/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
maling klæbeevne ??????
Fra : miritdk
Vist : 712 gange
100 point
Dato : 05-09-05 17:00

jeg har fået en 10 liters spand maling - sadolin - og kan ikke huske hvordan klæbe evnen nu kan ses udfra hvad der står - er der nogen der kan hjælpe ??? Mener det engang stod enten i et spørgsmål eller et tips men kan squtte finde det !
Det er væg og loftsmaling

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 05-09-05 17:03

Helløw!

Er det til væg eller træ?

Hanne

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-09-05 17:07

halloooooooooo - væg og loft - ikke træ

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-09-05 17:09

for at undgå yderligere forvirring er det helmat acryl plastmaling !!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 05-09-05 17:41

Jeg forstår ikke helt det med klæbeevne....?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-09-05 17:43

det gør så heller ikke noget hanne - bryd ikke hovedet
Det er noget med numre man skal kigge efter osv - men der er ikke hoved og hale idet for mig

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 05-09-05 17:47

Hvorfor vil du vide noget om klæbeevnen?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-09-05 17:49

hanne hold så bøtte - hvis du ikke kan regne det ud

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 05-09-05 17:49

Hvad vil du male med det på?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-09-05 17:51

du får ikke point alligevel så spar på krudtet -

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 05-09-05 17:57

Jeg bli'r ved! Jeg VIL vide det

Nysgerrig og videbegærlig...

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 05-09-05 17:59

er det ikke bare at male
falder det af er klæbe evnen ikke god nok
nå men husk er det en rå væg så husk grunder
eller du kan lave en portion blandet med lidt vand som grunder
derefter skal det nok blive der

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-09-05 18:01

jeg spørger ikke hvordan jeg skal male - jeg søger efter hvor jeg regner ud hvad klæbe evnen er til malingen - det kan man udfra et nummer (mener jeg) der står på bøtten

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 05-09-05 18:02

I rest my case

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-09-05 19:00

Mirit jeg tror du har drukket af malingen

Når det er acryl maling er et bare og klaske det på væggen der er fri for løsthængende snavs og støv så hænger det ved. Hvor du har hørt det om klæbeevnen ved jeg ikke, jeg har aldrig hørt om det. Jeg vil lige spørge vores industrilakerer i morgen. Hvis der er nogen der ved det så er det ham.

Vender tilbage

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-09-05 19:05

et af to så ved jeg det fra en bekendt jeg kender - men der var en fin "oversigt" beskrevet her i kandu.dk for et stykke tid siden og jeg kan ikke hitte det

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-09-05 19:06

Fijala kan man det - altså drikke af malingen ????????
- forled nu ikke mindre vidende udi malingens giftige dufte osv

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 05-09-05 19:31

Altså maling har jo ikke noget med klæbe at gøre.
Men måske blander du det sammen,,,, fordi du har hørt at man kan komme maling i kæberen, og så male første gang med det...simpelthen for at spare på malingen. (sidste gang man maler, maler man selvfølgelig med den rene farve, uden noget blandet i)

Kan også være du tænker på glans ? Altså en glans 10 eks ? dvs hvor meget malingen skinder.
Maler du i vådrum (badeværelse eks, el. køkenvæg ved komfur) så er det godt at bruge en høj glans, da den er betydeligt nemmer at rengøre.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-09-05 19:36

trine JO maling har noget med klæbeevne at gøre !!!!!!!!!!
NÅ !!!!

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 05-09-05 19:53

Hmm... har lige været ude og kigge på et par spande.
Min teori er følgende: Hvis der IKKE er klæber i, vil der under Egenskaber stå: Klæbefri
Indenholder den klæber, vil det ikke stå der.
Nok fordi at Klæber er = lim blandet i malingen, for at spare på den rene maling, fra fabrikantens side.
Derfor reklamere de ikke med det, hvis det er i blandet.
Men til loft og vægge er det udmærket at bruge en med klæber iblandet.
Tror desuden også det er sunder en end maling UDEN klæber.

(måske dårligt "forklaret") sorry

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 05-09-05 20:06
Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 05-09-05 20:10

Link fix: The page cannot be found ......

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 05-09-05 20:27

TIHI... sidder her med skumle ideer om, hvad den maling skal bruges til.... For det er da vist ikke væggen, der skal have fornøjelse af klæbeevnen....

Myyyyystisk

Vaxen

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 05-09-05 21:18

Næh vaxen, jeg har også en mistanke

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-09-05 21:39

nope - skal bruges til væk og loft - beklager hanne og vaxen

f________ også at jeg ikke kan finde det indlæg på kandu !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-09-05 21:43

Skal jeg finde flere dårlige links.
Og nu aner jeg ikke hvor jeg fandt dem.
Nå vi prøver.
http://www.malerforum.dk
http://www.malerforum.dk/user.produkter.asp?action=list&CatID=10

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-09-05 21:47

jamen eyvind - de første var da gode nok

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-09-05 09:49

ÆUW altså - ingen der kan oplyse det ???? Så må jeg vist i byen og snakke med farvehandleren og hvis han ikke ved det - hvem gør så ??????

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 06-09-05 11:57

Hvis farvehandleren ikke ved det - så ved andre det nok heller ikke - og dog - jeg kender en maler, jeg spør ham lige

Godkendelse af svar
Fra : miritdk

Dato : 06-09-05 15:36

Tak for svaret Eyvind. Har været hos farvehandleren og fået opklaret problemet - det var netop det med glans jeg ikke kunne hitte rede i
Nu må jeg så ned imorgen og have lidt ekstra farve tilsat for ikke at ende med kridhvide vægge - og samtidig finde en god maling til den del af køkkevægge og lofter der skal have en omgang.
OG..... lige da jeg kom tilbage her forsøgte jeg at finde hvad jeg søgte her på kandu OG FANDT DET !!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-09-05 16:34

Var det så noget med klæbeevne at gøre altså det du FANDT her på kandu

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-09-05 16:35

Maleren, vi har tilknyttet firmaet kiggede lidt mærkeligt på mig da jeg spurgte i morges og sagde det vidste han ikke noget om.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-09-05 16:38

både og - hvis jeg tager forklaringerne med fra farvehandleren i byen her

det var faktisk noget med glans - og det var der jeg mente der var noget med numre og hvad ved jeg - dem har jeg så til gengæld fået en forklaring på hos farvehandleren - og ikke om det er særlig ligetil

Nå - resultatet faldt jo godt ud - og det er vel det der tæller

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-09-05 16:43

hmmm synd jeg ikke lige kan gengive hvad jeg fik af oplysninger - jeg overlod det til fagmanden

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-09-05 16:56

trine08 - du har faktisk fortjent lidt også - da du var inde med din forklaring - at jeg så ikke har forklaret mig ordenligt er en anden sag.

Der ER faktisk klæber i mange mærker fik jeg at vide idag - men det har også undret mig at der stort set ikke står noget hos nogen af fabrikanterne.

for i øvrigt er det noget med alkydstoffernes evne til at klæbe

kig lige i de sidste 25

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-09-05 17:31

Det er måske det klæbestof, jeg slås med.
Jeg forsøger at lakere en hjemmebygget reol med noget acryllak på vandbasis.
Det ligner noget der er smurt på med en gulvskruppe.
Men det bliver lige slebet ned - for det er vist for varmt når jeg eller min kone lakkerer. Og så en gang til i kolde omgivelser.
Det må være det klæbestof som får det til ikke at flyde ud.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-09-05 17:36

aner det ikke eyvind - men ved der kan ske noget med autolak der i hvertfald ikke bliver kønt med forkert behandling

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-09-05 20:11

Ja - og jeg malede engang en ford orange. De spørger stadig efter min Jaffabil.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-09-05 20:18

aj for hulan eyvind - det må være den min datter købte for år tilbage

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-09-05 20:39

Næ det kan det ikke være, for jeg blev påkørt bagfra med sådan en kraft så forsædet brækkede bagud. Heldigvis havde jeg krøllet mig sammen.
Den bil skrottede jeg selv, og solgte motoren og gearkassen.
Resten smed jeg ud.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-09-05 20:50

godt - kan bare huske hun købte en rigtig orange ford ret tidligt - hun blev også kørt på bagfra - dog ikke så kraftigt - men bilen blev solgt billigt efter en mindre reperation.
Siden har hun kørt alle mulige og umulige biler og er endt med en alfa romeo - som vist også har mistet interessen (håber ikke gambrinus ser det lol)

bedste og sjovest var dog hendes amerikaner - nostalgi der ville noget - men pokkers dyr - så den kom videre i veteranernes regi.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-09-05 21:04

Jeg har nu også været(er) biltosset og har ombygget en Volvo 210 fra 66.
Min ryg kan ikke li' de kolde fliser, så det er jeg holdt op med.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-09-05 21:20

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-09-05 21:41

http://www.volvo210klub.dk/index.asp?valg=image&page=18
(med 1. præmie for bedst ombyggede)

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 06-09-05 21:44

Jeg har også spurgt "min" maler - han har aldrig hørt om det.

Hannemus

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-09-05 21:44

ooooooooOOOOOOOOOOOOOOHHHHHHHH dem kan jeg i den grad huske

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-09-05 22:07

Ja - og bagsædet var vel klappet ned.

Kommentar
Fra : miritdk