/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
hvalpen snerrer og bider
Fra : makilros
Vist : 1637 gange
20 point
Dato : 24-08-05 12:53

hvordan kan jeg få min hvalp på 5 mdr(dansk/svensk/mix)til at holde op med at bide og snerre når jeg vil ta kødben og andet.er sød og rar omgængelig normalt,men rejser børster og bider efter mig når han har en godbid i nærheden.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-08-05 13:03

Det er en meget normal reaktion.....og en meget stor misforståelse og uhensigtsmæssig "opdragelse", at man "skal kunne tage" hundens mad eller godbidder.

Og vedblivende forsøg, vil faktisk gi' den modsatte reaktion, at hunden bliver mere og mere agressiv når nogen forsøger.

Hunden skal have sin mad og godbidder i fred, så den ikke forbinder det med, at den er nødt til at forsvare det.

mvh dova

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-08-05 13:11

WoW! Det må han ikke!!!

Han har på et tidspunkt snappet efter dig og du er blevet forskrækket og så har du trukket fingrene til dig. Hurra, har han tænkt, -det er sådan man klarer det!

Han er ikke så gammel, så du kan sagtens vænne ham af med det uden at bruge vold og råben og skrigen. Du tager simpelthen et par tykke arbejdshandsker på så han ikke kan bide dig. Og så tager du bare benet. Snapper han efter dig alligevel, så siger du bestemt "NEJ" eller "FØJ" og hiver ham væk med et tag i nakken. Når du har taget benet, så kikker du lidt på det og "smager" på det. Og så giver du ham det igen. Lidt efter gør du det samme én gang til.

Når han får sin mad, så gør du det samme: Lader ham spise lidt, og så fjerner du skålen -med arbejdshandsker på- og står lidt og kikker på den og smasker og "smager" på indholdet. Og så lader du ham få maden igen.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 30 point
Dato : 24-08-05 13:24

Nej, jeg synes IKKE, det er acceptabelt at en hund snapper efter sin ejer eller andre mennesker. Uanset om det er på grund af et kødben eller af andre årsager!

Men jeg må indrømme, at jeg har aldrig haft en lille hund, så jeg ved ikke, om der gælder andre regler for dem. Men hvis det for eksempel var en hund i labrador-størrelse, så ville det være indlysende, at den ikke måtte bide mennesker under nogen som helst omstændigheder.

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 24-08-05 13:31

Mad forsvar er ganske naturlig for hunden, egentlig betyder det at hunden er utryk ved dig, dvs. hvis du med magt forsøger at ’lære’ hunden at man skal kunne tage tingende fra den så risikerer du at gøre problemet stører se : http://www.netdyredoktor.dk/sw22213.asp
Der er en god artikel om hvordan man takler det.
Med venlig hilsen
Bodil
www.123hjemmesider.dk/bodilshunde

Kommentar
Fra : makilros

Dato : 24-08-05 13:41

jeg prøver ikke med magt eller skrig skrål,men da vi har små børn i huset er det vigtigt at han ikke snerrer og bider..selvfølgelig skal han ha sine godbidder i fred men man skal da kunne stole på sin hund og børn glemmer let at det er hundens,derfor er det meget vigtigt for mig at få den afvænnet med at snerrer bide.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 24-08-05 13:41

Jeg kan huske dengang man skulle kunne tage alt fra hunden. Det lærte mine så fra små.

Nu om dage har man vist fundet ud af, at det er ok, hunden forsvarer sine ting, og man kan risikere at den forsvarer med større ildhu, hvis man prøver at tage det.

Nå, hvad gør man så?

Jeg lærer mine hunde at SLIP betyder SLIP, ved hjælp af en hammerlækker godbid. Jeg får det gamle kødben, hunden får pølsen og så får hunden kødbenet igen.

Jeg giver kedelig mad i en madskål og kan så bytte ved hjælp af SLIP til en bedre madskål.

Når så vovserne finder en død skadeunge i haven, så slipper de promte. Jeg har jo noget, der er bedre.

INGEN af mine unger må røre madskåle, når der ædes, kun mig som flokleder kan blande mig.

Når mine hunde spiser, så har de fred og ro, de skal jo heller ikke forsøge at stjæle min mad.........

Du skal lade din hund spise i fred og så lære ham SLIP ved hjælp af f.eks legetøj, byt med en godbid.

Så kommer det andet stille og roligt.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 24-08-05 13:46

Nå ja, problemet med de små børn, det løser du da nemt, ingen godbidder, når de børn er løse på gulvet, ingen fodring, når de børn er i nærheden.

Sådan bruger vi det her i huset.

Nu hvor de små er blevet lidt store, så for de lov til at træne hunde med godbidder, de lærer dem at give pote, rulle rundt, gå baglæns o.s.v.

Dermed har alle hunde lært at ungerne også er en slags ledere og jo i bund og grund meget sjove.

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 24-08-05 13:54

Hej Makilros
Tag du og brug Birgittas råd, så løser "problemet" sig hurtigt - har selv erfaring med det ( haft hund i mere end 30 år ~ 3. generation pt.)
mvh
krakgt

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 24-08-05 14:05

Ja, medmindre hunden siger til sig selv: ok, næste gang må jeg være hurtigere, når han vil stjæle min mad.

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 24-08-05 14:06

Jeg vil lige tilføje at selvfølgelig skal hunden ikke snappe eller bide, men for at lære den at lade være er det vigtigt at huske på hvorfor den gør det.
Problemet med at lære den det med magt er som sagt at du ikke fjerner årsagen til problemet og dermed risikerer at gøre problemet stører.
Prøv at læse det link som jeg har sendt, eller brug Maj-britt's metode.
Bodil
www.123hjemmesider.dk/bodilshunde

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-08-05 14:11

Der er bare det ved det, at hvis det er ok at hunden forsvarer et kødben, hvorfor er det så ikke ok at den forsvarer en død rotte?
Og der kan være legetøj som den også føler trang til at forsvare...

Personligt synes jeg det er nemmere at lære hunden at den ikke må bide, end det er at lære ungerne at holde sig fra hundens mad. Og legetøj.
Man kan måske lære sine egne børn sådan noget, men man er måske ikke opmærksom på, at kammeraterne ikke har lært det.

Men hunde er forskellige ligesom børn er forskellige og de enkelte situationer er forskellige. Så der er nok ikke noget, det ALTID er det rigtige.
Hvis du, makilros, synes det er meget vigtigt, at din hund ikke snerrer og snapper, så må du bare vænne ham af med det.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 24-08-05 14:19

Og derfor, birgitta, så lærer man hvalpen at man kan tage ALT fra den, eller rettere, den slipper gerne ALT, den får jo noget bedre i bytte.

En anden mulighed, men det kræver at din hvalp VIRKELIG mener sit bideri og snerren, og du er forsigtig, når han snerrer, så lader du dit nøglebundt falde end BAG ham, han må IKKE se, du "tabte" det.......men han skal forstå at det var hans bid, der udløste den reaktion.

Når han så falder om af skræk, så er du der som leder og trøster ham, sikke dog en grusom verden, bare fordi en lille hund bider, så falder der nøgler ned fra himlen, måske det er klogt at stoppe med at bide og snerre.

Så har du vist dig som en god leder, du har jo intet gjort, udover at redde ham.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-08-05 14:22

Jeg har kikket på Bodils link til netdyredoktors råd om hvordan man tackler problemet, og der er nogle helt fine ideer. Prøv at se, om der ikke er nogen af dem, du kan bruge.

Arbejdshandskerne er en god ide, hvis du er blevet lidt bange for din hvalp. Det er nemlig allervigtigst at han ikke gør dig bange.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-08-05 14:27

Citat
Personligt synes jeg det er nemmere at lære hunden at den ikke må bide, end det er at lære ungerne at holde sig fra hundens mad

Nej, den holder ikke den påstand.

Selvfølgelig skal en hund ikke være bidsk og have lov til at bide, men man skal nu altså lære børnene først og fremmest, hvordan de omgås dyr på den mest hensigtsmæssige måde.

Det kan ikke være rigtigt, at man f.eks. skælder hunden ud og lærer den, at den ikke må markere sig, fordi ungerne skal have lov til at lege "tag maden fra hunden", og for den sags skyld, også i andre situationer hvor ungerne går over stregen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-08-05 14:29

...men maj_britt, hvis hvalpen forsvarer sin mad på grund af utryghed, så vil den da blive endnu mere utryg hvis der pludselig dumper et bundt nøgler ned bag den.... På nogle hvalpe kan det være, at nøglebundtet virker. Det kommer an på, hvad årsagen til snapperiet er.

Kommentar
Fra : makilros

Dato : 24-08-05 14:39

mange tak for alle jeres svar,,men-men,mine børn holder afstand endnu da...men er alså surt at hele tiden at skulle passe på,om det så er et tyggeben så knurrer han,,og set på netdoktoren men det omhandler madskålen og det er ikke mit problem men at kunne være i nærheden af ham når han har guf uden at han knurrer når man går forbi,at kunne kalde ham til mig og bytte er ok men virker heller ikke,at ha 2 madskåle heller ikke,jeg er bestemt og ikke bange,,men men der er jo andre i fammilien der er utrygge og det hujer mig ikke,og vil da nødig af med ham så håber der herinde er nogle gode råd og fif jeg kan bruge..hej fra makilros

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-08-05 14:44

Nej, dova. Jeg mener heller ikke, at børn skal have lov til at tage maden fra hunden. Jeg siger bare, at hunde er mere lærenemme end børn. Og hvis en hund først BIDER et barn, så er det HUNDEN der bliver straffet- uanset årsagen.
Det er ikke en påstand, men min personlige erfaring.

Det er UNDER INGEN OMSTÆNDIGHEDER!!! hunden, der skal "lære" børnene at de ikke må tage dens mad. Det er den voksne!
Der er da ingen børn der får lov til at tage maden fra Silke. Men HVIS Elias på 2år i et ubemærket øjeblik får møvet sig ind på Silkes tyggeben, så er jeg 100% sikker på, at hun ville overlade det til ham. Hun ville muligvis komme til mig og "sladre" men hun ville ikke selv gøre ham noget.

Jeg mener nu heller ikke, at en hund skal skældes ud for at snerre og snappe i madsituationen. Men den skal så sandelig heller ikke belønnes, -altså ved at den får lov til at beholde sin godbid.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-08-05 15:14

makrilros, kan du så ikke lære ham, at der kun er ET bestemt sted, som man må æde kødben og tyggeben? Hver gang han lægger sig med godten et andet sted, så tager du arbejdshandsker på, tager benet fra ham og lægger det stille og roligt hen, hvor han må have det. ---Og der kan unger og andre tobenede jo bare holde sig væk fra. Og så kan du selv bestemme, hvor meget mere, du vil gøre ud af at træne det med at fjerne mad og godter fra ham.

Men jeg tror helt sikkert, at de øvelser, som Netdyredoktor nævner, de vil OGSÅ hjælpe på problemet med godbidder. Så prøv dem, men lær samtidig hvalpen hvor han kan være i fred. ---Når man har børn og hunde, så er det jo i det hele taget en god ide, at de hver især har et sted, hvor de kan være i fred.

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 24-08-05 15:30

Fordi der tilfældigvis bruges et eksempel med en madskål så er det jo ikke kun den som kan bruges, Hvis hunden knurrer ved et ben så tag øvelsen med benet, min reagerede da den fik et griseører, det tog en lille uge så var der intet mere.
Lad være med at give hunden ben og lign når der er små børn til stede.
OBS hos mig skal vi alle være her og det gælder altså også hunden, dvs den skal også respekteres så hvis den skal have ro og går i sin kurv så skal man holde sig væk og det kan børn fra 2 års alderen nemt lære.

Bodil
www.123hjemmesider.dk/bodilshunde

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 24-08-05 15:31

Hej Makilros

En hund må aldrig få fornemmelsen af at den har bedre ret til noget end ejerne herunder børnene. Når hunden bider ud efter en, tager man den i kinderne og siger FØJ eller NEJ (hos os bruger vi FØJ som et stærkere ord end NEJ) mens du kigger den i øjnene. Hvis den ikke bider ud efter dig når du tager maden, legetøj o.lign. skal du rose den MEGET og give den tingene/maden igen. På den måde får den en positiv oplevelse og oplever ikke at den gør dig bange (får magten).

Selvom det ligger i hundens natur at kæmpe for maden, ligger det også i dens natur at den stærkeste FÅR maden.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 24-08-05 15:37

Birgitta, fidusen ved nøglerne er jo netop at ejer/fører/ leder INTET gør ved hunden og jeg skrev: forsigtig og hvalpen skal virkelig mene sit bideri.

Man kan IKKE lære små børn at DER har hunden fred, det har de glemt efter 5 minutter.

Hele problemet skal tages et trin ad gangen, hvalpen skal lære at den får sine ting igen, først af leder, så af alle andre. Også af børn. Den hvalp er nederst på rangstigen og der bliver den.

To "kommandoer" er alfa og omega: NEJ , udtales NEEEEEEEEEEEEEJ og JA, udtales jaaaaaaaaaaaaaaaaa

Nej betyder: STOP det du gør nu, lige NU, ellers straffer lederen.
Ja betyder: dygtig hund, bliv ved med det du gør nu, så giver leder ros.

Når han snerrer, så kommer der et NEJ,, stopper han ikke, så kommer der en straf.....så simpelt er det.

Stopper han, så kommer der ros.

Gå på biblio, lån Din hund af Sven Jærverud..........det der æ har de der to prikker over sig

Læs så afsnittet: for meget dominans.........side 37

Der har du løsningen på dit problem

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 24-08-05 15:41

HOV, jeg vidste da ikk at z giver sovesmileys, æv da.

Nå men efter NEEEEEEEEEEEJ skal der så stå en masse af de z

Og nej, Bodil, børn på 2 år er ikke i stand til at huske det forbud. har hunden noget spændende, så vil barnet tulle derhen.

Kommentar
Fra : ub40nr1

Dato : 24-08-05 15:49

Jeg syntes det er forkert med et nøglebundt, som skal falde bag hunden hvis den bider eller bider ud efter en, så får man sgu da en hammerende nervøs hund, det handler jo om hunden skal være tryg, og ikke bange, for hvis en hund er nervøs så er chancen for den bider større end hvis den er tryg.

Jeg har en schæffer på 3 år, vi kan tage alt fra ham uden han bider eller snerre, vi kan også putte hånden ind i munden og tage noget ud uden problemer, vi lærte ham fra ganske lille 8 uger at vi godt må tage fra ham, da han kom i trods alderen prøvede vi igen og han er ligeglad om vi tager noget fra ham, selv andre mennesker kan tage godbidder og mad samt legetøj fra ham uden problemer.

Selvom hunden du skriver om er 5 mdr kan man stadig lære den, et forslag er som vi brugte er at ligge en godbid foran den og sige det er din, gør han tegn til at tage den siger du bestemt nej el. føj, og gentager det er din, få han eventuelt til at gi pote eller sætte sig inden du gir ham lov til at tage den, og han må ikke tage den før du siger værsgo til ham, en hund elsker at lære og tager det som en leg når man gøre det. Selvfølgelig er der nok nogle smuttere hvor ham tager godbidden men hvis man har tålmodighed så lære hunden det også, nogle hunde lære hurtigere end andre hunde.

Hvis hunden kan mærke du er nervøs, prøver den automatisk at tage kontrollen og styringen, så vis aldrig hunden hvis du er nervøs for den får fat i dig, vis hvem de bestemmer, det er vigtigt inden den blir for gammel. Tag eventuel en magt kamp med den, få den ned og ligge og hold ham fast mens du kigger på ham, når han slapper af har han overgivet sig og indset du er den stærke, andvend aldrig vold mod hunden heller ikke under en eventuel magtkamp, for det husker hunden.

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 24-08-05 16:07

Citat:
( ”Hej Makilros

En hund må aldrig få fornemmelsen af at den har bedre ret til noget end ejerne herunder børnene. Når hunden bider ud efter en, tager man den i kinderne og siger FØJ eller NEJ (hos os bruger vi FØJ som et stærkere ord end NEJ) mens du kigger den i øjnene. Hvis den ikke bider ud efter dig når du tager maden, legetøj o.lign. skal du rose den MEGET og give den tingene/maden igen. På den måde får den en positiv oplevelse og oplever ikke at den gør dig bange (får magten).

Selvom det ligger i hundens natur at kæmpe for maden, ligger det også i dens natur at den stærkeste FÅR maden.

Mvh. AMP”)

Her tror jeg du skal passe på, det er en Dansk/svensk gårdhund vi snakker om, har den bare det mindste Terrier temperament i sig så kan du ikke bruge denne metode, hunden vil med næsten 100 % sikkerhed bide dig, en Terrier er lavet til ikke at give op, den bøjer sig ikke for magt, hvis den gjorde det ville den ikke være til nogen nytte på gården, den skulle netop fortsætte uanset hvad den blev budt.
Her dur teorien om flokleder nu heller ikke, en flokleder bruger nemlig sjældent magt, og ville da slet ikke tage mad fra andre medlemmer af flokken.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 24-08-05 16:07

Vi er alle enige om at alle skal kunne tage noget fra en hund, vi er så ikke enige om hvordan man lærer den det.

Nøglerne eller katastrofepose ( en hunde høm høm pose med teskeer i) er gammel lærdom fra Roger Abrantes, det virker og nej, det gør nu ikke hunden nervøs, netop fordi den ALDRIG må se, hvor det kommer fra, det kommer som lyn fra en klar himmel. Og her kommer leder/ejer og redder hunden.

Spørgsmålet er jo om man skal vælge mellem pest eller kolera, skal hunden lære det eller skal hunden bide?

Mine whippets, tæver, har fået nogle huskekager med de nøgler, sommetider "glemmer" de at ALT levende er der forbud mod at jage ude. Jeg skal såmænd bare klappe på min lomme, hvor nøglerne ligger, så kigger de op mod himlen og er på plads i en hulens fart. De har jo lært at der er sikkert hos mig. Derimod var det dødusikkert at jage den åndsvage kat, fordi den smed sq med nøgler.

Men husk lige at det skal være et specielt nøglebundt, ikke det man låser døren op med.

Og så er det nødløsningen, altså hvor intet andet har hjulpet eller i de situationer, hvor man bare er for langt væk fra hunden.

Magtkampen duer ikke, hvalpen vil overgive sig i dag, men han vil opbygge sin selvtillid og næste gang vil han muligvis forsvare sig bedre.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 24-08-05 16:12

PRÆCIS, en god menneskeflokleder bruger IKKE magt, men han kan nu godt finde på at tage det bedste kødben.

Min leder i hundeflokken på 4, den gamle sheltie på 13, hun kigger EN gang på benet og de andre hunde går væk. Fatter de ikke en fin hentydning, så bruger hun altså magt, de får en røvfuld.

Kommentar
Fra : frueyde

Dato : 24-08-05 16:30

Vi havde det samme problem med vores hund da vi fik hende var hun 4,5 månede, der hvor hun kom fra havde

overtaget lederrollen, vi har 2 drenge som på det tidspunkt var 6 og 8 år, den lille en AD/HD barn, så der er fuld knald

på ham, hun fik strees af ham og knurrede af ham, vi fik af dyrelægen af vide at hun skulle henvises til sin kurv hver

gang, og børene lærte at når hun lå i kurven skulle hun have fred, det lærte hele famlillen hurtigt. nu er det bare sådan

at hun kun spiser godbidder i kurven og hun ved hun kan være i fred der det er hendes friplads. Snak eventuelt med

jeres dyrelæge eller hvis i går til hundetræning så brug dem til gode råd

hilsen frueyde

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 24-08-05 16:31

Madforsvar er ikke nødvendigvis et udtryk for utrykhed det kan også være et rangordens problem. Angående børnene så er det rigtig, at de skal lære at respektere hundene, og at de ikke må drille og irretere hundene, men børn og voksen skal kunne færdtet frit, også der hvor hunden spiser. Så I må igang med at lære hunden at der ikke sker noget, når I kommer i nærheden, eller tager maden for det kommer tilbage måske med noget bedre i ("lær den at det kan betale sig at I taget maden").
Den link Bodil kom med er ganske udemærket.

M.v.h.
Kim

Kommentar
Fra : ub40nr1

Dato : 24-08-05 17:00

Mine forældre havde hund da jeg kom til verden, da jeg var ca 4 år syntes jeg det ku være spændende at prøve tage maden fra den, og haps den snappede ud efter mig, jeg gjorde det aldrig mere jeg fik så meget respekt for den hund, min far hev fat i hunden det vare bare ikke den det sku gå ud over det var mig da jeg gik hen på dens område og tog noget der var dens.

Jeg har set en veninde og hendes mand opdrage en hund til at man måtte tage godbidder osv fra den, med at der røg noget ned bag den uden den så det var ejerene der gjorde det, og den blev nervøs så den ville helst gemme sig hele tiden, for tænk nu hvis det lige pludselig kom igen, og det var ikke rart at se så dejlig en hund blive ødelagt, af at " himlen kunne finde på at kaste ting ned bag den"

Jeg kender også flere der har haft magtkampe med deres hund og der har hunden fundet ud af at ejeren bestemmer, og det har hjulpet os, så derfor kan jeg kun gi det råd videre, vi har jo hver vores måde, og erfaringer at gøre tingene på og opdrage dyr og børn på.

Men tag en snak med din dyrlæge eller en dyre adfærds terapuit de kan vejlede dig efter hvilken race hunden er.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 24-08-05 17:04

Jeg giver birgitta ret. Hendes svar er rigtig godt. Min far er hundetræner og de bruger samme teknik. Find et par tykke gode handsker så din hund ikke kan bide dig. Gå så hen. snak med den og tag dens ben. Snerrer den skal den have en ordentlig balle så den kan forstå det. Så venter du lidt og giver den benet tilbage lige så stille. Hvis den ikke gør noget så ros den og fortæl hvor dygtig den er. Gør det samme lidt efter og bliv ved til den forstår det. Det samme med mad. En hund må ikke opføre sig sådan. En dag er det måske et barn der kommer for tæt på. Den skal vide at det er dig der bestemmer.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 24-08-05 17:08

selvfølgelig tager man ikke maden fra hunden for sjov dova. Men hunden skal altså lære at menneskerne i huset er i første række. I min familie lærte hundene altid at vi bestemte. Og vi børn har altid kunnet nærme os uden problemer. Og sådan skal det også være. Det er børnene der bor der og hunden også selvfølgelig, men det er altså ikke den der bestemmer.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-08-05 17:37

en #LEDER# giver ikke får at tage det tilbage
ex. du giver lille emil et nyt stykke legetøj hvor efter du tager det tilbage (reaktion græder/sur/hysterri) giver du ham nået andet freks et stykke slik får at se legetøjet er (reaktion / okey)

Kommentar
Fra : makilros

Dato : 25-08-05 00:22

jeg vil lige sige mange tak for alle de gode råd jeg har fået,så nu vil jeg tage arbejdshandskerne frem og igang med at lære ham det(forhåbentlig får jeg lov at beholde mine fingre indtakt) og vi får en dejlig hund,,nå ja skal også lære ham at det er mine blomster i haven...en værre bølle er han men dejlig alligevel..Hej fra makilros

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 25-08-05 08:19

Køb et vandgevær, effektivt på de fleste hvalpe.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-08-05 09:58

nej de elsker det

Godkendelse af svar
Fra : makilros

Dato : 25-08-05 13:43

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 25-08-05 13:51

tillykke Birgitta
mvh
krakgt

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-08-05 14:48

Hej makilros. Tak for accepten af mit svar.
Jeg synes, det har været en spændende tråd at følge med i fordi man har så forskellige meninger om problemet.

Da jeg skrev mit første indlæg (før jeg havde læst dovas) da troede jeg, at det jeg skrev ville stå for den blødere reaktion på, at en hundehvalp snerrer og snapper sin ejer. Så det er en overraskelse for mig at erfare, at flertallet her i tråden synes det er helt ok at hunden gør det. Og at man må bare lade den være i fred.....

Men med småbørn i huset er det helt urealistisk og kan ende med en katastrofe (især for hunden).

Så jeg er da glad for, at du har besluttet dig for at forsøge at gøre noget.
Jeg håber, at du kikker på Bodils link: http://www.netdyredoktor.dk/sw22213.asp -én gang til. De er altså råd, du kan bruge også i din situation.
Og husk alligevel, at det er en lille hvalp. Gør så lidt drama ud af det som muligt: Vanter på, og tag så stille og roligt benet fra fyren uden at lade dig skræmme af hans snerren og snapperi. Arbejdshandskerne kan også bruges hvis han snapper jer i andre situationer.

Held og lykke med ham. Han skal nok ende med at blive en dejlig hund.