/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
citroen bx td
Fra : silas
Vist : 836 gange
30 point
Dato : 19-10-02 14:28

Kan man tune en bx td med mekanisk dieselpumpe,måske hæve turbotrykket(er på 0,6 bar org.)
Bilen har kørt 177000,bruger 0.5l olie på 10000 kilometer.

Accepteret svar
Fra : geu

Modtaget 30 point
Dato : 20-10-02 19:08

ja det kan du... men det er hårdt ved motoren hvis du tuner for meget. du kan stille din wesgate ventil så den åbner senere det vil sige at den lader med mere tryk før den åbner. du kan også stille din mekaniske dieselpumpe til at give mere, det gør du nok ved at skrue i enden af den, der er nok en plump på. prøv nu med lidt af gangen.

Kommentar
Fra : Mercedes.Turbo

Dato : 19-08-03 00:37

Model: Mercedes 300 e turbodiesel
Årgang: 1991
Ccm : 3000
Hk:147 standart
Motornummer: 603
Turbofabrikat:KKK K24
Pressure valve: VDO 1.15+0.1 Bar
Dieselpumpe: Bosch inlines
Bosch nr:0 400 076 961

jeg prøver at finde ud af hvordan man hæver dieseltrykket ?
bag på pumpen, er der 3 muligheder.

1 : øverst sider der en stor umbraco 40/45
2 : midten
3 : nederst ude til højre set bagfra en lille fladkærv med en 10mm kontra møtrik (jeg mener det er den men er ikke sikker. der skete det at motoren har stortset ikke noget moment mellem 700 og 2500 omdregninger,
skruen er drejet 1/4 med uret .)ingen sort røg overhovdet heller ikke ved kikdown.

Men hvad jeg har læst er det ikke nok med bare at hæve diesel trykket man skal også dreje Smoke adjustment screw 2 omgange med uret ?
derefter skal man forøge det man kalder (Pressur valve) monteret på manifolden, det skulle give mere diesel.
wastgated er stillet 3 omgange med uret(ind)så der skulle vel være tryk nok på.

jeg er lidt usikker på hvordan og hvorledes så for jeg ikke skal ødelægge for meget håber jeg at i vil og kan hjælpe mig med at få det optimale ud af moteren.
jeg har læst at der skulle være en funktion men kalder l stop som har forbindelse til denne pressure valve der er monteret på manifolden.

jeg håber at der er nogle der har lyst til at deltage i mit lille procekt.

hilsen danny

Kommentar
Fra : silas

Dato : 19-08-03 06:06

HEJ DANNY

Hvis du har problemer så må du meget gerne stille dine spørgsmål under en ny tråd og ikke under min.Jeg ved ikke om du har læst mit spørgsmål???

Hilsen Silas

Kommentar
Fra : Mercedes.Turbo

Dato : 22-08-03 23:50

Hej silas

Det var en fejl med det må du da undskylde men det er vel ikke noget du går ned på

har du fået løst dit problem med din turbo hvis ikke så tror jeg at jeg kan hjælpe dig jeg har da fået løst mit ejet med en forøgelse på 40-45 hk for nul Kr.

Er der (Engine overload protection switchover valve)på din td ?

Du kan sende mig en email hvis du stadig har brug for hjælp.

Hilsen danny