/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Rådgiver ved tagrenovering?
Fra : lb64
Vist : 749 gange
100 point
Dato : 06-09-05 23:55

Har kig på et hus fra 1953 i det midtjydske. Taget (eternit, 15 grader hældning tror jeg) har muligvis mangelfuld vindkryds og vindafstivning i følge tilstandsrapporten (kan også være funderingen). Der er tydelige revnedannelser i ydermuren inkl. knækkede sten, kræftigst ved vinduer.

Taget skal skiftes, og sætningerne repareres, men hvem kan rådgive om både tag og murværk og gerne med forslag til ændring af tagkonstruktionen enten med 1 sal eller større udhæng til tilbygning? Vil jo gerne sætningerne ophører.

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 07-09-05 00:04

Det kan en arkitekt. Ofte vil du via dit realkreditinstitut kunne få hjælp til en, men ellers søg på nettet. Du skal have fat i en, der har erfaring med renovering/istandsættelse af almindelige boliger.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 07-09-05 08:44

du skal passe lidt på med de rådgivere der er tilknyttet realkreditinstituttet. De kan godt være en del gift med hinanden.
Men der findes et utal af uafhængige rådgivningsfirmaer, der kan klare opgaven.

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 07-09-05 22:18

mariafrederiksen, er du selv arkitekt? En sådan ved ikke en dyt om vindkryds, andet end at de skal være der, men som som regel er i vejen for dem.... - eller noget i den stil.

Det du skal gøre er at tage fat i et ingeniørfirma. En ingeniør vil kunne beregne hvorvidt de forskellige ting er ok - det er ikke noget stort for et sådan hus. Men spørgsmålet er om der ikke er andre hus. Uanset hvem du betaler for at tjekke det hus for dig, risikerer du jo at penge er spildt, fordi det kan blive (for) dyrt at udbedre skaderne, og du af en grund vælger et andet hus.

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 07-09-05 22:31

Nej, jeg er ikke arkitekt, men den arkitekt, vi havde ude og se på vores gamle bondegård vidste godt hvad det handlede om - hans speciale var netop renovering af gamle huse med alle de specielle ting, der kan dukke op.

Jeg ville aldrig give mig i kast med et hus med sætningsskader, når jeg ikke ved mere om den slags end jeg gør. Man er alt for afhængig af om den rådgiver, man vælger, nu også er opgaven voksen (og ikke tilfældigvis er svoger eller grandonkel til sælger). Men det var ikke det, spørgsmålet gik på, så derfor svarede jeg som jeg gjorde.

Kommentar
Fra : lb64

Dato : 08-09-05 01:19

fisherprice, har ikke noget imod at betale for rådgivningen heller tabe penge på rådgivningen end at købe et hus hvor reparationerne ikke kan holdes hjemme i forhold til prisudviklingen. Udbudet af huse hvor jeg kigger er begrænset og det er så som så med kvaliteten.

jeg vil bare gerne sikre mig at finde een med den rigtige "kasket" på i forhold til problemstillingen om mangelfuld afstivning, revner i murværk og evt dårlig fundament.

Har tallt med den bygningssagkyndige, og han får det til at lyde simpelt; af med gl. tagbelægning, monter nyt vindkryds, rep af murværk, på med ny tag belægning. Grav så ned ved sokkel min. 90 cm og tjek jordforhold og sokkel dybde, hav gerne en murer med!

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-09-05 07:38

den slags er sjældent så simpelt som det lyder. Der dukker altid noget uforudset op. så vær meget grundig i din gennemgang af huset, og spørg sælger om alt hvad du kan komme i tanke om. Han skal oplyse alt hvad han ved om skaderne, og hvis han holder noget skjult, risikerer han at blive gjort økonomisk ansvarlig

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 08-09-05 15:18

Hvis du har med i dine overvejlser omkring huset at taget skal skiftes så er der vel ikke den store årsag til at se på det, når formuleringen er "manglende afstivning" kan det ikke være en volsom ekstra omkostning, i forhold til et nyt tag/ombygning.

Men hvis det er fundamentet det er galt med så kan det vel godt blive en dyr omgang.

Jeg ville derfor starte med at undersøge fundamentet.

Kommentar
Fra : jensensfidus

Dato : 25-11-05 15:16

Hej

Prøv at tage fat i www.gratisbyggetilbud.dk - der kan du rimelig nemt indhente tilbud på din opgave

/j