/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kan undertag repareres
Fra : jette
Vist : 3515 gange
200 point
Dato : 30-08-05 12:17

Vi er interesseret i at købe et hus fra 1976 med tegltag, men i tilstandsrapporten har undertaget fået en K3'er - "undertag er nedslidt og med huller ved rygning".
Huset er i 2 plan med udnyttet 1. sal.
Grundplan er 110 m2
Hvor slemt er dette problem, kan undertaget skiftes eller repareres?
og hvad vil det ca. koste?
Der er endnu en K3'er ved taget/ventilation: "Isolering er ført helt ud mod undertag, hvorfor der ikke er tilstrækkelig ventilation i tag- og loftrum"
Er der nogen der kan hjælpe med oventående spørgsmål, huskøbet kommer jo en del an på hvad udbedringerne koster.

jette

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-08-05 12:22

Umiddelbart tror jeg, jeg ville rykke taget af og lægge nyt undertag og lave vindbrædt mv ved isoleringsafslutningen. Om tagstenene så kan genbruges er uvist.

Mon ikke sådan en øvelse kan laves for noget i omegnen af de hundrede kilo - lidt afhængig af hvor meget i selv gør. Ved gør det selv eller "orange" er prisen selvfølgelig anderledes.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 30-08-05 12:28

få et bud på hvad det vil koste fra et håndværkerfirma. Så i kan få et overblik, det er nemlig svært hvis man ikke selv er håndværker.

Det er meget vigtigt med ordentlig ventilation, vi har det i hele huset.

Taget er altid en meget vigtig del af huset.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 30-08-05 13:38

Et tegltag med 30 år på samvittigheden, skal nok betegnes som ikke genanvendeligt hvis I piller det ned for montage/udskiftning af nyt undertag. Det kan givetvis sagtens holde en del år endnu hvis det ikke røres ved, men det er jo ikke nemt når det undertag skal skiftes.
I kan hvis I beslutter jer for det, erstatte det nuværende tag med eksempelvis et helt nyt tag af mærket DAN-FLOCK, som IKKE behøver undertag. Men som 3773 er inde på, så skal I nok regne med 100 af de store....og selvfølgelig noget mindre ved GDS.
Jeg lagde selv (plus et par venner) nyt tag på vores sommerhusbyggeri (102 kvm) til under 40.000,- incl. lægter, undertag, betontagsten osv.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : lb64

Dato : 06-09-05 23:41

I har ret til at kontakte den bygningssagkyndige der har udført tilstandsrapporten. Spørg ham om omfang og evt udbedring.

Undertaget kan repareres, men om det er besværet værd afhænger jo af, hvor udbredt nedbrydningen er, men ved rygningen er det nok vanskeligt. "Folie" til undertag kan købes i løbende meter i byggemarkedet og der findes forskellige tapes til "limning".

Havde selv problemer på mit tidligere hus med isolering ud til undertaget. Bygningssagkyndige sagde at jeg blot kunne fjerne et par centimeter så isolering og undertag ikke havde kontakt.