/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Protuna-tun til fz
Fra : Simbave
Vist : 758 gange
200 point
Dato : 12-09-05 17:46

Hej
Jeg skal have lidt skub i den trofaste FZ'er så den også kan komme med over i lyskrydset før det igen skifter til rødt =)
Jeg har kigget på protunas hjemmeside hvor de udbyder 2 forskellige sæt. Et 6,5 HK og et 8,5 HK
Jeg ville høre om de er noget værd. Hvor meget kommer den til at larme? Kan jeg montere det selv?

vh
Simbave

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 12-09-05 19:33

Den vil larme lidt mere, men det er ikke meget.
Bare du kan finde ud at sætte stemplet rigtigt på, så burde du kunne finde ud af det hele.
41mm tunsættet er godt, men 45mm trækker meget mere og kører hurtigere.
Så hva siger pengepungen.

Kommentar
Fra : Simbave

Dato : 12-09-05 20:03

Pengepungen siger god for begge sæt. Skal der købes ekstra til sættene?

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 13-09-05 11:17

Hehe, de koster begge 1799,- så du bør da klart vælge 8,5 HK sættet.
Jeg ved ikke hvordan men geare en FZ 50, men med så mange HK så tror jeg den skal geares.
Der skal sikkert også en større dyse i karburatoren.
Her kan du læse om hvordan den virker.
http://www.retrodeluxe.dk/karburatorphbdk.htm
Husk at du ikke må give den for meget gas de første 200 km, ellers så kan din cylinder/stempel sætte dig.

Kommentar
Fra : Simbave

Dato : 13-09-05 12:18

Kan resten af knallerten holde til så mange ekstra kræfter?

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 13-09-05 18:46

vel sige hvis du gearer den så skal du bestile en gearing fra norge for der er der en fz 2 g (automat gear) og hvis du køber der her hjemme vel jeg sige at det er for dårlig det vel blive slidt op hurtig og så skal du købe et nyt sæt og så skal du ta det andet af o.s.v

og det der med at du skal køre de føste 200 km er någet ævl det er det på scooter det er ca 20 km på fz hvor du max må køre 30

Kommentar
Fra : Simbave

Dato : 14-09-05 15:51

Hvad med den oprindelige gearing?
Jeg tænker også på selve stellet. Jeg havde en gang en Puch Maxi som jeg fixede med et tilsvarende tun. Der vred stellet skævt. Har Fz'eren samme skavanker?

Accepteret svar
Fra : NoShyGuy

Modtaget 200 point
Dato : 14-09-05 16:21

Du skal overholde de 200 km...!
Det er en støbejernscylinder, og de er mere følsomme, da de bliver varmere!
Der findes vidst nok 2 typer FZ 50
En med en enkelt bagstøddæmper, og en med 2 stk.
Den med en enkelt kan ikke holde til noget som helst.
vælg selv tunet, men 41mm, det er det som din knallert at bygget til at kunne klare.

Godkendelse af svar
Fra : Simbave

Dato : 14-09-05 21:11

Tak for svaret NoShyGuy.