Du har et problem med din gearvælger.
Min sprang helt ud af 4. gear fordi en låsering på gearakslen var ødelagt.
Jeg har set en guide om at skifte krumtap, men det er gjort forkert.
Krumtappen kuglelejer skal frysses ned, og krumtaphuset varmes en smule op til 80 grader eller mindre.
Så skal lejerne sættes i huset og de kan slås i med en topnøgle der er stor nok til at dække hele den yderste metalring på lejet. ( husk at vende dem rigtigt )
( du må IKKE slå på det inderste af lejet, endnu )
Nu skal der flydende pakning mellem motorblokkende og gearne sættes i.
efter det skal krumtappen sættes i lejerne. ( husk at vende krumtappen rigtigt )
Hvis du er heldig så glider den hele vejen af sig selv. Gør den ikke det, så skal du slå udefra på det inderste af lejet med et rør der kan når helt ned på lejet, uden at gå ud over lejet. Du må ikke slå skiftevis den ene og så den anden side. Det har det ikke godt af.
Til sidst skal simmeringene sættes i.
Hvis du gør som guiden, og sætter lejet på krumtappen først, så er det sandsynligt at lejet ikke sidder lige og kører skævt.
Held og lykke.
ps, nu hvor du er igang, så poler skyllekanalerne blanke, det giver mere fart på benzinen.
Hej Palle, hvad er din erfaring med skift af lejer og krumtap?
Ovenstående virkede rigtig godt på både min Yamaha 4. og på min Aprilia Rally
Jeg har nemlig haft problemer med at få lejerne rigtig i huset hvis de blev sat på krumtappen først.
Altså det hele kørte "i spænd" og den havde svært ved at dreje rundt.