/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Mode tøjet blevet grålig
Fra : ehtrod_n
Vist : 850 gange
400 point
Dato : 07-09-05 23:03

God aften alle I kloge kanduer

Jeg har fået et kæmpe problem jeg købte en rosa farvet cardigan her i foråret og glemte at komme den i eddike vand inden jeg vaskede den så den kunne bevare farven.

Men nu er skaden sket og den er rosa gråligt look. Vi har meget kalk i vandet så en af grundene er nok også det jeg er så sur på mig selv at jeg vaskede den uden eddike, men jeg skulle skynde mig i byen.

Har I et forslag til at få den pæn rosa igen På forhånd tak

Med venlig hilsen Dorthe Nielsen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-09-05 23:10

Jeg tror desværre din cardigan er gået til, men ellers snak med dem i Matas, de har alverdens ideer til at afhjælpe sådanne ting.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-09-05 23:11

Hej Dorthe, surt show.

Hvis der ikke er andre farver i border o.s.v. kan du farve den, ellers er jeg bange for at løbet er kørt.

Kommentar
Fra : vixen

Dato : 07-09-05 23:12

..eller du kan købe noget tøjfarve i panduro hobby og farve den igen med den rigtige farve. (Dette hjælper dog ikke hvis din bluse er meget lys.)
Vixen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-09-05 23:18

Det kommer lidt an på, hvilket materiale den er lavet af, om den kan tåle at blive farvet (temperaturen).

Det er heller ikke altid det giver et optimalt resultat med farve. Ikke alle materialer tager lige godt imod det.

Men en ting er, at den skulle ikke miste farven bare ved at blive vasket en enkelt gang, eddikevand eller ej.
Så jeg ville måske prøve, at vade ned i butikken hvor den er købt og brokke mig over det.

Ellers må du gøre op, om du vil kassere den eller leve med at den nærmest er grå/rosa.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-09-05 23:19

ehtrod_n

Vaskede du din cardigan sammen med noget kulørt tøj?

Har du prøvet at vaske den på ny?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-09-05 23:29

Hvis den cardigan er vasket separat og har mistet farven, så kan der klages.

Hvis den er vasket med noget tøj, der stadig havde overskudsfarve, så er der kun en ting at gøre. Læg den i blød og vask den på ny (separat)
Det bedste er at gøre det før den er tør (at vaske den på ny)

Kommentar
Fra : ehtrod_n

Dato : 07-09-05 23:46

Ja den var kun vasket med et par enkle lyse stykker tøj så jeg vil klage til butikken

Accepteret svar
Fra : bne

Modtaget 400 point
Dato : 08-09-05 09:09

Hvis den ikke har smittet af på det lyse tøj, så har den jo muligvis ikke tabt farve, men er blevet 'forkalket' - prøv at vaske med et af de der 'kalk-gå-væk-midler', og se om ikke det kan genskabe den fine farve.
Ellers så er det jo bare retur til butikken, en cardigan skal kunne vaskes op til flere gange, uden at miste farve.

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 08-09-05 09:46

Hej Ehtrod_n.

Jeg har også i en lang periode haft tøj der så ud som om de havde tabt farven
( grålig skær ) Men det er slut nu.
Til hver vask, lys kulørt, mørk kulørt, og hvidt tøj. Bruger jeg nu Minus Kalk det bobler op når det kommer i kontakt med vand, så det bliver opløst.
En 1/3 del i forvask og 2/3 dele i klarvask, hvis du vasker uden forvask så hele tabletten i, i klarvask.
Vi har nu tøj med klare farver.
Hilsen Rita

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 08-09-05 10:19

Jeg bruger en skvat eddikesyre i skyllevandet, det virker også rigtig godt.

Godkendelse af svar
Fra : ehtrod_n

Dato : 09-09-05 18:16

Tak for svaret bne

Hejsa igen nu har jeg arbejdet lidt med cardiganen for at få den pæn igen.

Jeg har selv haft en lille mistanke til at det kunne være kalk i vandet, så jeg prøvede lige at vaske den igen med minus kalk, nu ved jeg ikke lige for tro kan jo flytte bjerge. men jeg syntes faktisk at den er blevet pænere bare efter første vask.

Jeg kom også noget mere vaskepulver i maskinen for det har jeg læst at man kunne gøre, hvis man havde meget kalk i vandet. meeeeeeeen så vaskede jeg min rosa farvet top med fordi den skulle også friskes lidt op det var ikke så godt. nu er der komme nogle mørke skjolder på den. [hør]

Jeg har prøvet alle kunstens regler og hus råd intet hjalp skidt pyt jeg afbleger den og farver det hele rosa igen.

Men ellers mange tak for alle jeres gode råd.

Er du sikker på at det er eddikesyre du kommer i vaskemaskinen, for det ville jeg ikke turde gøre det er kun til afkalkning af kaffemaskine eller el kedel.
Mente du ikke citronsyre.

Forsat god fredag aften de sødeste midsommer hilsner fra Dorthe