/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Støddæmperstøj.
Fra : jsonne
Vist : 312 gange
100 point
Dato : 08-09-05 12:44

Igen min gamle gode Skoda Favorit 94. Jeg har just fundet et par gode brugte bagfjederben i Højby. Og dem har jeg nu sat i. Bilen blev nogle cm højere til glæde for alle.
Problemet er nu, at den ene venstre støddæmper/fjeder begynder at støje kun ved ved igangsætning. Ved alm kørsel høres intet. Det lyder som om gummi og metal gnubber/skurer kun ved start. Det samme problem havde jeg med den højre, men her hjalp lidt olie mellem metal og gummi koniske "propper".
Nu har jeg så også prøvet med den venstre. Men uden det ventede resultat.
Kun at det lodrette skruestykke nu i venstre fjeder ikke længere sidder fast, men roterer rundt. Og det er jo ikke så godt.
Jeg skal vel have benet ud og få strammet gevindstykket, så gevindet ikke længere drejer med.
Men hvad med den skurrende startlyd.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 08-09-05 12:50

Jeg tror det kan skyldes at det du kalder skruestykket sidder løst, så det er det du kan høre.
Der er jo meget belastning på sådan nogen dele, så der dur det ikke hvis noget sidder løst.

Men pas på med at komme olie imellem jern og gummibøsninger.

Du risikerer, at der er noget i olien der angriber gummiet, så det mørner hurtigt og bliver ødelagt.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : jsonne

Dato : 08-09-05 12:54

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : jsonne

Dato : 09-09-05 08:24

Jeg vil da gerne høre om der er andre, som har andre løsninger vedr. min Skoda Favorits vanskeligheder. Jeg kan fortælle at de tidligere støddæmpere havde samme lyd.
Jeg har på fornemmelsen, at den skurende lyd ved start, ligger mellem de to koniske gummistykker?