/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Hvilken rytme og metronomtal?
Fra : o0LouiSe0o
Vist : 1711 gange
50 point
Dato : 31-08-05 17:18

Hvordan finder man ud af hvilken rytmeart et nummer går i?? selvfølgelig ved at bruge ørene, men hvad er forskellen på 3/4 og 4/4.
og kan metronom talltet godt være et ulige tal?

Hurtigst muli¨gt??

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 31-08-05 17:28

Jo jo...."Metronom-slaget" skulle gerne angive taktslag pr. minut.Rytmearten, du nævner, skal du næsten have lidt "øre til.
Men som UDGANGSPUNKT, kan vi sige at al musik er 4/4....undtagen vals som 3/4....og slowRock som er 6/8.
4/4...tælles til fire. Prøv dig frem og som UDGANGSPUNKT skal du lytte til bassen. Dér markeres den som regel på 1 og 3.
3/4 ...tælles til tre. Hér er bas slaget som regel kun på 1.

Hvis det er noget specifikt, vil jeg gerne hjælpe dig nærmere...

Venligst
TOM

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 31-08-05 17:37

Læsning:
http://www.gomotion.dk/artikler.asp?p_id=111&a_id=17&mode=detail&title=art
Mere grafisk:
http://www.klassikerne.vmk.dk/dansktekst/opslagsord/taktart.html

Ja - metronomtallet kan godt være ulige - det er jo antallet af taktslag pr minut...

mvh berpox

Kommentar
Fra : o0LouiSe0o

Dato : 31-08-05 17:39

MANGE tak. forstår nu med hensyns til vals, må indrømme at jeg troede at dsådan en gik i !/3. pinligt, når jeg har haft musikundervisning i 10 år. nå men må jo lære det før eller siden!! Det er en musikanalyse jeg er i gang med på min skole, jeg har valgt sangen en jävel vid mitt öra af bo kaspers orkester, og har får metronomtallet til 99, og er aldig før (lige hvad jeg kan huske) at det tal har været et ulige tal. hmm.?

Kommentar
Fra : o0LouiSe0o

Dato : 31-08-05 17:51

Og lige omkring elige den sang er jeg lidt i tvivl, kan høre en saxofon, men er der også en trompet sommetider?? (fuck jeg stinker til det her!!)

Kommentar
Fra : o0LouiSe0o

Dato : 31-08-05 17:55

Musikanalyse
Kunstnerens navn:
Bo Kaspers Orkester, svensk kvartet bestående af:
Bo Kasper Sundström – sang, guitar
Mats Asplén – klaver, keyboard, guitar (kapelmester)
Fredrik Dahl – trommer, slagtøj
Michael Malmgren - bas

Bandet eksisterede i perioden 1991-2004. De meddelte i 2004 at de holder pause på ubestemt tid. Derefter udgav forsange Bo Kasper Sundström et solo album.
De brød for alvor igennem med deres debutalbum ”Söndag i sängen”i 1993. Derefter har de udgivet 5 albums og et opsamlingsalbum, samt en live optagelse som foreløbig sidste udgivelse fra Bo Kaspers Orkester.

Titel på musikstykke:
En Jävel vid mitt öra, fra I ”Centrum” (1998)

Stil/genre:

Musikstykkets form:
Intro: 8 takter
1. vers: 8 takter
B-stykke: 4 takter
C-stykke: 4 takter
Instrumentalt: 4 takter
2. vers: 8 takter
B-stykke: 4 takter
C-stykke: 4 takter
Saxofon solo: 12 takter
B-stykke: 4 takter
C-stykke: 4 takter
Outro: 16 takter

Instrumenter:
Klaver, trommer, bas, congas, vokal, trompet og saxofon.

Metronomtal:

Karakteristisk ved musikstykket:
Det gentagende ostinat i intro og vers fra klaver, trompet og saxofon, samt saxofonens væsentlige rolle

Harmonik:
I vers gennemgående ostinat og gentagende akkordrækkefølge, 3 mol-akkorder. I b-stykket dur dominant.

Melodik:
Melodien bevæger sig ikke særligt meget, og bruger få akkordfremmede toner. Den er rimelig iørefaldende.
Indholdet i teksten:

Personligt forhold til musikken:
Jeg synes rigtig godt om sangen, bandets musik er generelt spændende og en overskuelig udfordring at udøve selv. Det fremgår tydeligt at kvartetten består af fire meget dygtige musikere.

Det er hvad jeg nu har skrevet, men der mangler flere beskrivelser osv, men kan bare ikke udtrykke mig med faglige udtryk osv. Men er der nogle større fejl i dette indtil videre?

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 31-08-05 19:17

hEJ IGEN, DU.....

Vurdéring af instrumenterne: En kvartet består af fire medlemmer. I dette tilfælde en kamelpester.....øhhhh kapelmester som er lederen...på keyboard. m.m.
En bassist
En guitarist.
En trommeslager.

Så mangler du at finde ud af, hvor de hornblæsere kommer ind (sax/trompet).
Muligvis er det keyboardet der frembringer disse toner, ELLER det kan være et supplement....evnt. lejede studiomusikere. Hvis disse to instrumenter er en del af bandet, er det ikke en kvartet....men en sekstet.

Her er en "antals-fortegnelse":
1 person = solist
2 " = duo
3 " = trio
4 " = kvartet
5 " = kvintet
6 " = sekstet
7 " = septet
....og så benævner man bare"et orkester/band" for ikke at gøre det for "fin-kulturelt"

Håber ikke du får grå hår at det hér.....men er da meget nysgerrig efter resultaterne. Du er velkommen til at maile til mig.

Sen-sommerhilsen
TOM

Kommentar
Fra : o0LouiSe0o

Dato : 31-08-05 19:33

ja ja, ve godt det med antalsfortegensen. men ved ganske enkelt ikk om blæserne er men fast del af bandet. Gaffa omtaler dem som en kvartet, men min søs der har set dem live mange gange, siger det er en fast trompetist og saxofonist, og de to instrumenter har jo været i brug siden bandet begyndelse. så ved det ganske enkelt ikk..!!