/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Udedør smækker i vinden.
Fra : froslev
Vist : 2490 gange
200 point
Dato : 31-08-05 00:36

Jeg har en trædør mellem for og baghave. Hvis den ikke bliver lukket står den og banker, så dørens lukkemekanisme bøjes.
Jeg kan købe en fjederdims med et hjul der løber op i en bøjle, der vil gøre at døre ikke smækker, men den koster 500 kr.

ER der ikke en anden og billigere løsning?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 31-08-05 07:39

Har selv lavet et system med en snor der løber over en rulle og med et lod der trækker lågen i.
Mvh
dabj

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 200 point
Dato : 31-08-05 08:45

Den dyre dims du omtaler er en såkaldt dørdiktator.
Du bør måske justere/file/slibe fanget på lukkemekanismen så den selv lukker.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 31-08-05 10:09

Brug en almindelig krog i god kvalitet - eller evt. en gliphage, så den sidder mere diskret nede ved jorden: http://www.olt.dk/Katalog/hangsler/hangsler.htm

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 31-08-05 13:02

Jeg har set en nabo lave et system, hvor døren blev lukket ved hjælp
af et lod med snoretræk via et lille hjul.
Nu kender jeg jo ikke forholdene hos dig, men måske er det muligt
at ophænge en art lod med en vis vægt, det kunne være en sten.
--------------------------------------------------------------
Hvis man nu ikke synes det ser pænt ud, eller det ikke er muligt med
ophængning, så er der jo også mulighed for at dette lod kan `vandre`
i f.eks. et 100 mm afløbsrør. Dette rør kan graves ned på højkant i måske 120 cm
længde og foroven kan der laves et låg i jordhøjde med et lille hul i
midten til snoren. Denne forbindes så via et lille hjul til døren.
Når loddet synker ned i røret lukkes døren.
-----------------------------------
med låget på kan det undgås, at der kommer jord og snavs ned i røret
og det kan afskærme for regnvand.
---------------------------------
Det var blot et forslag til en billig løsning
hilsen
<\\Benny

Kommentar
Fra : froslev

Dato : 03-09-05 10:07

Mange tak for svarene til alle.

Jeg vil prøve at finjustere mit staldgreb, som det første.

Lykkes det ikke, bliver det nok dørdikatoren.

Vægtlodsprincippet, er en ok løsning, men bor i vestjylland, og her blæser det meget, loddet skal være rimeligt stort for at
holde døren.

.

Godkendelse af svar
Fra : froslev

Dato : 03-09-05 10:07

Tak for svaret Eyvind.