/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
varmestyring
Fra : 1901
Vist : 6142 gange
220 point
Dato : 02-09-05 23:02

Jeg har en gulvvarmestyring til 8 rum med 24 v ac ventiler, som jeg gerne vil have bygget en relæ på så cirkulationspumpen stopper når alle ventiler er lukket (spændingsløse). Jeg ved godt det kan gøres med 8 stk relæer paralelt over ventilerne, men kan det laves lidt mere simplet evt. med nogle dioder og 1 stk relæ.

Kommentar
Fra : H2

Dato : 02-09-05 23:28

Nej. Hvis det var DC kunde du gøre det med dioder, men når det er AC kan du ikke gøre andet en at sætte et relæ på hver...

Henrik.

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 230 point
Dato : 02-09-05 23:33

Jooo..
Et OR-led burde ku' klare det.
Om det er lovligt ved jeg ikke.

-----------o-------------->|----------|
| |
Ventil |
| |
------------o------------->|----------o
| | |
| Ventil |
| | |
o-------- |
| |
---|---------o-------------->|--------o-------------------
| | | |
| Ventil = Lyt Relæ 24 V DC
| | | |
o---------o------------------------o--- --------------
|
N

Dioderne ku' være 1N4005
Så vil jeg nok sætte en kondensator parallelt over relæet.
Relæet skal så bare trække pumpen.

Det er sgu' svært at tegne her.

Gambrinus

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-09-05 23:53

En del af de færdige gulvvarmestyringer, har det automatisk indbygget.
Det har mit wisbo i hvertfald
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 02-09-05 23:59

Det er faktisk på samme måde som hvis ventilerne havde været dc, sådan som jeg forstår det ud fra din fine tegning :) Men "hakker" dioderne ik den halve spænding væk? eller det er måske det kondensatoren udligner?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 03-09-05 00:19

Jooo.. det gør de.
Der vil altid være rippelspænding på en ensterning.
Derfor vil jeg sætte en elektrolytkondensator over relæet.
Størrelsen kommer an på relæet, men 100 uF - 470 uF mindst 64 Volt.
Men du får jo en max. spænding over relæet på 24 * 1,41 V.
Det skal relæet jo også kunne klare kontinuerligt.
Holdespændingen for et 24 v DC relæ ligger nok på 10-16 V.
Så det skulle ikke være noget problem.
Hvis relæet brummer, bruges der bare en større lyt.
Men stadig jeg ved ikke om det er lovligt med så'n en gang hjemmefusk.
Jeg ville nok foretrække en relæ-løsning.
Jeg kender ikke til sådanne styringer,
men Palle har måske ret i at funktionen måske findes i din
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 03-09-05 00:21

Ensterning > Ensretning
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 03-09-05 00:32

Ups.......
Og så lige et par dioder tæt omkring relæet.
Ellers får lytten et ordentlig smæk, når relæet slipper.

-->|------ --o------->|------o------|<-----
|+ | |
= Lyt Relæ 24 V DC |
| | |
--o----------o---------------o--------------
|
N

Jeg er ved at blive helt god til det her tegnearbejde. Hva' ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : evpn

Dato : 03-09-05 02:05

Nu hvor du er i gang med at skulle spare, så kunne du jo sætte et tidsur i serie med relækontakterne så kan du slukke helt for varmen i ønskede perioder. Hvis du så sætter en rumtermostat i parallel med urets kontakt kan du få tændt for pumpen hvis der bliver for koldt. Du kan også overveje at udskifte pumpen med en af de helt nye energisparepumper der sparer temmelig meget på elregningen. I øvrigt kan du godt glemme alt om dioden mellem elektrolyt og relæ. Friløbsdioden til højre for relæet er OK men ikke egentlig strengt nødvendig da elektrolytten udmærket klarer udkoblingsspændingsspidsen. (Et 12 V relæ i en bil laver fint ca. -400 V ved udkobling). Hold i øvrigt GODT øje med vandtryksmåleren på dit kedelanlæg da kobberrør er set gennemtæret af vandflowet efter bare 10 år. Hvis din gulvvarme er udført med de moderne PEX-rør skal du holde dig orienteret om udviklingen da de efterhånden taber blødgøringsstofferne hvorved de ????????? Vandskader er meget kostbare at reparere, specielt hvis de har fået lov til at "passe sig selv længe".

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 03-09-05 07:49

Hvad med og købe en af de nye cirkulationspumper der selv regulerer hastigheden efter behov og når så alle ventiler er lukkede er der jo ikke meget forbrug på den pumpe.

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 03-09-05 10:06

hej 1901
hvilket fabrikat er din gulvvarme styring ?
er den trådløs ?
på mit arbejde (elektronikmontør på Danfoss Vejle) laver jeg styring til gulvvarme (wirsbo, velta, wavin, danfoss, dvi, mm.)
trådet og trådløs.
mvg Mad.Nuser

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 03-09-05 18:25

Hej Mad_Nuser
Selve modtageren hedder UC-240 TWELVE-CHANNEL RECEIVER og senderen hedder EW AHC 6000 SYSTEM TRÅDLØS RUMFØLER.

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 03-09-05 19:10
Kommentar
Fra : 1901

Dato : 03-09-05 19:28

Jeg kan så se at reciveren hedder UC-241 nu og har fået indbygget en funktion til at afbryde pumpen men det har UC-240 som jeg har ikke.

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 03-09-05 20:23

Tja jeg kender ikke dette produkt men Gambrinus's forslag kan også gøre det.
på nogle af vores modeller har vi 10 min. efterløb på pumperelæet.

mvh Mad-Nuser

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-09-05 23:12

Jamen som jeg har skrevet før, de fleste har, og det har din da også:
http://www.jablotron.cz/en/automation.php?pid=products/uc-241_2
http://www.jablotron.cz/en/docs/manuals/mfd51404.pdf
Additionally, a power relay is used for a pump control (the relay is on if any output is triggered)
Og længere nede:
L-B, N-B. PE-B terminals for the circulatory pump connection (the L-B terminal is triggered if any of the 1-12 outputs are switched)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 04-09-05 08:59

Jamen som jeg har skrevet før, hedder min styring UC-240 og ik UC-241. Ellers er de ens pånær det med pumpe relæet!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 04-09-05 09:40

Jeg kan kun åbne linket :
http://www.jablotron.cz/en/docs/manuals/mfd51404.pdf

Men har i lagt mærke til, at ventilerne faktisk får pulserende jævnstrøm ?
( Fig. 3 Sample of UC-241 wiring )
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 04-09-05 09:43

Der er dog common +, så mit konstruktion med OR-led skal lige vendes en halv omgang.
Gambrinus

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 04-09-05 10:25

Jeg har vist ik lige fået kigget ordentlig på de diagrammer sorry, der er vist lavet lidt mere om. Men er lige ved at oprette et webhotel hvor jeg uploader den org. diagram. Der kommer et link om et øjeblik.

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 04-09-05 11:28
Kommentar
Fra : 1901

Dato : 04-09-05 11:30

Den er koblet op efter eks. nr 1. (den med rød cirkel om)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-09-05 12:34
Kommentar
Fra : 1901

Dato : 06-09-05 18:43

Hej Gambrinus

Jeg har været ved at tegne lidt, så jeg ville høre om du gider se på tegningen under nedenstående link og se om det er helt ud i skoven? (det er nok ikke de helt rigtige tegn o.s.v der er brugt men håber du kan hitte rede i det)
http://www.pernielsen.frac.dk/varmestyring2.JPG

VH Per Nielsen

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-09-05 01:49

Hvis du sender mig en mail med dit telefonnummer og hvornår du kan træffes,
kan vi lige snakke sammen i morgen (i dag).
Gambrinus
(Se profil)

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 08-09-05 05:40

Hvaaa... Hvor blev du af ?
Gambrinus
wazs"elefantnæse"sol.dk

Godkendelse af svar
Fra : 1901

Dato : 10-09-05 01:53

Tak for svaret Gambrinus.