/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvad er en konvektionsovn?
Fra : mangorossa
Vist : 13222 gange
100 point
Dato : 08-09-05 21:48

Hvad er forskellen egentlig på en alm. og en konvektionsovn?

Har den en fordel fremfor en alm?

Venligst mango

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 110 point
Dato : 08-09-05 21:54

Ovnen varmer luften op - den opadstigende varme luftstrøm skaber et undertryk ved ovnen, som trækker den kolde luft til, der så opvarmes - og sådan fortsætter der i det "uendelige".

En radiator fungerer netop ved konvektion

En konvektionsovn er udstyret med kanaler der sørger for en ensartet strømning langs hedefladen, således at strålevarmen omsættes til en mere diffus varme fra ovnen.

Altså, er det mere behageligt at være tæt på en konvektionsovn end en alm. ovn, ved samme energiafsættelse.

mvh berpox

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-09-05 21:56

en konvektionsovn er med luftcirkulering og giver bedre varmefordeling. Den almindelige er strålevarme og har meget mere koncentreret varme i nærheden.
Dette gælder faktisk enten vi snakker om brændeovne eller bageovne

Godkendelse af svar
Fra : mangorossa

Dato : 08-09-05 21:57

Tak for svaret berpox.
         Super forklaring..

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-09-05 21:57
Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 08-09-05 22:00

Tak fijala..dejligt med en uddybning.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 08-09-05 22:07

Velbekomme - faktisk er fungerer en almindelig "stråle" brændeovn også ved konvektion, men knapt så udtalt.

I atmosfæren er det også konvektion der sørger for opvinde til svævefly så de ikke dratter ned. Den varme luft der stiger opad indeholder også vanddamp. Under opstigningen afkøles luften igen, og under afkølingen fortættes vanddampen og bliver til små søde lammeskyer - eller de mere krasbørstige blåsorte af slagsen

Konvektion er også det der får bruseforhænget til at smyge sig om anklerne på dig når du står i brusenichen. Prøv bare at tage et iskoldt styrtebad, så kommer bruseforhænget ikke så langt ind som hvis du står og koger under de varme stråler

mvh berpox