/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
frosne kogte kinarejer, hjælp!
Fra : nicka
Vist : 2602 gange
100 point
Dato : 08-09-05 14:39

Hej alle kanduer,

Jeg har i min fryser 1,5 kg kogte frosne kinarejer uden skal. De skal gerne snart bruges, men jeg er helt blank for ideer.
Problemet er lidt at de jo er kogt, så de kan vel ikke fritures og der er ikke skal på så de kan nok heller ikke grilles.

Er der nogen der har en ide om hvad jeg stiller op med dem? kinarejerand - kinarejemousse kan man mon det? Alle ideer modtages med glæde. Hvormange mennesker kan jeg mon så lige invitere til kinarejer - på den ene eller anden måde?

Har prøvet at tø et par stykker op, men syntes faktisk de er lidt seje når man bare lige spiser dem sådan, og de smager altså heller ikke af det helt store.

Hjææælp... de fylder i min lille fryser, hvad gør jeg?

Mvh

Nicka

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 08-09-05 14:43

Faldt over denne - ring, når vi skal komme og prøvesmage

WONTONER
Der anvendes:

Dej af:

300 gram mel (5 dl)
1 dl. vand
1 æg
Fyld:

12 kinarejer
Sur-sød sauce:

1 1/2 dl. (fjerkræ) bouillon
4 spsk. rødvinseddike
4 spsk. sukker
1 spsk. koncentreret tomatpure
1 spsk. kinesisk soja
1 spsk. (tør) sherry
1 spsk. maizenamel
Til pensling:

Æggehvide
Til stegning:

1 liter vindruekerneolie
Fremgangsmåde: Arbejdstid ca. 45 minutter - total tid ca. 1 time 20 minutter

1: Dej : Sigt melet og læg det i en bunke på køkkenbordet. Pisk vand og æg let sammen og hæld blandingen ved midt i melet. Ælt dejen glat og smidig, dæk den med et fugtigt klæde, og lad den hvile i ca. 30 minutter.

2: Fyld - Skyl kinarejerne i koldt vand og kom dem i rigeligt kogende letsaltet vand i 3-5 minutter. Lad dem hvile i yderlig 5 minutter i kogelagen, inden de hældes over i en si og stilles til afkøling. Bruges frosne, kogte kinarejer, skal de blot tøes op inden anvendelsen. Pil de afkølede kinarejer og hak dem groft.

3: Sur-sød sauce - Bland bouillon, vineddike, sukker og tomatpure i en kasserolle. Lad det koge op. Rør maizenamelet glad med soja og hæld det i. Lad saucen koge et par minutter og smag til med sherry. Tag kasserollen fra varmen.

4: Wontons - Ælt dejen godt igennem. Rul den papirtyndt ud på et meldrysset bord og skær dejen ud i ca. 8 cm. store kvadrater.

5: Tag to dejplader og læg dem oven på hinanden. Læg 1 tsk. Fyld på den ene spids. Rul spidsen over fyldet ind mod midten. Pensl resten af dejfladen med æggehvide. Fold venstre og højre spids ind mod midten og pres den sammen. Del de to dejlag i den sidste spids og kræng den ene ind gennem midten, den anden dejspids trækkes den anden vej. Nu vil wontonen være svøbt.

6: Skal det være let, kan dejpladen pensles med æggehvide, fyldet lægges på den ene spids og dejen foldes hen over, så der dannes en trekant. Pres kanterne lidt sammen.

8: Hæld olien i en wok eller en frituregryde. Varm den op til 180 grader. Steg wontonerne 3-5 minutter i den varme olie, nogle stykker ad gangen. Tag dem op med en hulske og lad dem dryppe af på fedtsugende papir.

9: Varm den sur-søde sauce op og server den til de varme, sprøde wontoner.

Tip: Wontonerne kan også serveres kolde.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 08-09-05 14:45
Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-09-05 14:46
Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 08-09-05 14:46

Hov- den snød med linket - men marker hele linket op og sæt det ind i explorer

Accepteret svar
Fra : IceCap

Modtaget 110 point
Dato : 08-09-05 14:54

Du kan sagtens grille eller stege dem.

Jeg bruger dem tit stegt med peberfrugttern og laver en flødesauce direkte på panden sammen med dem. Server med ris, det tager ikke længere end at koge risen.

Eller kom dem på et spyd og grill dem.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-09-05 15:05

Du kan lave "Hvidsløgsrejer"

1,5 dl. olivenolie
1.5 spk hakket persille
8-10 fed knust hvidløg
0.5 l hvidvin - gerne halvtør
0.5 tsk fuld friskkværnet peber
0.5 dåse tomatpure

Rejerne ristes i olien, derefter kommes resten af ingredienserne i, lad småkoge til det meste af vinen er fordampet, serveres med frisk flutes, smør og hvidvin. Kan serveres både som forret eller hovedret, alt efter behag, velbekomme

Godkendelse af svar
Fra : nicka

Dato : 13-09-05 17:41

Tak for svaret IceCap.

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 20-09-05 17:33

Fik du lavet dem så? Jeg lavede det i lørdags, det er en sikker vinder - netop fordi det ingen tid tager.

Kommentar
Fra : nicka

Dato : 21-09-05 08:02

Hej IceCap,

Jeps jeg prøvelavede en lille portion, jeg lavede dog pasta til istedet for ris.

Jeg kom osse en finthakket tomat i flødesovsen og det passede fino sammen.

Skal lave STOR portion til en kommende fødselsdag.

Mvh Nicka