/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Ældre uhyggelig film
Fra : Trine08
Vist : 7199 gange
50 point
Dato : 24-08-05 21:25

Hej
Nogle der kan huske den film hvor en kvinde arbejder på et højhus kontor. Hun arbejder over, og er derfor alene.
Næsten da.... En gal morder forfølger hende nemlig. Vi ser kun hans sko, og ser elevatoren heletiden stopper på den etage hun er på. Han har nogle gamle gummisko på, som hvist nok var morderne i slutningen af 80erne. De er hvist ved at bliver moderne igen.
I mellemtiden er det ellers kun narkomaner der har haft disse sko.
Men...tilbage til filmen...nogle der kan huske hvad den hedder ?

Jeg søger også en anden film.
Det er noget med en person bil der køre på de amerikanske øde veje, og pludselig begynder en stor lastbil at forfølge ham, og prøver hvist nok at køre ham i grøften.
Tror måske også der er en kvinde med i person bilen, som af en eller anden grund, kommer til at køre sammen med lastbil chauføren ?
Hvad hedder den film ?

Accepteret svar
Fra : maj_britt

Modtaget 60 point
Dato : 24-08-05 21:37

For filen da, trine, den film kan jeg godt huske, og jeg havde overvejet at høre om nogen kunne huske hvad den hed...........den film så jeg i 1978. Han jobbede i en guldsmedebutik, i en kælder, han havde myrdet hendes veninde. For hulen, den er uhyggelig.

Den anden hedder Break down.....

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 24-08-05 21:39

Filmen er Steven Spilbergs første, den lastvognen, og "MAc CLAUD" ,,Dennis Weaver spiller den forfulgte billist.
Kan ikke lige komme på navnet.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 24-08-05 21:40

Nå ja, den hedder Duellen.........

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 24-08-05 21:40

Nu vrøvler jeg, ikke samme film.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 24-08-05 21:42

JO da...Duellen...

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 24-08-05 21:52

Altså.. den ene hedder Break down ? og den anden hedder Duellen ?

Undskyld, er lige forviret....Duellen, hvad for en af dem er det ?

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 24-08-05 22:25

Nr. 2 film hedder duellen, jeg tog fejl i første omgang.

Kommentar
Fra : tokeren

Dato : 24-08-05 22:57

Hej Trine08

øv øv øv !!! med den titel troede jeg lige at spørgsmålet var om vores favoritter mht ældre uhyggelige film... men man bliver jo overrasket indimellem.
men det må blive en anden god gang *s*

mvh Tokeren

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 24-08-05 23:06

Tænkte også først på duellen - men det holder ikke, hvis konen er kommet op at køre med lastbilchaufføren: Det er breakdown med Kurt Russel (altså film nummer 2)

Den første er, så vidt jeg husker, ikke en DVD/VHS, men en TV-film (af de bedre. Men kan ikke huske, hvad den hedde.

Kommentar
Fra : tokeren

Dato : 24-08-05 23:07

jeg kommer til at tænke på "the Hitcher" efter din beskrivelse af den 2. film. Der hvor de (en ung mand og kvinde) bliver forfulgt af en lastbil chauffør og han er moderisk. han binder hende fast til lastbilen og en anden der er parkeret og begynder at køre..for at trække hende midt over.. temlig uhyggeligt.. og på et tidspunkt sidder en mand på et truck stop og han spiser pommes, og finder en finger i sin mad... er det den?
mvh tokeren

Kommentar
Fra : tokeren

Dato : 24-08-05 23:08

Men breakdown er ikke fra 70'erne, den er fra 1997

Tokeren

Kommentar
Fra : tokeren

Dato : 24-08-05 23:11

hov.. jeg ved ikke lige hvor jeg fik det med 70'erne fra. My bad.
tokeren

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 24-08-05 23:17

Jeg husker også den film med manden med gummiskoene- meget uhyggelig, det er en engelsk gyser. Men husker desværre ikke titlen.

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 24-08-05 23:29

tokeren < hehe tror jeg skal se the Hitcher
Og skal da også se Duellen

Den med lastbil chauføren jeg tænker på hedder nok Breakdown.
de løber tør for benzin, og en af dem skal gå tilbage efter bezin, og hun bliver derfor væk.
Hun befinder sig i en kælder under en masse lastbiler eller sådan...

Men som jeg kan forstå er der ingen forslag til film nummer et ?
Har lige fået af vide den har være send i TV i starten af 80erne, eller slutningen af 70erne.
Man ser aldri rigti morderen, kun hans gummisko.
Hun ved ikke han er efter hende, det ved kun vi seer.
Det er det der gør den så uhyggelig.

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 24-08-05 23:32

syllemus < præsis

Men tror dog at når man ser den igen (her i år 2005) så er den ikke så uhyggelig mere.
Sådan er det ofte med gamle film.
Det kan næste være helt synd at se dem igen :(

Kommentar
Fra : tokeren

Dato : 24-08-05 23:34

ja, the hitcher er pænt uhyggelig.. jeg så den da jeg var lille.. og var pissebange!
se omtale på nedenstående link. det er en rigtig god thriller
http://www.imdb.com/title/tt0091209/

den første film kan jeg ikke finde noget om på IMDB... der er for lidt oplysninger til at jeg kan finde det. Men den lyder spændende.. jeg holder øje med tråden såfremt andre skulle have svaret..for den må jeg da se.

Tokeren

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-08-05 23:35
Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 24-08-05 23:42

trine08-Jo på et tidspunkt går det op for hende at hun ikke er alene i bygningen. Jeg husker hvor hun flygter i elevatoren og hvor han enten løber op eller ned af trapperne for at nå hende i elevatoren, men om det lykkedes for ham at få fat i hende, kan jeg ikke huske. Sådan mener jeg at kunne huske den, men det er jo længe siden, jeg tror det var i slutningen af 70`erne.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 24-08-05 23:48

Trine08- ja det har du helt ret i, men jeg tro mere, at det var fordi man var barn- jeg var i hvertilfældet, så ser man jo helt anderledes på det.

Kommentar
Fra : tokeren

Dato : 24-08-05 23:55

har I ikke flere informationer om filmen? hvem der spiller? eller andet? Nu vil jeg faktisk også gerne vide hvad den hedder.
Tokeren

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-08-05 00:01

Film nr. 2 var det så Breakdown du søgte Trine08

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-08-05 00:22

Trine

Jeg tror på, at den film med lastbilen er denne her.

http://www.filmz.dk/reviews/view/561/

mvh dova

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 25-08-05 00:30

ans< jeps... Breakdown er det rigtige :)
Men venter lgie med at give point til en måske har svaret på det andet.
så kan vedkommende få point i en ny tråd istedet.
Og tak for linket ans :)

Kan ikke rigti komme med mere info om den anden film :( detsvære.
Men det er rigtigt som syllemus siger.
Han løber op og ned af trapperne for at få fat i hende.

Altså.
Hun er alen i en kæmpe kontor bygning, hvor hun med elevator køre fra etage til etage for at tage fotokopier eller lig.
Han er heletiden i hælende på hende, og vi kan se på elevatoren at han også lander på 11 etage.
Når elevator døren åbner, ser vi hans gummisko.
Stemningen,,,,, for os seer,,,,, er meget panisk, da det heletiden er meget tæt på......................men så aligevel ikke.
Pshykologisk uhyggeligt.

Beklager jeg er så længe om at svare.. men for tilsydenladende ikke nogle mail fra kandu når der er svar i tråden...hmpf
møg ireterende altså

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 25-08-05 00:31

dova< tror faktisk at jeg har set dem begge, og har derfor lidt svært ved at skælne :S
Men skal anyway se dem begge igen
Tak for linket

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-08-05 00:59

Film nummer et,

Jeg ved ikke om det kunne tænkes at være en gammel Hitchcock film, som hed En kvinde skygges.

mvh dova

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 25-08-05 02:52

dova< det er jo umilbart det eneste bud. Så den vil jeg prøve at søge lidt på.
ved du evt hvad den hedder på engelsk ?

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 25-08-05 03:00

dova< har søgt lidt på den.
det kan bare ikke passe det er den Der er tilsydenladet lavet 2 udgaver af filmen En Kvinde Skygges. (en gammel og en ny indspilning)
Begge er kategoriseret som værende thriller.....
Og beskrivelse af handlingen passer heller ikke.... detsvære.
Dog er den første lavet i 1958...hehe...så kunne jo godt være.
Nå, ve sgut om vi nogensiden for svar på det.
lader lige spg'et stå til i morgen.
Sov godt
eller....... Go morgen

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 25-08-05 08:14

Den første film er fra 1977-78, lige før jeg blev gift ( 1979). Den kom på DR1, det var jo før tv2.....

Hun kommer hjem en sen aften, en mand kommer gående ned af trappen, hun går op. Hun finder sin nabokone myrdet.

Senere går hun forbi en urmager/ guldsmed, den ligger i en kælderbutik, der ser hun ham, og han ser hende.......han finder så hendes kontorbygning, hvor hun NATURLIGVIS en sen aften er HELT alene.

Der jager han hende rundt, ind og ud af de kontorer, op og ned i elevatoren.

Man kunne vel ringe til DR og høre, de er ret gode til at spore film.

Og så var det jo Break down, en vildt god film

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 25-08-05 12:21

Din nr 2 film er break down. Den søgte jeg nemlig selv efter for et stykke tid siden. Alt for fed film :)

Godkendelse af svar
Fra : Trine08

Dato : 25-08-05 15:21

Tak for svaret maj_britt.

Hmm...nitte vi ikke lige fandt ud af hvad den anden hed.
Det kan være jeg kontakter DR1 så. Jeg skal nok give besked hvis jeg finder ud af det.

Men Breakdown skal jeg ihvertfald se igen.
Og også Duellen og the Hihtcher....eller hvad den nu hed

til jer alle, tak for deltagelse og information.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 26-08-05 07:57

Anytime, trine

Kommentar
Fra : rebeje

Dato : 15-12-07 02:56

Filmen med en mand iført hvide gummisko, der jagter en kvinde i en tom kontorbygning, stammer fra en engelsk serie, der hedder ''Thriller''. Afsnittet hedder '' I'm the girl he wants to kill'' og er fra 1974.
Noget af det mest spændende og nervepirrende jeg husker at have set den gang.