, og at den blot skulle vise at det var den der bestemmer. Men det bliver ved og ved - og om muligt mere voldsom. Igår måtte jeg skille dem ad, og da hev den lille efter vejret, fordi den store havde bidt den om halsen i deres leg (de bider ikke hinanden til blods eller kradser hinanden) Synes I stadig jeg skal lade dem klare det selv? eller er der nogle idéer til hva jeg kan få dem til at bruge deres tid på så de ikke kaster sig over hinanden når de ikke sover? det skal lige siges at de begge er 100% indekatte, så jeg ved godt de har lidt energi der skal brændes af, og de leger da også med alle mine kattelegeting, men kunne godt bruge et eller andet de kunne "aktiveres" med - kan man det?
på forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-09-05 21:45

Lyder som om den ældste er meget jaloux! Det vist ikke normalt at en 16 ugers killing bliver overfaldet sådan af en ældre kat!

Kommentar
Fra : KarenLuna

Dato : 12-09-05 21:54

Hvis den lille hiver efter vejret, så ville jeg skille dem af - med det SAMME! Killingen burde være oplæret hjemmefra, og jeg kan derfor ikke se at dette skulle være godt for noget. Dette lyder skam mere som territorie-afmærkning fra den stores side, end leg for sjov.
Jeg synes, du skal bosætte dem i hver deres ende af lejligheden/huset, da de åbenbart ikke kan sammen. Når der så er gået lidt tid, skal du prøve at sætte dem sammen igen. Hvis dette ikke går, må du igen adskille dem, og give det længere tid endnu. Den store skal nok lære, at behandle den lille godt, men nogengange skal man give det tid! Det tog f.eks. min hunkat over 3 uger at acceptere min norske skovkat, da han kom ind i familien. Hun bed efter ham, hver gang han kom for tæt på. Nu er de heldigvis perlevenner. Så bare rolig, det skal nok løse sig. Men giv det lidt tid...

Håber, jeg kunne hjælpe.
Luna

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-09-05 21:58

Jeg er enig med tedd. Du har haft den gamle kat så længe at hun har fået ejerfornemmelser. Da hun ikke har været sammen med en hankat, tror hun at DU er hankatten. Hun EJER dig, og en hvilken som helst anden hunkat, uanset alder, er en direkte trussel imod hendes ejerskab. Du kan jo ikke lade være med at kæle for/med den nye hunkat, men det betragter den gamle som svig. Og når DU ikke længere sidder og beskytter den nye, skal DIN EJER nok vise hvem der bestemmer, og hvem der EJER dig.

Udfra disse dyrepsykologiske betragninger, er jeg bange for at du bliver nødt til at skille dig af med en af kattene. De vil aldrig kunne komme til at lære at deles om dig. Dertil er den gamle FOR meget EJER. Hvilken af dem du så vælger at skille dig af med, bliver en vanskelig men desværre nødvendig beslutning som kun du selv kan træffe. Kærlig hilsen Arne

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-09-05 22:03

Nu er katten på 1 år jo heller ikke meget mere end end killing! Og det du beskriver er jo killingeadfærd! Hvis den ville kunne den jo sagtens slå den lille ihjel!

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 90 point
Dato : 12-09-05 22:20

Lad endelig være med at skille dem ad, for så skal du bare starte helt fra bar bund igen senere..

Hvis ikke de bider eller kradser hinanden til blods, er der ingenting unormalt, jeg har i hvert fald endnu aldrig oplevet, at en kat skulle kunne kvæle en anden kat

Men måske skal du kigge på indretningen i hjemmet.
Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvordan du bor, men hvor meget plads har du, er der steder som hver kat kan betragte som "sit eget" tilflugts-og stresse-af sted".
Har de muligheder nok for at udfolde sig fysisk eller er det for at bruge kræfterne de er hårde ved hinanden?
Har de klatremuligheder, mulighed for at løbe og springe på klatrestativer, hylder o.l. ?

Har de andet legetøj end noget der bare ligger på gulvet, f.eks. ting der hænger ned fra loftet de kan hoppe for at "fange" o.s.v.

Jeg tror så ikke så meget det er den store kat der er problemet, hvis det altså har noget med territorie at gøre, for det skulle de have fundet ud af, men nærmere at det er den lille der ikke vil indordne sig på "normal" kattemaner.
Hvor gammel var den, da den blev fjernet fra sin mor og evt. søskende?

mvh dova

Kommentar
Fra : Nallatruk

Dato : 12-09-05 22:35

Indekatte.- Lad mig slå fast med det samme, det er ikke min kop the. Men når det ikke kan være andet, så må man finde sig i, at katte selv vil styre deres tilværelse i de omgivelser de har. Du har 2 killinger en ung og en lidt ældre, som i hinandens selskab træner til at blive udekatte. Katte tumler med hinanden i det stadie, og belav dig på, at det sagtens kan tage det meste af et års tid endnu. De øver sig i at dominere hinanden, de forsvarer teritorier i indekattens tilfælde kan det være en stol eller en vinduskarm. Hunkatte skader sjældent hinanden, og bider absolut ikke hinanden ihjel. Trøst dig energien aftager med årene og når begge er voksne opstår der en naturlig rangorden. Som bringer ro og harmoni i det lille hjem. Ventetiden må du fordrive med at rydde op og være tålmodig. Der er jo samtidig mange herlige stunder med sjove og rare oplevelser imens kattene vokser op. Sørg for, at kattene får den mad og kærlighed de skal have, så klarer de resten selv.
Hilsen Nallatruk

Kommentar
Fra : KarenLuna

Dato : 12-09-05 23:10

"Hvis ikke de bider eller kradser hinanden til blods, er der ingenting unormalt, jeg har i hvert fald endnu aldrig oplevet, at en kat skulle kunne kvæle en anden kat." Nej, men det har jeg. Så hvorfor løbe den risiko?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-09-05 23:23

Jeg har set den adfærd før med at "bide" i struben. Helt almindelig jagttræning blandt killinger! Sådan gør katte jo når de dræber! At den ikke bider igennem viser jo at den ved det er en medkat! Hvad den ældre ikke ved er det kun er en lille killing, og det ser voldsomt ud for dig! Du kan jo købe en mekanisk mus eller andet legetøj der kan tage opmærksomheden fra den lille!

Kommentar
Fra : KarenLuna

Dato : 12-09-05 23:24

Jeg synes lidt, kandu.dk virker, når kandu.dk har lyst til at virke... Fik ikke lov til at skrive indlægget færdigt.
Buska: Hvæser den voksne kat af den lille? Kan de overhovedet enes? Det er lidt svært at løse problemet, når man ikke ser kattene "in action". Som Tedd skrev, er der nok tale om jalousi. Det plejer at løse sig hen af vejen, så jeg ville ikke skille mig af med den ene kat, som arne.jakobsen skrev. De skal nok indordne sig. Men løsningen med at skille dem ad, så de kan gå og kigge hinanden an, er altså en god idé. De skal altså ikke skilles helt ad, men have muligheden for at se hinanden. Har benyttet denne metode rigtig mange gange - og den har virket alle gangene! Og det betyder altså ikke, at man skal begynde helt forfra, som Dova skrev. At de kan lugte/høre hinanden, er nok til at killingen opnår den stores accept.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-09-05 23:25

altså legetøj der er beregnet til at pirre deres jagtinstinkt! En lang snor med en "butterfly" af noget avispapir er virkelig noget der kan få katte til at lege, men vær forberedet på at du kan bruge timer med at lege med dem!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-09-05 23:31

Kattene har allerede været sammen i omkring 3 uger, og når de ikke kradser eller bider hul på hinanden, er der da ikke noget formål i at skille dem ad nu.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 12-09-05 23:42

En kun 1 år gammel kat, burde ikke være noget problem mht. at sammenbringes med en killing. Naturligvis er der en tilvænningsperiode, men det vil altid være den ældste kat, der har den højeste rang, i forhold til en killing. Senere, når killingen bliver voksen, kan rangordenen skifte. I dag er det højst sandsynligt, dét galt, at killingen ikke lærer af de irettesættelser og "lussinger" den store kat giver. Enten har den kommet for tidligt fra sin mor, eller den har været den mest dominerende killing i søskendeflokken. Det er også muligt den har været enebarn, hvilket forrykker den normale rang- og oplæringsprocess.
Hvor længe har du haft killingen? Leger de to katte sammen af og til? eller slogser de altid? Er det kun den ældste der angriber eller starter killingen også et angræb? Er den ældste kat steriliseret? Hvis ikke, får den P-piller? P-piller kan godt gøre hunkatte noget ubalancerede og agressive.
En sidste mulighed er, at anskaffe et træmmebur, stort nok til at killingen i perioder kan blive i buret, men fremdeles så begge katte kan være i samme rum. Det er dumt at skille dem helt ad, da processen med at lære hinanden at kende skal starte forfra. Det er også helt unødvendigt at skille sig af med én af kattene. De vil med tiden komme til at acceptere hinanden, måske ikke ligefrem perlevenner, men dog accept. Forøvrigt er kombinationen hun- og hankat altid bedst (senere bør hankatten kastreres), men to hunkatte sammen, er slet ikke umuligt på nogen måde.

Kommentar
Fra : buska

Dato : 13-09-05 08:37

de leger godt sammen indimellem synes jeg. Det ser tit ud til at de hygger sig sammen, det er faktisk ofte lige efter leg at den store overmander den lille. Og nogle gange lige efter den lille er blevet overfaldet og har pivet lidt, slikker den store den som om den vil sige undskyld - men nogle gange kun i 10 sek. så er det tilbage til at overfalde - sådan går det tit - lige fra det ene til det andet.
Det er tit den lille der "angriber" - men den ender jo altid nederst *s*
Den lille kom fra et kuld på 4 (2 hanner og 3 hunner) Jeg fik hende da hun var ca 12 uger - så det er jo ikke for tidligt at komme fre dens mor (er det?)
Den store er hverken steriliseret eller får p-piller - da hun jo ikke kommer ud.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 13-09-05 08:44

NU går du ind og forklarer den ældste at i huset, der bestemmer DU og ikke hun.

Jeg har 3 katte, alle kastreret hanner, den gamle på 11 er intet problem, de to andre, en på 4 og en på 3, de kunne godt nok tage nogle ture, så pelsen lå i totter.

Det gider jeg slet ikke se på, så i samme sekund, der var optræk, den grå rejser pels og knurrer, den røde kryber sammen, klar til spring, der fik de begge en kop vand i hovedet, samtidig med at jeg går imellem dem og knurrer, jeg kan nemlig klare begge, så måske de bare skulle finde hver deres gemmested. Og fattede de ikke en fin hentydning i første omgang, så fik de lige en rusketur i nakken.

Det har virket, er der optræk i dag, så behøver jeg bare at rejse mig og gå mellem dem, så er de over alle bjerge, SAMME sted, hvor de så ligger og forbander mig langt væk. De to knægte kunne /kan sagtens ligge i samme seng og snorke, men sommetider gik der altså voldsom slagsmål i dem.

Når du ikke er hjemme, så skiller du dem ad. Ingen grund til at risikere noget, problemet kan nemlig blive:

Katte har lange, spidse tænder og en tyk pels. Du kan sagtens komme ud for at killingen bliver bidt, du ser måske ikke såret, men da en kattetand ( alle tænder) er fyldt med bakterier, så kan der gå betændelse i dybden i det sår. Til forskel for når de "bare" river, det er en overfladisk skramme. Og går der betændelse, så kan du stå med et problem.

Jeg skal så sige, at jeg ville overveje at finde et nyt hjem til den killing, noget tyder på at du bor i lejlighed og det at killingen bliver trynet og konstant bliver truet, det er altså ikke smart. Det stresser den.

Jeg bor i hus, med løbegård, så jeg kan bare drøne urolige elementer derud til afkøling. Men det er jo lidt irriterende at rende rundt og bruge tid de næste mange år på at dele katte op, bytte rundt og holde øje med sår.

Nu får du jo så forskellige opfattelser af den her situation, så jeg synes du skal enten surfe en tur rundt på nettet og læse om katteadfærd, eller gå en tur på biblioteket og hente bøger om samme emne.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 13-09-05 09:24

Buska, dét du fortæller i din sidste kommantar, lyder trods alt positivt. Skild kattene fra hinanden, når du synes det bliver for slemt. Snak event. "et alvorsord" med den ældste kat, - men ellers tror jeg helt bestemt det vil gå bedre mellem de to katte med tiden. Nus og kæl ligeligt mellem de to katte og giv dem ellers tid til at "prøve kræfter" indbyrdes. Den lille bliver jo også større som tiden går.
Held og lykke med det hele!
Mvh Akle

Kommentar
Fra : buska

Dato : 13-09-05 09:28

Jeg bor i et rækkehus - så det er ikke plads der er problemet. Hva er en løbegård?? (sikkert et dumt spørgsmål sorry)

Puha- sikke en masse godt svar - dog nogle meget konfliktende svar flere steder.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 13-09-05 10:22

Hehe en løbegård er ligesom den man har til hunde. Man bygger en løbegård med stolper i hjørnerne, og hønsenet omkring. gerne som loft også da de jo klatrer. I denne løbegård kan man så placere en gammel stykke træ eller noget de rigtig kan kltre rundt i.
det er godt hvis man bor et sted hvor kattene ikke må/kan være rigtig ude.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 13-09-05 11:25

Buska, der findes ikke dumme spørgsmål.

Bublebee forklarer fint hvad en løbegård er.

Måske du kan lave en i forbindelse med et af dine vinduer, så har du den ene side gratis. Stolper i jorden, minktråd omkring og hønsenet som tag.

Prøv at se her, der er måske tips til dig:

http://katteforum.dk.server60.jepponet.dk/forum_posts.asp?TID=76&PN=1&get=last

Kommentar
Fra : buska

Dato : 13-09-05 11:42

Hvor stor/bred + hvor høj ville en god løbegård skulle være? nogle der har nogle gode mål på det?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-09-05 12:34

Det du forklarer der buska, med at de kommer fint ud af det, og så lige en gang imellem tager sådan nogen kampe, det er helt naturligt, og især når det også er den lille der starter.....det gør mine voksne katte også, og når den lille bliver lidt ældre og får flere kræfter, vil du garanteret se, at det lige så ofte er den der "vinder".

Hvis du overvejer en løbegård, er størrelsen sådan set ikke det vigtigste, men højden betyder noget, og at kattene får mulighed for en masse klatreaktivitet ved hjælp af træer og klatrestativer.

Men selvfølgelig bør man altid lave så stort som muligheden er.

Nogen klarer sig i lejligheder ved at lukke altanen til med tråd, og bare den smule plads ude i "fri luft" kan gøre en himmelvid forskel på kattes trivsel.

Du skal bare sørge for, at det bliver sikret mod at de kan klatre ud foroven, altså tag eller tråd som loft.

mvh dova

Kommentar
Fra : akle

Dato : 13-09-05 13:02

En løbegård er fint at have til sine katte, hvis man har mulighed for det. 1½ - 2 mtr. bred og lige så lang, som man har plads til. Hønsetråd som tag anbefales ikke, (fugle kan komme ind), men derimod minktråd, eller også gennemsigtig trapetsplader, sidstnævnte vil jeg anbefale, så regner der ikke ind, og fugleklatter undgås også. Tykke grene er alle tiders at lægge ind eller fastgøre opad, så kattene kan komme til at klatre. Højden på løbegården bør mindst være 2 mtr. Skal det være lidt mere avanceret, så er en såkaldt "sluse", alle tiders, heraf kan kattene ikke smutte ud, når man selv skal indenfor, for at rense efterladenskaber (vi bruger selv alm. tissebakker), eller give mad og rent vand. Husk også at montere et par hylder til kattene, foruden klatretræet/-grenene. Løbegården kan monteres opad en husvæg med vindeue på klem eller med en kattelem monteret. En god idé er også en ligge-/sovekasse, hvor kattene får læ for vejr og vind.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 13-09-05 13:20

Ja, akle, fugle kan komme ind.

Men det er kun kort tid de er der

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-09-05 15:31

det er nemlig rigtigt maj_britt

og hvorfor fratage misserne den lille fornøjelse

Den mindste af mine katte er pavestolt når hun har været 10 meter til tops i de store træer og hente "dagens middag" - fjerkræ.

Nej, jeg tror der tænkes på om der evt. kan være risiko for medbragte bakterier og sygdomme hvis fuglene klatter for meget hvor kattene færdes

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 13-09-05 18:00

Naaaaaaaaah, jeg tror ikke den risiko er så stor igen.

Mine katte har kun fanget to fugle i tidens løb, enten har vi kloge fugle eller også har jeg dumme katte, vælg selv

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 13-09-05 22:53

akle det ligger jo i kattens natur at fange fugle. så lad dem dog, det er da ligemeget. Fuglene skal nok hurtigt lære at holde sig væk. Dermed bliver kattens jagtinstinkt også brugt lidt.

Godkendelse af svar
Fra : buska

Dato : 15-09-05 19:29

igen Tak for svaret dova.