/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
olielamper
Fra : thyfoon
Vist : 1405 gange
400 point
Dato : 31-08-05 19:43

hejsa nogen der ved hvordan man laver olielamper ?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 31-08-05 19:51

Den simpleste og ældste form er bare en lidt hul tallerkenlignende sten med en væge liggende ud over kanten. Fyldes med en eller anden form for naturolie. I Grønland bruges smeltet hval- eller sælspæk. I andre dele af verden bruges andre former for fedtstof. Der er ingen grænser for hvilke materialer der kan anvendes. En halv kokosnød med en revne i toppen til vægen er også en olielampe. En tom konservesdåse er også em olielampe hvis du hælder olie i den og sætter en væge i.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 31-08-05 19:51

Hvad slags skal det være?

F.eks keramik?

Hanne

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 31-08-05 20:42

thyfoon....... Kommer an på hvilken form for olielampe du søger?????
Du kan bruge åbne olielamper som a.j. foreslår, eller lave nogle i ler, granit, metal eller andre stabile materialer du vælger.
De lukkede har alle en åbning foroven der dækkes med et dæksel med en væge i... Så kan du fylde dem op.....

joeson

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 400 point
Dato : 31-08-05 21:12

Det hele handle om at få temperaturen op over flamme punktet....
Det er samme princip der er i et sterinlys...
Derfor opsuges olien i en væge af bommul eller hør eller andet matteriale op til flammen hvor den opvarmes til flammepunktet...
Hvordan man opbevare olien er som man selv former beholderen.
Bare at være kan opsuge så meget olie som der afbrændes, hvis denne ikke opsuger nok kan lampen ikke brænde lampen slukker.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 05-09-05 19:43

hejsa alle debatørre på kandu jeg skal bruge en for klaring på hvordan jeg laver en olielampe skal være rimlig nem at lave da det er til et spejder løb og gerne et billede til venlig hilsen thyfoon

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-09-05 20:44

thyfoon -> Jeg har svaret dig. Jeg har selv været spejderleder i mange år. Læs den allerførste kommentar der kom til dit spørgsmål. Nemmere KAN det ikke gøres. Primitive folk har gjort det på den måde i århundreder for ikke at sige årtusinder. I stedet for den nævnte sten, kan du lade spejderne finde noget ler (oftest ved vand), forme den flade lidt buede/hule tallerken og brænde den i bålet. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 05-09-05 21:06

ja, og der er nogen der engang har jagtet lyserøde elefanter i sibirien, med rustne lommeknive, mens tibetanske tæppetissere løb rundt og legede med sabeltigre, men hvad pokker har det med sagen at gøre, og hvorfor er jeg her egentlig og hvordan kommer jeg ud igen, og hvor hulen er min lommekniv, som jeg havde da jeg var spejderleder, for det har vi jo alle været... øhh over and out

ps. hvis i ikke kan finde en sæl eller hval, kender jeg en herinde der sikkert har været hvalfanger......

Godkendelse af svar
Fra : thyfoon

Dato : 17-09-05 02:22

Tak for svaret Benjamin.Hansen. og aj sådan som du pisser folk af for du ALDRIG proint fra mig NEVER men Benjamin.Hansen. det jeg havde i tankerne er kan man finde et eller andet i en skov som man kan sætte ild til uden at brænd skoven af ? men enu en gang tak og jeg er ked af at jeg bliver nød til at øffe over aj i din besvarelse *s* men god weekendt til dig Benjamin.Hansen.