/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Hvilken Automatsikring i 24 volt anlæg i~
Fra : kurtmoeller
Vist : 4047 gange
70 point
Dato : 29-08-05 09:11

Kan en automatsikring til 230 volt bruges i en 24 volt skibsinstallation - eller skal sikringen være beregnet til 24 volt. Altså: Er det ampere-tallet, eller den samlede effekt (V x A), der får sikringen til at falde ud? Ved 10 Ampere vil forskellen i effekt jo være 10:1. Vil umiddelbart tro det sidste, men har en kammerat, der har planer om at bruge alm. 230 volt automatsikringer i skibsinstallationen.......

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-08-05 09:18

Du kan kun bruge 24 volt automatsikringer, alt andet er ulovligt, da det kan brænde. Den kan ikke falde ud

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 70 point
Dato : 29-08-05 11:58

Helt klart skal der bruges en 12 volts sikring, da det jo er forbruget der for den til at slå ud.
F.eks en 10 amp sikring til 230 volt tåler ca. 2300 watt forbrug før den springer.
10 x 230 = 2300.
Regner du det om 2300: 230 = 10

og 24 volt:

2300 : 12 = ca 200 ampere før sikringen slår ud, da er båden brændt forlængst.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 29-08-05 12:44

Normalt vil der være en 24 v. sikring med hver bruger/forbrug/tilslutning. Herudover vil der være en hovedsikring. Den enkelte sikrings amp, skal svare til forbruget.
Ved fx et forbrug på 60 watt - fx en forlygtepærer på en bil - siger vi 12 volt : 60 watt = 5 amp.

Godkendelse af svar
Fra : kurtmoeller

Dato : 29-08-05 13:18

Tak for svaret stig54.

Kommentar
Fra : falc

Dato : 29-08-05 14:30

Stig 54.Det er amperene der tæller.En 220volts sikring for 10 ampere vil koble ud hved lidt over 10 ampere.Men da den er beregnet til vekselstrøm er det ikke sikkert at den vil afbryde jævnstrømmen.Så brug en der er beregnet til 24volt jævnspænding.Falc.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 29-08-05 14:50

Det er logik.
På vekselstrøm sidde sikringen på fasen, på jævnstrøm sidder den på plus.

Kommentar
Fra : bne

Dato : 29-08-05 15:41

Spændingsangivelserne på automatsikringer - og sikringer i almindelighed - angiver hvor høj en spænding, som kontaktsættet kan afbryde (rent faktisk er denne spænding afhængig af hvor stor mekanisk afstand der opstår i sikringen, når den afbryder), så din sikring skal være mærket med et tal der er højere end 24volt DC (jævnstrøm). Hvor meget AC (vekselspænding) den kan afbryde er irelevant, da DC kræver højere afstand end AC.

Alle sikringer kan holde til den strøm de er mærket med, og en standard-sikring kan bære 2 * mærkestrømmen i ca 30 minutter (!), effekten er underordnet, en sikring afbryder når STRØMMEN overskrides med en given faktor.

På elektroniske sikringer, er der specielle klemmer til forsyningsspænding, og den opgivne forsyningsspænding skal naturligvis overholdes.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 29-08-05 17:42

Nix… Næææ… Nej nu....
Stig54 du er helt galt på den.
Det regnestykke du laver holder ikke en meter. (Undskyld)

Den effekt (2300 W), du regner dig frem til, skulle meget gerne afsættes i brugsgenstanden og ikke i sikringen.
Sikringen har en meget lille modstand, vi kan jo kalde den R. Effekten der varmer sikringen op og til sidst får den til at springe er således R + I^2

En sikring springer/slår fra når strømmen igennem den overstiger mærkestrømmen et vist stykke tid..

Spændingen er her totalt underordnet.

Mærkespændingen er den spænding, den er godkendt til at bryde.
Jeg sidder med en ganske almindelig 10 A Neozen sikring i hånden.
Den er mærket med : 10 A 400 V ~ 250 V =
Det vil sige, den kan trække 10 Ampere og er godkendt til at bryde 400 Volt vekselspænding eller 250 Volt jævnspænding.
Ved vekselspænding er lysbuen, der opstår når sikringen springer meget nemmere at slukke, da strømmen går mod nul så’n ca. 100 gange i sekundet. (50Hz) (Ohmsk belastning).
Hvor hurtigt den springer ved overbelastning er, som bne siger, afhængig af den enkelte sikring.
Sikringer fås med mange forskellige smeltekurver. (Superflink, Flink, Træg etc.)
Dvs. forholdet med belastningsstrøm og den tid som går inden sikringen springer.
En automatsikring består som regel af en termisk overstrømudløser (Bimetal) og en elektromagnetisk kortslutningsudløser.
Hvilke sikringer der er godkendt til 24 Volts installationer i skibe ved jeg desværre ikke.
Gambrinus