/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Labrador
Fra : hvidtiger
Vist : 1624 gange
50 point
Dato : 10-09-05 20:05

Hejsa..

Jeg har tænkt mig at købe en labrador når jeg flytter i hus.Men hvad koster sådan en i mad om mdr sådan ca med noget godt hundefoder??

Mvh Tigeren

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-09-05 20:47

ca 500 kr.
God tørfoder og diverse tilbehør, f.eks. fiskeolie, tyggeben o.lign.

Dertil kommer selvfølgelig dyrlægeregninger, forsikringer, aktiviteter, transport og diverse uforudsete udgifter...
Jeg ville næppe turde anskaffe mig en hund hvis ikke jeg havde 1000 i overskud pr. md.

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 10-09-05 20:52

Det er nu ikke fordi jeg ikke har det, men blot af ren nysgerrighed.Men nu skriver du forsikringer, aktiviteter og transport. Hvad mener du med det?

Mvh Tigeren

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-09-05 21:17

Nu vi ikke får mail, er det ikke altid lige nemt, men måske Birgitta ikke lige ser du har skrevet, men jeg vil tro hun mener: der skal være en forsikring på hunden (hvis den kommer til at forvolde skade på andre/ting) evt. en sygeforsikring, aktiviteter tror jeg Birgitta mener, hundetræning, transport kan være til udstillinger.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 10-09-05 22:18

Suk, så skal jeg altså have 4000 til mine 4 hunde?

Foder er jo klart det dyreste, dernæst kommer dyrlæge, resten er sørme op til dig selv. Forsikring er lovpligtig, men ikke særlig dyr.

Og husk så at købe en i DKK stambogsført hund, det er en engangsudgift, der kan spare dig for MANGE penge senere hen.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 10-09-05 22:38

maj-britt>>hvem har bildt dig ind at stambogen kan spare mange penge senere hen
medmindre den skal bruges til avl , er de penge spildt , den koster ikke en krone mere, og en hund uden stamtavle er lige så god som med tavle, tit bedre som familiehund

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-09-05 22:47

Jeg kan kun give bredker ret, vi har en DKK stambogsført hund, og jeg har da ikke sparet en krone ved det. Vi har også været på udstilling med ham, det syntes jeg var meget hysterisk, så droppede vi.(men han blev præmieret)

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 11-09-05 00:02

Tja, bredker, det har erfaring lært mig.

Anskaffelsessum er en engangs udgift.

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 11-09-05 08:38

En stambogført hund er avlet på sunde og raske hunde med hofter og albueled som er fotograferet, og hundene godkendt til avl. Det er skide træls at købe en hund som så senere får problemer med med dette, og det viser sig først når hunden er blevet voksen, og vi har fået en rigtig godt afrettet hund. Men brug nogen tid på at læse regler for opdræt af hvalpe, så ved i hvorfor en hund med stamtavle har en højere indkøbspris. Men den med foderet er jo en helt anden sag , men læs lidt på Tænk & Test de har lavet en undersøgelse af dyrefoder, og der kan man se hvad de mener om pris og kvalitet.
Mvh Nanahund.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 11-09-05 09:16

Her bør der bringes en advarsel, idet ikke alle stambogsførte hunde lever op til disse krav, f.eks hunde fra DRU og DHL...........samtidig er begrebet "stambog" ikke på nogen måde beskyttet. Så enhver kan udskrive en stambog på sin pc og sælge hvalpen med denne "stambog".

Vogt jer derude for hundehandlere, useriøse opdrættere og hundeformidlinger.

Kontakt altid Dansk Kennel Klub eller den specialklub, jeres kommende hvalp henhører under, INDEN køb af racehund.

Vær især på vagt omkring de populære racer, som netop labrabor, idet en del ansvarsløse opdrættere her ser en pengemaskine.

At købe hund er en tillidssag.

Nordstad1, har din hund været syg? Hvor mange penge har du brugt på dyrlæge? Din holdning til udstilling er helt ok, sådan har mange det og en god familiehund er ikke nødvendigvis en god udstillingshund eller omvendt........men det at din hund er præmieret, det siger så mig, at den bestemt ligner sin race og at den oppe i hovedet er sund og rask

Med hensyn til foder, så lyt til opdrætter. Er vedkommende tilfreds og trives hunden på det foder, så fortsæt med det.

Kommentar
Fra : pivpiv80

Dato : 11-09-05 09:54

Vi har købt en raceren hund UDEN stamtavle og vi kendte sælgeren igennem en nabo.... derved havde vi tillid til sælger.
men Jo vi var også på udkig efter en med de lange papire via dansk kennelklubs hvalpeliste*S*
Men husk de fleste kennelser har LANGE ventelister!

En sygeforsikring er jo smag og behag om man vil have det og den anden )kan ikke lige huske hvad den hedder, men den hvis hunden volder nogen skade) den koster under 1000 kr om året.

Fodder.. ja der er hundene altså også megt forskellige.. vi brugte dyrlægens meget dyre mærke og det gik ok, men hun virkede ikke mæt lige megt hvor meget vi øgede dosen (ved godt at en labber aldrig er mæt) så prøvede vi noget billigere fodder.... pedrigree og nu er hun mæt og tilpas... så det kan variere meget.

MEn gå ud fra at hvalpen koster en pæn slat alt efter hvor i landet du bor.

Held og lykke!!
Knus
Helle

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-09-05 09:58

maj_britt, ja min hun har været syg, den har så stot et dræberinstinkt, at alle pivdyr bliver myrdet, dvs.rusket til døde, det har medført, at han har forstrukket nerver/sener i nakken, det er heldigvis længe siden, han kan heller ikke spise hvilket som helt, så klør han sig, men jeg har ikke tegnet en sygeforsikring. Vi kalder hunden for "løbende udgift" og hel-
lere til dyrlægen en gang for meget end en gang for lidt.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 11-09-05 10:11

Nordsted, du kan næppe klandre opdrætter for at din hund har "dræberindstinkt". Allergi kan være arveligt, men er tit et spørgsmål om dårligt foder.

Jeg tænker på STORE dyrlægeregninger, fordi hvalpen var fyldt med orm, øremider, arvelige skavanker som "opdrætter" har glemt at fortælle om o.s.v.

Mine DKK hunde har da også været syge, men det har været almindelige sygdomme, ikke noget jeg kunne hænge opdrætter op på.

Det jeg mente, nordsted

En god lab koster en 5-6.000 og det finder jeg nu ikke dyrt, men alt er jo relativt.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 11-09-05 10:42

JA og hvis man vil være sikker på at hunden får alt hvad den behøver kan det være en ide at købe dyrefoder ved dyrlægen eller spørge ham/hende hvad de syntes man bør købe.
Men ja ca. 1000 kr om måneden tror jeg...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-09-05 10:47

maj_britt..... du spurgte om min hund havde været syg, og jeg svarede bare, jeg klandrer bestemt ikke min opdrætter

for noget som helst, jeg er hende faktisk dybt taknemmelig, at hun lige har fået avlet verdens 7. vidunder lige præcis

til min familie. Jeg syntes altid dyrelægeregninger er store, de kommer altid uventet, men som sagt, vi kalder hunden

for "løbende udgift" og bare hunden bliver rask igen, sparer jeg gerne på andre ting, så han kan få den fornødne hjælp.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 50 point
Dato : 11-09-05 14:09

Hej hvidtiger. Ja, jeg har ingen mail fået. Men Nordsted1 har sådan set svaret for mig: Hunden skal som minimum være ansvarsforsikret. Mange bruger også at sygeforsikre deres hund.

Med aktiviteter mener jeg, at man skylder sin unge hund at foretage sig nogle ting sammen med den. Men en labrador kunne det være jagt, agility eller lydighedstræning. Eller noget helt fjerde. Men uanset hvad man har tænkt sig at bruge sin lab til, så vil det være en rigtig god ide at vænne den til at "gå i skole" lige fra starten af. Og det er altså rigtig sjovt at gå til hvalpemotivation med en 4 mdrs. retrieverhvalp. Det er IKKE noget med "kæft, trit og retning!" Det er sjove lege.

Og transport? Jaah, nu har jeg ikke bil, så jeg bruger mange penge på bus og tog (og evt. taxa) når jeg skal til træning eller til lydighedsprøver. Og med de stigende benzinpriser kan ugentlig kørsel til en god træningsplads også tynge budgettet selv om man har bil.

Du kender jo ikke den hund, du måske køber en dag. Måske har den nogle helt specielle evner som du bare ikke KAN ignorere. Og måske kan hunden kun få udviklet de evner ved at gå til noget specielt træning mange kilometer væk.

At købe en hund kan sidestilles med at adoptere et barn. Hvis man ikke er indstillet på at give hunden bedst mulige chancer for at udvikle sig, så skal man slet ikke adoptere den. Så hellere give den en chance hos en anden familie. Og det er uanset om man køber en DKK-hund, en blanding eller en internathund. Man "redder" ikke en hund, for der står masser af mennesker i kø for at få en hvalp hvis man siger nejtak.

Fordelen ved en stambog er, at man kender både mor og far. En labradorhvalp uden stambog KAN teoretisk have en newfoundlænder-far, --eller en doberman-far. Og så står man pludselig med en helt anden type hund end man havde forventet.

En anden fordel er, at det er lettere at finde opdrættere hvis man er indstillet på at købe en DKK-hund. På Nettet kan man finde hvalpelister der bliver opdateret hver 14. dag. Man kan finde kuld, der lige er født og på den måde besøge og følge hvalpene fra de er bare et par uger gamle. Og man er altid velkommen til at ringe og spørge om råd hos en erfaren "kennelmutter" når man har fået den lille hvalp hjem.
Blandingshunde og hunde uden stambog må man kikke efter i dba eller lignende steder. Nogle gange ser man ikke hunden før den dag man køber den.

---Alle hunde kan blive syge. Uanset om de har stambog eller ej. Og hundesygdomme ER meget dyre.
HVIS der opstår arvelige sygdomsproblemer indenfor de første 2 år, så gælder købeloven så man (teoretisk) kan lade handelen gå tilbage hvis hunden er købt i en DKK-kennel. --Det har man ikke ret til ved køb af en hvalp fra en tilfældig familie.

Godkendelse af svar
Fra : hvidtiger

Dato : 11-09-05 17:36

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-09-05 20:19

Tak for accepten af mit svar, og held og lykke med hunden...

Kommentar
Fra : vixendk

Dato : 12-09-05 09:46

Jeg kunne godt tænke mig at høre om du stadig har lyst til at købe hund efter alle disse oplysninger, hvidtiger? Jwg synes godt det kan virke lidt overrumblende, men der ER mange udgifter forbundet med at have hund, men det skal jo heller ikke afskrække en fra at købe den, hvis man har råd til det

Jeg har selv en lab, og han er bare dejlig, ham ville jeg ikke undvære (Det var vist en lille fortaler for at købe en lab, hehe)

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 14-09-05 16:07

Der findes brodne kar inden for avl alle steder med eller uden stamtavle (uanset hvor tavlen kommer fra) og der er vel ingen der med fuld overlæg avler syge hunde, men det sker alligevel både med og uden tavle.
M.v.h.
Kim