/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Udlejning
Fra : Hausbaer
Vist : 3330 gange
200 point
Dato : 29-08-05 09:49

Jeg overvejer at leje min ejerlejlighed ud nu da jeg har købt hus. Men hvor meget skal man betale i skat af sådan noget??

Jeg har lavet en lille opstilling over hvad jeg har af udgifter...

Ejerforning, aconto vand, aconto varme 2193 og så kommer der lån til købet....2700 ialt altså 4893...

Hvad kan jeg trække fra.. jeg ved der er noget der hedder Bundfradrag på 24000 eller 1 1/3 procent af vurderingsværdien..

kan jeg trække udgiften for ejerforeningen fra??hvad med vand/varme??

Henrik

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 29-08-05 10:04

Heja
Kontakl LLO
De repræsentere lejerne...
www.llo.gk
Lerjernes Landsorganisation - så kommer du ikke galt afsted.
Jeg tror gerne de vil give dig et par gode råd.
De faktiske omkostninger der der ikke noget problem i - det er der derimod i hvor meget en lejer skl log bør afdrage på din investering... Det kender jeg ikke noget til.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-08-05 10:16

Indtægter fra udlejning af bolig en del af året eller fra udlejning af enkelte værelser skal beskattes. Det er ikke hele lejeindtægten, der skal beskattes, da du har ret til nogle fradrag. Du kan vælge mellem to forskellige fradragsmetoder.

To fradragsmetoder Den ene metode går ud på, at du har et bundfradrag, der afhænger af boligens ejendomsværdi (for ejerbolig) eller af huslejen (for lejebolig). Hvis du vælger denne metode, bliver du fri for at holde regnskab med udgifterne.

Den anden metode går ud på, at du får fradrag for de dokumenterede udgifter efter en regnskabsmæssig opgørelse af indtægter og udgifter.

Det er ikke muligt at skifte fra metoden med regnskabsmæssigt fradrag til metoden med bundfradrag, men det er muligt at gå den anden vej. Hvis du har valgt den regnskabsmæssige metode, er valget altså bindende for hele den periode, hvor du udlejer boligen.

Skriv på selvangivelsen Hvis der er et beløb i overskud, efter du har trukket dit fradrag fra lejeindtægten eller fremlejeindtægten, skal du betale skat af det overskydende beløb. Det skattepligtige beløb skal du skrive på din selvangivelse. Beløbet skal skrives på som personlig indkomst, hvis du er lejer, og som kapitalindkomst, hvis du er ejer. I selvangivelsesvejledningen kan du se, hvilken rubrik på selvangivelsen du skal skrive beløbet i.

Dette står skrevet hos told og skat

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-08-05 10:18

Har du en ejerbolig og lejer boligen ud en del af året, eller lejer du værelser ud, får du en "lejeindtægt". Lejeindtægten er både lejerens betaling for husleje og for varme, el mv.

Eksempel:

Er din ejendomsværdi på 1.000.000 kr., er bundfradraget på 1 1/3 pct. af ejendomsværdien lig med 13.330 kr. Men da minimumsbeløbet for bundfradrag for ejerbolig er 24.000 kr., er fradraget i dette tilfælde 24.000 kr. Regnestykket kan da se sådan ud:

Lejeindtægt: 18.000 kr.
Modtaget for varme og el: 3.000 kr.
Modtaget for telefon: 1.200 kr.
Indtægter i alt: 22.200 kr.
Bundfradrag: -24.000 kr.
Til beskatning: 0 kr.

Hvis din ejendomsværdi er 2.000.000 kr., er bundfradraget på 1 1/3 pct. af ejendomsværdien lig med 26.667 kr. Regnestykket kan da se sådan ud:

Lejeindtægt: 30.000 kr.

Modtaget for varme og el: 3.000 kr.

Modtaget for telefon: 1.200 kr.

Indtægter i alt. 34.200 kr.

Bundfradrag: - 26.667 kr.

Til beskatning: 7.533 kr.

og dette er et eksempel på et regnestykke ved udlejning af ejerbolig

Kommentar
Fra : Hausbaer

Dato : 29-08-05 10:29

Hvis jeg nu vælger bundfradrag på 24000, kan jeg så ikke trække vand og varme aconto fra, således mit regenstykke ville se sådan ud :

Lejeindtægt 32400
Ejerforning 18000
Modtaget varme og vand 8400

Ialt 58800

Her trækkes så 24000 fra hvilket så bliver 34800

Selve lejeindtægten er faktisk det jeg betaler i renter på lånet til min lejlighed.Kan jeg så ikke også trække den fra.. da det jo faktisk er en negativ kapitalinkomst...

Henrik

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-08-05 10:34

Helt ærligt, jeg tør ikke svarer dig, hvis jeg nu skulle give et forkert svar, så du må hellere se om der kommer andre kompetente svar, eller ringe til skatteforvaltningen

Kommentar
Fra : Hausbaer

Dato : 29-08-05 10:37

Helt i orden. Jeg skriver til skatteforvaltningen eller som du selv siger se om der kommer nye svar.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 29-08-05 10:41

Når du udlejer din ejerlejlighed (hvis du må for ejerforeningen) kan du fratrække alle dine udgifter vedrørende lejligheden, d.v.s. udgifter til ejerforening, vand, forsikring, varme (hvis du bogfører det som lejeindtægt).
hvis du holder a conto varme uden for regnskabet kan det ikke fratrækkes på din selvangivelse. Renter til lån er ligeledes fradragsberettiget. udgifter til vedligeholdelse, såsom ny stikkontakt, rep. af køleskab, komfur m.m. må du trække fra.
Lav et almindelig regnskab med indtæger og udgifter hver måned. det er en helt almindelig forretning du driver.
Du skal ikke lave moms regnskab.
Håber dette er fyldetsgørende nok. Jeg kan evt. sende en fax eller en pfl med udkast til regnskab, som jeg laver det.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-08-05 10:55

Du kan enten bruge bundfradraget på de minimum 2000,./md eller de faktiske udgifter, ikke begge dele.
og der må du så prøve at regne ud på, hvad der bedst kan betale sig.

Men du kan hos skattevæsenet få en pjece der hedder : Udlejning af bolig (skatten)

Du kan fratrække udgifter til vedligeholdelse......ikke til forbedringer, og der vil du ofte opleve, at det fra skattevæsenets side ofte er et fortolkningsspørgsmål.....og ikke til din fordel .

Men søg her på siden under udlejning, der er en masse sider.

Og, det er ikke nogen guldgrube at leje ud, såfremt der ikke er en pokkers stor friværdi i boligen.....forstået på den måde, at din indtægt ved udlejningen skal langt overstige de udgifter du evt. har til realkreditlån, før det kan betale sig.

Der er grænser for, hvor højt du må sætte lejen.
Vi lejer selv et hus ud, og det er tilsæt forstået på den måde, at det koster ud af egen lomme de penge der betales i skat af lejeindtægten.

Og se dine lejere godt og grundigt an, det er nemmere at få dem ind end ud....også selv om de skulle misholde kontrakten.

mvh dova

Kommentar
Fra : Hausbaer

Dato : 29-08-05 10:56

Hej

Det ville være kanon hvis du kunne det... eller sende det som e-mail til mig da jeg sidder og arbejder nede i tjekkiet lige nu.

henrik@wohlfahrt.dk

Venter spændt på en mail fra dig.

Kommentar
Fra : Hausbaer

Dato : 29-08-05 11:02

Hej dova

Det skal ikke være en guldgrube.. det skal bare betale de reele udgifter jeg har med lejligheden.

Henrik

P.S. Ved godt det med lejere... har selv været en af dem der har haft LLO med mig i retten vedr. min tidligere udlejer.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 29-08-05 17:52

Kontakt din skatteforvaltning og få et korrekt svar. Køb evt "Skatten" og få den sendt til Tjekkiet.